arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۷

میانگین نمک دریافتی ایرانی ها بالاتر از مقدار توصیه شده است

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت:متوسط نمک دریافتی روزانه در ایران بالاتر از مقدار توصیه شده یعنی 5 گرم در روز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت:متوسط نمک دریافتی روزانه در ایران بالاتر از مقدار توصیه شده یعنی 5 گرم در روز است.

 

 دکتر هدایت حسینی افزود:در عصر حاضر با پیشرفت بهداشت، الگوی بیماری ها از بیماری های عفونی و واگیردار به بیماری های غیرواگیر تغییر پیدا کرده است. این تغییر علاوه بر ارتقاء سیستم مراقبت های بهداشتی، متأثر از تغییر شیوه زندگی یعنی تمایل انسان ها به زندگی در شهرها و صنعتی شدن جوامع نیز بوده است.

 

به گزارش انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور،وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 53 درصد از بار بیماری ها در سراسر جهان ناشی از بیماریهای غیرواگیر است که این میزان و مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای کم درآمد و درحال توسعه بیشتر است.


رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: در ایران 82 درصد بار بیماری ها به بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد. سازمان جهانی بهداشت از میان بیماری های غیرواگیر 4 بیماری دیابت، قلبی - عروقی، سرطان و بیماری های تنفسی را به همراه 4 عامل خطر رفتاری شامل تغذیه ناسالم،کم تحرکی، مصرف الکل و دخانیات از جمله مهمترین علل مرگ و میر ناشی از این بیماری ها می داند.


حسینی افزود: یکی از مهمترین علل زمینه ساز بروز بیماریهای غیرواگیر تغذیه ناسالم و مصرف زیاد قند، نمک و چربی است که بر اساس شواهد علمی با بروز بیماری های قلبی عروقی، پُرفشاری خون، دیابت ، چاقی و سرطان مرتبط است.


تغذیه ناسالم حاصل گرایش بیشتر افراد به ویژه ساکنان شهرها به سمت انواع غذای آماده، پرچرب و شیرین است. این امر همراه با کاهش مصرف انواع سبزی ها و میوه های تازه طبیعی منجر به افزایش خطر بروز بیماری های مذکور می شود. البته کم تحرکی و وجود انواع استرس نیز در پیدایش این امر دخیل هستند.


پویش ملی تغذیه سالم با شعاراز امروز با تغذیه سالم برای فردایی همراه با سلامتی برنامه ریزی کنیم از تاریح 20 تا 30 دی ماه با رویکرد کاهش مصرف نمک، قند و چربی برگزار می شود.

** متوسط نمک دریافتی روزانه ایرانی ها بالاتر از مقدار توصیه شده است


وی در مورد میزان مصرف نمک در کشور اشاره کرد و گفت: متوسط نمک دریافتی روزانه در ایران بالاتر از مقدار توصیه شده ( 5 گرم در روز ) است. میانگین نمک دریافتی در مردان 9 گرم و در زنان 6.78 و میانگین کل مصرف نمک 7.61 گرم در روز است.


حسینی با اشاره به اینکه نمک افزوده شده در زمان پخت غذا یا نمکدان بیش از نیمی از کل دریافت سدیم را تشکیل می دهد، افزود: نان و پنیر دو ماده غذایی مهم در تامین سدیم دریافتی هستند.


رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور تاکید کرد که به کارگیری برنامه های مدون و جامع به منظور کاهش مصرف نمک در سطح جامعه ضروری است.


وی در مورد مصرف شکر گفت: سازمان بهداشت جهانی به استناد نتایج به دست آمده از چندین مطالعه و بررسی میدانی، حداکثر میزان شکر دریافتی روزانه برای یک فرد بزرگسال/ کودک را کمتر از 10 درصد از کل انرژی روزانه مورد نیاز بدن او (معادل 50 گرم در روز یا 12 قاشق سوپخوری در روز یا 18.5 کیلوگرم در سال) اعلام کرده است.


حسینی ادامه داد: کاهش بیشتر از این مقدار به حدود کمتر از 5 درصد (مقدار ایده آل توصیه شده)، به طور قطع با پیامدها و دستاوردهای مثبت بیشتری در وضعیت سلامت فرد همراه خواهد بود.


وی افزود: درکشور ما نیز وضعیت شیوع بیماریهای غیرواگیر منتسب به عوامل خطر تغذیه ای از جمله به دلیل مصرف (مستقیم و غیرمستقیم) بالای قند و شکر (حدود 23 کیلوگرم در سال به ازای هر فرد ) رو به افزایش است.


حسنی اظهار داشت: در ایران حدود 44 درصد قند دریافتی به صورت قند افزوده ( شامل انواع نوشابه، کیک و شیرینی، نبات و آب نبات، پاستیل،عسل ومربا،شکلات و ژله ) تامین شده است که با احتساب قند موجود در محصولات لبنی مقدار قند دریافتی بین 60 تا 65 گرم در روز تخمین زده شده بود .از اینرو اتخاذ تدابیری به منظور جلوگیری از ادامه روند موجود الزامی است.

 

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان