arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۳۲۸
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۷
گزارش تکان دهنده «انتخاب» از دو ترور هاشمی؛ اولی در ۴ خرداد ۵۸ توسط گروهک فرقان و دومی در ۲۵ دی ۹۷ توسط موسوی خویینی ها

پامنبری‌های موسوی خویینی ها، هاشمی رفسنجانی را ترور کردند؟ / نقل قول های شگفت انگیز ناطق نوری، بازرگان و شهید مطهری از جلسات مرموز «مسجد جوزستان»/ آقای خویینی ها! نوار جلسات «تفسیر قرآنِ» خود را منتشر کنید!

اکنون که ۴ دهه از آن روز‌ها می‌گذرد، آیت الله موسوی خوئینی‌ها مرحوم آیت الله هاشمی را به «سوپررادیکال بودن» و انواع اتهامات متهم و با زبانی مملو از عقده گشایی مطرح می‌کند؛ حال آنکه محصول جلسات تفسیر او افرادی بودند که که با تندروی‌های کم سابقه دست به ترور رهبران انقلابی از جمله خود هاشمی رفسنجانی زده بودند. موسوی خویینی ها اما هیچ گاه در مورد اتهامات مربوط به جلسات قرآن خود و تفاسیر مارکسیستی از قرآن که محصول آن به دو ترور هاشمی انجامیده، سخنی نگفته است. محصول آن جلسات، باعث شد یکبار هاشمی در ۴ خرداد ۵۸ توسط گروهک فرقان ترور فیزیکی شود و یکبار دیگر، در ۲۵ دی ماه ۹۷ ترور شخصیتی شود؛ البته اگر ترورهای متنوع شخصیتی هاشمی در دوره اصلاحات را به پای خویینی ها نوشته نشود! خویینی ها اما اگر بر نظر دیگری اصرار داد ،‌ می تواند نوارهای جلسات تفسیر قرآن خود را منتشر کند تا مشخص شود، آیا تفاسیر او از قرآن مارکسیستی بوده و پامنبرهای فرقانی را به سوی خود جلب کرده یا این تحلیل اساسا غلط است؟! گزارش سایت «انتخاب» ‌را در این مورد بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پامنبری‌های موسوی خویینی ها، هاشمی را ترور کردند؟ / بازرگان: ادامه تفسیرهای خوئینی ها خطرناک است / شهید مطهری: خوئینی ها مارکسیست شده

مصطفی حق بین، سرویس سیاسی «انتخاب»‌؛ ماجرای ترور آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در روز جمعه ۴ خرداد ۱۳۵۸ با گذشت نزدیک به ۴ دهه همچنان زوایای قابل تاملی دارد که درباره آن‌ها به طور مشخص شفاف سازی نشده است.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب»، ترور ناموفق مذکور از سوی سه تن از اعضای گروهک فرقان انجام شد. تروریست‌ها با یک خودرو بی. ام؛ و خود را به خانه هاشمی در دزاشیب رساندند، دو تن از آن‌ها به داخل خانه رفتند و نفر سوم پشت فرمان باقی ماند. سرانجام با هوشیاری همسر مرحوم هاشمی ترور ناموفق ماند و تروریست‌ها گریختند. هاشمی که مورد اصابت دو گلوله قرار گرفته بود به بیمارستان شهیدای تجریش منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت.

عوامل ترور که بودند؟

هاشمی عوامل ترور خود را نیز در خاطراتش معرفی کرده: «با تحقیقاتی که انجام شد، مشخص گردید که ترور من توسط یک گروه سه نفره انجام گرفته و شخصی به نام سعید واحد، مسئولیت تیر اندازی به من را بر عهده داشته و فرد دیگری به نام غلامرضا یوسفی وی را حمایت کرده و راننده این عملیات هم شخصی به اسم ابوالقاسم سیاه پوش بوده است.»

مخفیگاه بزرگ گروهک فرقان چندی بعد در ۵ آبان ۱۳۵۸ در کرج کشف شد؛ مهمتر از آن اینکه رهبر آن‌ها به نام اکبر گودرزی نیز در ۲۰ دی ۱۳۵۸ شناسایی و دستگیر شدند.

