arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۷

هشدار اندیشکده اسرائیلی: بن سلمان علیه ایران است اما به نفع تهران عمل می کند / مسئولان اسرائیلی باید در این رابطه پیامی به بن سلمان بدهند

مراکز سیاستگذاری در تل آویو ضمن بررسی اقدامات بن سلمان در سال اخیر، آن را در برهم زدن استقرار منطقه، سهیم دانستند. در همین رابطه، دو پژوهشگر اسرائیلی تصریح کردند: جدال موجود در مورد آینده روابط آمریکا و عربستان، اثار خود را بر اسرائیل هم می گذارد. این در حالی است که دولت اسرائیل تا کنون در برخورد با مساله ترور جمال خاشقجی مسیر درست را پیموده و در ادامه هم این سیاست را ادامه خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هشدار اندیشکده اسرائیلی: بن سلمان علیه ایران است اما به نفع تهران عمل می کند / مسئولان اسرائیلی باید در این رابطه پیامی به بن سلمان بدهند

عربی 21 نوشت: مراکز سیاستگذاری در تل آویو ضمن بررسی اقدامات بن سلمان در سال اخیر، آن را در برهم زدن استقرار منطقه، سهیم دانستند. در همین رابطه، دو پژوهشگر اسرائیلی تصریح کردند: جدال موجود در مورد آینده روابط آمریکا و عربستان، اثار خود را بر اسرائیل هم می گذارد. این در حالی است که دولت اسرائیل تا کنون در برخورد با مساله ترور جمال خاشقجی مسیر درست را پیموده و در ادامه هم این سیاست را ادامه خواهد داد.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: إلداد شابیت و یوآل جوزینسکی در مقاله ای برای اندیشکده مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو نوشتند: اسرائیل در تعامل با عربستان باید روی یک خط متوازن، مابین انتقاد، یعنی مخالفت با تجاوز به حقوق بشر، و قاطعیت در مورد اینکه عربستان نقش مهمی در حفظ استقرار منطقه و منافع مشترک با اسرائیل دارد، بایستد.

شابیت، که یکی از ژنرالهای دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل است، می افزاید: اسرائیل، اختلاف بین کاخ سفید و کنگره در مورد راه برخورد با تبعات مساله خاشقجی را تحت نظر دارد. این اختلاف زمانی به اوج رسید که کنگره مسئولیت قتل خاشقجی را متوجه بن سلمان کرده و از پنتاگن خواست ادامه کمک رسانی به سعودیها برای جنگ با حوثی ها در یمن را متوقف کند.

وی تاکید کرد که اسرائیل معتقد است حفظ وضعیت بن سلمان، که به نظر می رسد دچار ضعف در صحنه داخلی در عربستان و همچنین در میدانهای بین المللی در دو جهان عربی و اسلامی شده است، مستلزم انجام اقداماتی اساسی است که عادی سازی سریع روابط با اسرائیل، کمک زیادی به پیشبرد این اقدامات می کند؛ چرا که نخست وزیر اسرائیل از ابتدای طرح مساله خاشقجی، با اتخاذ سیاست واضحی، از انتقاد و حمله مستقیم به بن سلمان خودداری کرده است.

جوزینسکی، مدیر مرکز مطالعات خلیج {فارس} نیز در این مقاله می نویسد: «اسرائیل معتقد است که استقرار عربستان، می تواند به تل آویو در راستای مقابله با ایران، کمک کند و این نقطه مشترک اسرائیل با بسیاری از طرفهای جامعه بین المللی و ایالات متحده است که استقرار داخلی عربستان را عاملی اساسی در دفاع از منافع اغلب دولتهای عربی در خاورمیانه می دانند».

به گفته جوزینسکی، مراکز سیاستگذاری در تل آویو، اقدامات ولی عهد سعودی در سال اخیر را رصد کرده و متوجه شده اند که بن سلمان سهم زیادی در بر هم زدن استقرار منطقه داشته است، به نحوی که خواسته یا ناخواسته به نفع سیاست ایران در منطقه عمل کرده اند و همین مساله موجب تضعیف مملکت سعودی شده است؛ از جمله این اقدامات نسنجیده بن سلمان عبارتند از:افزایش استفاده از زور و قدرت در مقابل مخالفان داخلی که با ترور خاشقجی به اوج خود رسید، ادامه جنگ در یمن، درگیری با قطر و ربودن نخست وزیر لبنان، سعد الحریری.

این تحلیلگر اسرائیلی تصریح کرد:«حفظ استقرار عربستان، به نفع اسرائیل است و همزمان، افزایش فشارهای خارجی بر سعودیها موجب از بین رفتن آرامش داخلی در این کشور می شود. از این رو، اسرائیل باید شبکه روابط خود با ولی عهد سعودی را به دور از افراط، حفظ کند(تا این مساله موجب آسیب رسیدن به وجهه اخلاقی آن در جهان نشود). حتی اگر سعودیها در زمان حاضر اقدام به برقراری روابط نزدیک با اسرائیل نکنند، در طولانی مدت، قطعا چنین خواهند کرد».

در پایان این مقاله آمده است:«برخی اقدامات خارج از کنترل عربستان، تبعات منفی برای اسرائیل دارد و این مساله می طلبد که مسئولان اسرائیلی این پیام را به ولی عهد سعودی برسانند که استفاده از قدرت هم حد و مرزی دارد و او باید در این مسیر، به منافع دیگر طرفهای منطقه نیز نظری داشته باشد».

نظرات بینندگان