arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷

طرح جنجالی مارک زاکربرگ در راه است / برنامه ای برای ادغام اینستاگرام، واتساپ و پیام رسان فیسبوک / امنیت و حریم خصوصی کاربران قربانی می شود؟

نیویورک تایمز نوشت: شرکت فیسبوک قصد دارد زیرساخت های فنی واتس اپ، پیام رسان فیسبوک و اینستاگرام را با یکدیگر ادغام کند. این موضوع تحت نظر مارک زاکربرگ به زودی اجرایی خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نیویورک تایمز نوشت: شرکت فیسبوک قصد دارد زیرساخت های فنی واتس اپ،پیام رسان فیسبوک و اینستاگرام را با یکدیگر ادغام کند. این موضوع تحت نظر مارک زاکربرگ  به زودی اجرایی خواهد شد.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک اعلام کرد که قصد دارد با ادغام سرویس های فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام  کنترل کاملی بر سرویس های تحت نظر خود داشته باشد و از تکرار رسوایی هایی مشابه با رسوایی پیشین این شرکت در حوزه داده های کاربران پیشگیری کند.

به گفته برخی از منابع آگاه، اجرای چنین طرح گسترده ای نیازمند هزاران نفر از کارمندان فیسبوک است تا یک باز طراحی مجدد را از ابتدایی ترین سطوح فیسبوک، واتس اپ و ایننستاگرام انجام دهند. مردم معتقدند که این سه سرویس به عنوان برنامه های مستقل عمل خواهند کرد، اما به زودی زیرساخت پیام رسانی آنها یکپارچه خواهد شد. بر اساس گفته های این منابع، فیسبوک هنوز در مراحل اولیه کار قرار دارد و قصد دارد تا پایان سال جاری یا اوایل سال 2020 آن را تکمیل کند.

افزون بر این ها، زاکربرگ دستور داد تمام برنامه ها برای رمزگذاری متوقف شده و تغییر کند و این کار با هدف این است که  مردم  در یک گفتگوی 2 نفره به شکلی کاملا محافظت شده تر شروع به صحبت کنند و به جز طرفین گفتگو هیچ فرد دیگری قادر به دیدن محتوای سخنان آنان نباشد. پس از این تغییرات، یک کاربر فیسبوک می تواند یک پیام رمزگذاری شده را به کسی که فقط یک حساب کاربری واتس اپ دارد، ارسال کند. در حال حاضر این امکان وجود ندارد زیرا برنامه ها جداگانه هستند.

زاکربرگ با متلاشی کردن زیرساخت های برنامه ها، می خواهد ابزارها و دسترسی این شبکه اجتماعی را افزایش دهد و میلیاردها کاربر را داخل اکوسیستم خود درگیر مکند. اگر مردم به طور مرتب به ویژگی های متعلق به فیسبوک برای پیام کوتاه دسترسی داشته باشند می توانند کم کم خدمات پیامرسان های رقیب مانند اپل و گوگل را فراموش کنند و این همان هدفی است که زاکربرگ به دنبال تحققش است. اما فراموش نکنیم که در صورت این همرسانی تبلیغات نیز قدرتمند تر می شوند. درواقع اگر کاربران با برنامه های فیسبوک بیشتر ارتباط برقرار کنند، ممکن است این شرکت بتواند کسب و کار تبلیغاتی خود را افزایش دهد یا خدمات جدیدی را برای کسب درامد و پول ایجاد کند.

فیس بوک در بیانیه ای،  اعلام کرد که می خواهد "بهترین تجربه های پیام رسانی را که می توان ساخت، طراحی کرده و مردم را با قابلیت ارسال پیام سریع، ساده، قابل اعتماد و خصوصی همراهی کند. در بخشی از این بیانیه می خوانیم:  "ما در تلاش هستیم تا بیشتر بین پیام رسان های خود هماهنگی ایجاد کنیم تا افراد به راحتی و از مسیرهایی ساده تر با  دوستان و خانواده خود در شبکه هی اجتماعی ارتباط برقرار کنند. "

این برنامه  زاکربرگ برای کنترل بیشتر روی  کسب و کارهای مختلف فیسبوک  حاصل 2 سال تحقیق مستمر در مورد شبکه اجتماعی اصلی وی است. جالب است که اخیرا زاکربرگ به علت عدم توجه به این موضوع و نادیده گرفتن مسائل امنیتی و حیم خصوصی کاربران به شدت مورد نقد واقع شده است.

بر اساس گفته منابع آگاه این تصمیم جدید نیست و درست از زمانی که فیسبوک شرکت های اینستاگرام و واتس اپ را خرید  و فیسبوک مسنجر را استقلال داد(فیس بوک مسنجر یک سرویس پیام رسان بود که از برنامه اصلی فیس بوک در سال 2014 خارج شد.)به این برنامه فکر می کرد.

به گفته یکی از این منابع از زمانی که واتس اپ و اینستاگرام با رشد شدید کاربران رو به رو شدند این تفکر در ذهن زاکربرگ جای گرفت که روی همسان سازی و یکپارچگی این برنامه ها در بلند مدت تمرکز کند. حتی بر اساس این ادعا جدا شدن مدیران اینستاگرام و واتس اپ از مجموعه دقیقا به علت شکل گیری همین ایده در ذهن زادکربرگ و مخالفت آنان با این یکپارچگی بوده است. اخیرا، نیز ده ها تن از کارکنان ارشد واتس اپ به علت تضاد فکری با زاکربرگ و طرح ادغام او این شرکت را ترک کرده یا با زاکربرگ در تنش هستند.

این تغییرات همچنین ممکن است سوالات مربوط به حریم خصوصی داده ها را مطرح کند و بپرسد که چگونه  ممکن است اطلاعات کاربران بین سرویس های مختلف به اشتراک گذاشته شود. برای مثال واتس اپ برای ثبت نام تنها به یک شماره تماس متکی است اما سیستم های ثبت نام فیسبوک و اینستاگرام متفاوتند.

زاکربرگ می خواهد ابزار شبکه اجتماعی خود را قدرت ببخشد تا جایی که میلیارد ها نفر از کاربران فیسبوک را به شدت در برنامه خود درگیر کند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها، افراد اغلب به تنها یک یا دو سرویس پیامرسانی متنی متکی هستند. در چین وی چت که توسط تنسنت ساخته شده محبوب تر است د حالی که در حالی که واتس اپ به شدت در آمریکای جنوبی استفاده می شود. اما آمریکایی ها از سرویس های متعدد، مانند آی مسیج اپل، اس ام اس و برنامه های مختلف چت گوگل،استفاده می کنند.

با توجه به خوش اقبالی اینستاگرام و واتس اپ بین کاربران، پیشبینی می شود این تغییرات بیش از همه به نفع فیسبوک باشد، چرا که در حال حاضر درآمد کمتری از اینستاگرام و واتس اپ دارد. هم اکنون  اینستاگرام دارای 1 میلیارد کاربر ماهانه فعال است، در حالی که این رقم برای واتس اپ 1.5 میلیارد نفر است.

البته به اعتقاد 2 منبع آگاه، فیسبوک هنوز برنامه خاصی برای استفاده از طرح ادغام ندارد. این طرح می تواند به شکل جدیدی از تبلیغات یا سایر خدماتی که فیسبوک می تواند هزینه آن را بپردازد منجر شود.برای مثال هنگامی که برنامه ها با یکدیگر همخوانی می کنند، خریداران فیسبوکی و فروشندگان در آسیای جنوب شرقی می توانند با استفاده از واتس اپ که در این منطقه بسیار محبوب است با یکدیگرارتباط برقرار کرده و از طریق سیستم یکپارچه با یکدیگر چت کنند. در نهایت، این ممکن است منجر به فرصت های تبلیغاتی جدید یا خدماتی سود آور شود.

در اوایل ماه گذشته، در طی یکی از نشست های ماهانه واتس اپ مشخص شد که ماموریت جدید زاکربرگ در سال 2019 یک اولویت خواهد بود.زاکربرگ برای پیشگیری از نگرانی ها با معاونان ارشد خود جلساتی برگزار کرده است اما برخی از حاضران این جلسات معتقدند توضیحات و توجیهات زاکربرگ مبهم هستند.

متحد کردن زیرساخت های  واتس اپ، اینستاگرام و فیسبوک مسنجر از لحاظ فنی نیز به شدت چالش برانگیز است. بر خلاف فیسبوک مسنجر و اینستاگرام، واتس اپ اطلاعات کاربر یا پیام های کاربر را ذخیره نمی کند.  بر اسن اساس بسیاری از افراد که نگران مسئله حریم شخصی هستند نسبت به این ادغام نقد دارند.

نظرات بینندگان