گروهک فرقان، پای منبر موسوی خوئینی ها

نام گودرزی، اما به صراحت در منابع دیگری آمده که نشان می‌دهد اعضای گروهک مذکور از کدام منشأ فکری و عقیدتی تغذیه می‌شدند. همه آدرس‌ها به مسجدی به نام جوستان و سخنران آن موسوی خوئینی‌ها منتهی می‌شود.

حجت السلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سال‌ها پیش در مصاحبه با نشریه «یادآور» پیرامون استفاده گروهک فرقان از منبر‌های آقای موسوی خوئینی‌ها در مسجد جوستان گفته بود: «من بعد‌ها در دادگاه فرقان، از یکی از این‌ها (اعضای گروهک فرقان) سئوال کردم که شما از کجا به اینجا رسیدید؟» او گفت: «ما اول تفسیر پرتوی از قرآن را خواندیم. بعد دیدیم یک کسی روشنفکرتر از او تفسیر می‌گوید و رفتیم به مسجد جوستان در خیابان نیاوران قدیم!»

ناطق نوری در ادامه از قول این عضو گروهک فرقان اضافه کرد: «بعد دیدیم یکی انقلابی‌تر از همه این‌ها آمده و روشنفکرتر از همه اینهاست و او اکبر گودرزی است!» مسیر را ملاحظه می‌کنید. مجاهدین خلق هم بیشتر بچه‌ها را از همین طریق گول می‌زدند. هم در زندان و هم در بیرون از زندان. آن‌ها هم تفسیر‌های تفنگی می‌کردند.»

بازرگان: ادامه تفسیرهای خوئینی ها خطرناک است

موسوی خوئینی‌ها پیش از پیروزی انقلاب در دهه ۵۰ در مسجد جوستان مباحثی را به عنوان تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه ارائه داده که به گفته شهید مطهری تفسیر‌هایی مارکسیستی بوده است. گودرزی عامل شهادت شهید مطهری، هم به مسجد جوستان رفت و آمد داشت و به گفته مبارزان انقلابی سخت تحت تاثیر سخنان موسوی خوئینی‌ها بود.

هاشم صباغیان، از اعضای نهضت آزادی، هم درباره جلسات خوئینی‌ها در مسجد جوستان می‌گوید: «واقعیت این است که ما در آن موقع هنوز به جوهره‌ی تفکر آن‌ها پی نبرده بودیم و فقط در واکنش به شعار‌های تندی که می‌دادند، می‌گفتیم دارند نظم مسجد را به هم می‌زنند! خود من بعد‌ها ماهیت فرقانی‌ها را فهمیدم و متوجه شدم که از محصولات جلسه تفسیری آقای موسوی خوئینی‌ها هستند.»

او که وزیر کشور دولت موقت نیز بود، از مخالفت مرحوم بازرگان با این سخنرانی‌ها نیز گفته. به گفته صباغیان، «همه می‌گفتند جلسات تفسیر آقای خوئینی‌ها خیلی شلوغ است. ما به دلیل فشردگی کار‌هایی که داشتیم، نمی‌رسیدیم برویم ببینیم چه می‌گوید یکی دو بار گزارش‌هایی از این جلسات رسید و مهندس بازرگان اظهار ناخشنودی کرد. ایشان خیلی ناراحت بود و می‌گفت: این برداشت‌ها خطرناک هستند. قبل از انقلاب جلساتی با حضور آقای مطهری، آقای موسوی اردبیلی، مهندس بازرگان، مهندس کتیرایی تشکیل می‌شد. آنجا هم این مسأله را مطرح کردند که اگر این تفاسیر ادامه پیدا کند، خطرناک خواهد بود، ولی با نزدیک شدن به پیروزی انقلاب و مطرح شدن اولویت‌های دیگر رسیدگی به این مسأله ممکن نشد.»

شهید مطهری: خوئینی ها مارکسیست شده

همچنین مرحوم حجت الاسلام جعفر شجونی، عضو پیشین جامعه روحانیت مبارز درباره شروع ارتباط گودرزی با خوئینی‌ها گفته است: «گودرزی بعد از آنکه از سوی علمای محترم و شناخته شده و حوزه‌های علمیه مهم تهران طرد شد، به سراغ آقای موسوی خوئینی‌ها در مسجد جوستان رفت و او هم گودرزی را پذیرفت و این هم امر غیر منتظره‌ای نبود.»

به گفته شجونی، موسوی خوئینی‌ها «علناً می‌گفت: آقای مطهری و آقای مفتح که تدریس در دانشگاه را پذیرفته اند، با حکومت سازش کرده اند و تبدیل به ترمز انقلاب شده اند! او همین حکم را هم درباره آقای بهشتی و آقای باهنر می‌داد که به آموزش و پرورش رفته بودند و کتاب‌های درسی را تدوین می‌کردند. می‌گفت که این‌ها همکار فرّخ‎رو پارسا [وزیر وقت آموزش و پرورش]شده‎اند!». «یک شیخ محترمی به نام آقای قاسمی نقل می‌کرد من یک شب در مسجد جوستان کنار آقای کروبی نشسته بودم و آقای موسوی خوئینی‎ها هم روی منبر بود. اکبر گودرزی و محمود کشانی نشسته و محو حرف‌های آقای خوئینی‎ها شده بودند. این آقا رفته بود بالای منبر و آیه شریفه "و یصدّون عن سبیل الله" را کنایتاً و گاهی تصریحاً بر آقایان مطهری و مفتح و بهشتی تطبیق می‌داد و می‌گفت: این‌ها ترمز انقلاب و سازش‌کارند و با دستگاه روی هم ریخته‎اند! ... همین محمود کشانی از کسانی بود که آقای مفتح را در دانشگاه الهیات به گلوله بست.... صریح بگویم آقای مطهری معتقد بود که او مارکسیست شده است!»

به نوشته جعفریان، حسن عزیزی از سرکردگان گروهک فرقان نیز در سخنرانی‌های موسوی خوئینی‌ها شرکت می‌کرده است.

قابل تامل اینکه جلسات موسوی خوئینی‌ها و تفسیر‌های او مخالفان مشهوری از میان رهبران انقلاب داشته است. به طور مثال، خود موسوی خوئینی‌ها گفته است که این اعتراض‌ها از طریق آقای بهشتی به او منتقل شده.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس و فرزند شهید مرتضی مطهری هم گفته است که «زمانی که رهبر انقلاب رئیس جمهور بودند با ایشان ملاقاتی داشتم؛ فرد دیگری در آن جلسه حضور نداشت ایشان در این مورد نقل می‌کردند که یک بار آقای مطهری از من مطلبی را خواستند. ایشان گفتند: «برو به این محمد خوئینی‌ها بگو این تفاسیری که داری از قرآن می‌کنی همه خلاف و تفسیری‌های مارکسیستی است. به او پیغام بده که حتما پیش من بیاید. من به او پیغام را دادم. بعد از چند ماه آقای مطهری از من پرسید پس چرا ایشان نیامد!» همین نشان می‌دهد که این مسئله ذهن شهید مطهری را سخت مشغول کرده بود. البته در این اواخرسال‌های ۵۶ و ۵۷ جلسه‌ای در قم با حضور شهید مطهری تشکیل شده بود که درباره مسائل نهضت صحبت کنند. آن روز آقای خوئینی‌ها هم بود و به نظر می‌آمد که رابطه اش با شهید مطهری بد نبود. نمی‌دانم متنبه شده بود یا مساله دیگری بود.»

احمد قدیریان، معاون اجرایی وقت دادستان انقلاب اسلامی کل کشور نیز ارتباط گروهک فرقان با مسجد جوستان را تایید کرده و گفته بود: «بعد‌ها در خلال اعترافات دستگیرشدگان فرقان به‎دست آمد هم گودرزی و هم دوستانش در جلسه تفسیر قرآن آقای موسوی خوئینی‎ها در مسجد جوستان شرکت می‌کردند. من خودم هیچ وقت به جلسات ایشان نرفتم، اما چون برخی از دوستانم می‌رفتند از محتوای سخنان ایشان به ما خبر می‌دادند.»

نوار جلسات «تفسیر قرآنِ» خود را منتشر کنید!

اکنون که ۴ دهه از آن روز‌ها می‌گذرد، آیت الله موسوی خوئینی‌ها مرحوم آیت الله هاشمی را به «سوپررادیکال بودن» و انواع اتهامات متهم و با زبانی مملو از عقده گشایی مطرح می‌کند؛ حال آنکه محصول جلسات تفسیر او افرادی بودند که که با تندروی‌های کم سابقه دست به ترور رهبران انقلابی از جمله خود هاشمی رفسنجانی زده بودند. موسوی خویینی ها اما هیچ گاه در مورد اتهامات مربوط به جلسات قرآن خود و تفاسیر مارکسیستی از قرآن که محصول آن به دو ترور هاشمی انجامیده، سخنی نگفته است. محصول آن جلسات، باعث شد یکبار هاشمی در ۴ خرداد ۵۸ توسط گروهک فرقان ترور فیزیکی شود و یکبار دیگر، در ۲۵ دی ماه ۹۷ ترور شخصیتی شود؛ البته اگر ترورهای متنوع شخصیتی هاشمی در دوره اصلاحات را به پای خویینی ها نوشته نشود! خویینی ها اما اگر بر نظر دیگری اصرار داد ،‌ می تواند نوارهای جلسات تفسیر قرآن خود را منتشر کند تا مشخص شود، آیا تفاسیر او از قرآن مارکسیستی بوده و پامنبرهای فرقانی را به سوی خود جلب کرده یا این تحلیل اساسا غلط است؟!

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
9
41
زشته نکنید این کارها را
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
5
39
تروردوم مرحوم هاشمی درحرم امام خمینی (ره) بوده که نویسنده محترم، ازان غفلت نموده اند !
پاسخ ها
کمیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
به نظر نمیومد ترور دوم واقعی باشه...با یک کلت کهنمیشد از اون فاصله تیر اندازی کرد.
پیمان
|
Turkey
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
8
62
آقای هاشمی رفسنجانی هم مثل بسیاری از سیاستمداران دیگر نقاط ضعف و قوتی در رفتار و سیاستها و اعمالشان داشتند. نقد سیاستمداران در همه جای دنیا نشانه آزادی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
54
18
احسنت بر انتخاب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
5
50
به این ترتیب که کل جریان اشغال سفارت امریکا توسط دانشجویان و با رهبری این آقا و بدون اذن اولیه از امام زیر سوال میرود .حال چه کسی پاسخگوی جانها و مالها و آبروهای از دست رفته نتایج مترتب بر آن اشغال خارج از عرف بین الملل خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
ایده پرداز و رهبر اشغال سفارت امریکا......
محمد
| United Arab Emirates |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
ایشان در طول فعالیت‌های خود تماما مواضع خسارت بار و حتی غیر قابل جبران از جمله در قصایای مک فارلین و سال 78 و... داشته اند. دلیل اصلی فعالیت های ایشان این است که وی خود را بسیار بالاتر از مناصب متصدی می‌دانست و احساس می‌کرد که در سطح رهبری و هاشمی است و حقش را خورده اند. پس همیشه بنوعی فضای سیاسی را بهم زده است. انتشار نامه ای که منجر به حوادت 78 شد، دست کمی از حمله به سفارت نداشت و تا سالها موجب تقار و دعوا در بین سران مملکت گردید. خدا ما را از هرگونه فعالیت
جدید ایشان در فضای سیاسی مملکت حفظ فرماید!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
1
12
عجب!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
14
11
براي خوئيني ها چندين سال قبل فاتحه خوانده شده بود
يا للعجب از اين موجود دو پا
او چند بار از نردبان افتاده
اين بار آخر صدمه به مغزش خورده
و بر محجور حرجي نيست
کوشا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
6
22
والا به نظر نمی رسید زبان و لحن آقای خویینی ها مملو از عقده کشایی بوده . لحن بازگو کردن خاطرات و اتفاقات از زاویه دید خودش بوده اینکه چقدر این زاویه دید درست بوده و چقدر غلط داستان دیگری است و البته نمود بیرونی و عمومی جو جامعه در زمانهای مختلف و برداشت افراد نسبت به مرحوم هاشمی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
2
5
کی سئوالات را پرسیده آقای حق دین جواب داده
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
14
با سلام : اگر اینچنین افراد بعداز انقلاب با چنین تفکرات مارکسیستی در ایران مقام بالا داشتن چر ا آنها حذف نکردن که حالا چنین حرفهایی بزبان بیآورد .
نوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
2
18
شما که باهم دوست بودید
چرا به جان هم افتاده اید؟
حميد عسگري
|
United Kingdom
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
6
15
با سلام،
بشدت مسئله را يك طرفه به قاضي رفته ايد. بنده به روش كار سياسي و زندگي آقاي خوييني ها هيچ نظر مثبتي ندارم. ولي از كساني بودم كه به مسجد جوزستان آن زمان رفت و آمد داشتم. آيا مي دانيد كه اكثريت قريب به اتفاق دانشجويان خط امام و اصلاح طلبان امروز هم پاي آن تفاسير مي نشستند. مسجد جوزستان نقش مهمي در جريان انقلاب داشته است. پس با يكطرفه به قاضي رفتن لطفا تاريخ را مخدوش نكنيد. اگر مي نويسيد كه بسيار خوب است تا آنجا كه مي توانيد تمامي ماجرا را بنويسيد و نه بخش گزينشي آن.
با عرض ارادت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
8
13
اگر قرار بود هاشمی با این مصاحبه ها لطمه ببیند که سال ها پیش لطمه دیده بود، کسی نمی تواند هاشمی را از جایگاهی که هست پایین بیاورد.
و البته هاشمی هم مثل همه سیاستمداران و انسانهای دیگر ممکن است اشتباهی هم داشته باشد.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
12
9
سایت انتخاب خوبه
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
5
22
این بنده خدا که تا دیروز با شما بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
واللا همون دیروز هم با ما نبود!
92 انتخابات رو تحریم کرده بود
محمد رضا
|
Finland
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
2
10
الان برداشت غلط داعش رو از تفاسیر خلفا و پیامبر رو به حساب پیامبر بزاریم؟؟
چه مطلب نازلی!!!
به همین شکل هم برای اداره کشور فکر می کنید، در حالیکه همش هم ادعای آزادی بیان و عقاید دارید.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
8
11
خورشید همیشه زیر ابر نمی ماند . چون خدا حق است و بیاید قبل از مرگ حقایق برای اهل حق روشن شود . من موسوی خوئینی ها را قبلا با روزنامه سلام می شناختم . فکر میکردم شخص انقلابی و متفکر و متشخص و ازاد منش است و حذف او از صحنه مطبوعات و اطلاع رسانی را امری غلط میدانستم . الان که حقایق روشن شده و طمع ایشان به رهبری و ریاست جمهوری وقدرت طلبی وی و تفسیر هایش رامیشنوم و یا قبلا مطالبی میگفتند و من باور نمی کردم . میبینم چه ظلمی نسبت به کشور و خون شهدا ومحرومین و مظلومین جامعه شده است . واقعا خجالت میکشم ..مرگ هاشمی ذخیره انقلاب حالا تبدیل شده به جنگ قدرت اقایان برای اثبات و رد حقانیت خودشان
الله اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
9
اینا دوباره افتادن به جون هم ، احتمالا برای ملت بدبخت یه جا دارن نقشه می کشن، خدایا خودت یه کاری کن، لطفاً.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
6
20
کاشکی قبل از اینکه بمیره به این سوال جواب بده چرا با اشغال سفارت امریکاکشور رو دو دستی تقدیم شوروی کرده.
محمد
|
United Arab Emirates
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
5
12
همه کسانی که با فضای سیاسی کشور آشنا هستند، بخوبی آقای خوئینی ها را می‌شناسند و ایشان بسیار سیاس و سیاستمدار و سیاست شناس هست و مقصود ایشان از هر کلمه صحبت در فضای عمومی، دارای چندین لایه آشکار و پنهان بوده و چند وجهی است. در مورد این مصاحبه هم، احتمالا ایشان جهت ضبط و حفظ در تاریخ و مراجعه آیندگان این حرفها را زده، البته حالا که انتخابات نزدیک شده شاید با توجه به مشکلاتی که دیگر سران اصلاح طلب دارند، ایشان تنها کسی از رده بالا است که حصر و ممنوع‌التصویر و مصاحبه نشده و تلاش دارد تا رهبری اصلاح طلبان را بویژه در خلا کروبی و موسوی و خاتمی و هاشمی در دست بگیرد. از سخنان مصالحه جویانه ایشان در مقابل جناح اصولگرایان نیز چنین قرینه‌ای احساس می‌شود، هر چند من بیشتر حدس می‌زنم که این مصاحبه جهت حفظ در تاریخ و بنوعی پاسخ به آیندگان است، و این خود زرنگی و سیاس بودن و چند وجهی کارکردن آقای خوئینی ها. را می‌رساند.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
7
13
سلام

خیلی ممنون ازگزارش خوبتون، لطفا در مورد نقش موسوی خوئینی ها در رهبری دانشجویان در اشغال سفارت آمریکا نیز گزارشی تهیه نمایید. با سپاس
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
15
چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
5
21
واقعا خجالت آوره رفتارتون. شما اگر نقدی به ایشون دارید مطرح کنین. درست مثل کاری که ایشون کرده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
3
20
هاشمي شخصيتي تاثير گذار بوده از او بت نسازيم نقد منصفانه او را تحمل كنيم....كساني كه همدوره و هم رزم او بوده اند بهتر ميتوانند او را نقد كنند.
شما هم ميتوانيد بر موسوي خوئيني ها هم نقد بزنيد و اشكالات ديدگاهش را بگوييد ولي از اصل موضوع اينچنين عصباني نشويد.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
4
12
صد رحمت به سیدمحمد خاتمی و بخش عمده حامیانش که با وجود همه توهین‌ها باز هم می گویند زنده باد مخالف من...عزیزان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
2
5
در دوران فعالیت فرقان من دانشجو بودم و در خوابگاه زندگی می کردم. طرفداران این گروه نوزده شماره از نشریه فرقان را در خوابگاه پخش کرده بودند. محتوای تقریباً تمام این نوزده شماره عبارت بود از ضدیت با روحانیت و ستایش دکتر علی شریعتی.
saeed
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
1
4
با سلام و احترام. دراینکه نقدهای ابرازی از سوی آقای خویینی نسبت به آقای هاشمی بزخلاف اصول نقادی بوده است.ودرشرایط حاضرنه مصلحت ونه ضرورت داشته است. تردیدی نیست .این نقد بدیشان وارد است که چنانچه نسبت به اراو عملکرد آقای هاشمی نظری داشته اند .شایسته بود درزمان حیات وی طرح می کردند.اما رویه نویسنده این مقا له نیز خلاف اصول علمی است .بررسی مباحث مطروحه در مجالس مسجد جوزستان .نیاز به کاری محققانه ومنصفانه در ظرف زمانی خودش دارد. اما اتکا به درک وتفسیر وعملکرد شاگردان و پا منبری های یک استاد ویا روحانی وقیاس گرفتن آن و منحرف دانستن وبرچسب زندن ومنتسب کردن به اندیشه ای که باب میل ما نیست .هم غیر علمی است وهم غیر منصفانه.چنانچه این قیاس را درمورد دیگر بزرگان و شاگردان و دانش آموختگان ایشان و مدارسی چون علوی ونیکان و....بکار گیریم.به نتایجی ناپسند خواهیم رسید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
0
مسجد جوزستان نه جوستان
یابری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
5
7
سلام خیلی ها سعی در کمرنگ کردن نقش مرحوم درانقلاب‌کردند و تاریخ را‌ تحریف کردند ممنون
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
2
9
شما که نسبت به ایشان چنین اطلاعاتی داشتی چرا تاکنون مطلبی را منتشر نمی کردید.اگر هر کسی پای منبر کسی بشنه تروریست می شه ،خوب یک عده‌ای هم پای منبر آقای طالقانی بودند .پس دست به کارخطا می زنند باید پای ایشان گذاشت .صغرا ،کبرای شما اساسا غلط است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
دقیقا سوال من هم همین است
حالا که دولت اعتدالشان که با پشتیبانی اصلاحات در انجام امور کشور ناتوان ومستاصل شده خودشان به جان هم افتاده اند
اصلاحات...اعتدال بهتره باهم دوست باشید
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
3
4
حجت برای نظام تمام شد. سران اصلاح طلب مرزبندی شفاف با دشمنان نظام و امریکا و امثال گنجی را انجام دادن و نسبت به رهبری هم ابراز حمایت کردن.
واقعا به اینها بگویند برانداز دیگه بازی سیاسی است.
نقد ایشان به آقای هاشمی هم نشان میدهد که اینها از اول هم در یک مسیر نبودن و از بد واقعه جوینت شدن حالا هم آرایش جدید سیاسی لازم است.
مارکسیس و... خطاب کردن هم منصفانه نیست
دومین کامنت است که گذاشتم اگر منتشر نشود دیگه انتخاب نمی خونم روزی حداقل ده مرتبه چک می کنم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
0
0
کاش به عواقب اشغال سفارت آمریکا به رهبری ایشان می پرداختید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
0
0
من هم کاری به جنبه سیاسی این موارد فوق ندارم . سوالم اینه که آیا رواست آدم دینش را پیوند بزنه به سیاست و سیاستمداران اینچنینی که یه روز این وریند یه روز اون وری؟ سیاست بازی و علم قدرته ؟ میتونه بازی باشه؟ بازی بشه همین میشه که الان هست
مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
0
0
صدا وسیما اگر می دانست خوئینی ها اینچنین صریح از هاشمی رفسنجانی انتقاد می کند حتمأ بارها و بارها این آقا را در تمام برنامه ها دعوت میکرد مثل فواد ایزدی که از وقتی برجام به توافق رسید ایشان رختخواب خودشا برد تلویزیون و توی همه شبکه ها و برنامه ها فقط به عنوان مخالف برجام حرف میزد کاری هم نداشت که استدلالهای طرف مقابل درسته یا غلطه این آقا فقط منفی بافی میکرد . حیف شد انتخاب این مصاحبه را نداد به صدا وسیما و گرنه خوراک دائمی برای منفی بافی روی شخصیت مروم رفسنجانی بود . و همینطور امام موسی صدر روحانی محبوب و اعتدالگرای سالها قبل که به احتمال زیاد میتواند با دسیسه های افرادی چون ایشان و جلال الدین فارسی به غیبت کبری برود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
0
0
به سراغ آقای موسوی خوئینی‌ها در مسجد جوستان رفت و او هم گودرزی را پذیرفت و این هم امر غیر منتظره‌ای نبود.»
دقیقا رویکرد اصلاح طلبی کلا می پذیرند خائن وطن فورش برانداز فحاش و همه را
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
0
0
میدونم تو کامنت ها نمی آرید چون برای محسن رضابی نوشتم سانسور کردبد
اینکه می گن سیاست پدر مادر نداره اینه
من درتعجب هستم که با اینکه آقای هاشمی نفر دوم مملکت بود وچقدر امام به ایشان علاقه وقبول داشت ومشاور عالی وامین امام بود چرا از اختصاص پست های امام به آفای خویینی ها همچون امیر حجاج - دادستان کل کشور وعضویت در شورای تگهبان به راحتی می گذرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
0
0
خوب این که یک نفر عقاید مارکسیستی داشته یا نداشته یا عقاید اسلامی یا مسیحی دارد یا ندارد دلیل نیست که حتما تروریست باشد یا نه
در نگاه مارکسیستی هم کسی از ترور طرفداری نمی کند
نظرات بینندگان