arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۳ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

هشدار هلال احمر در مورد ورود سیلاب به شمال استان سیستان و بلوچستان

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به سیلاب ورودی از کشور افغانستان به شمال این استان نیروهای امدادی هلال احمر در آماده باش کامل هستند تا در صورت بروز حادثه ای خدمات رسانی را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیروهای هلال احمر در شمال سیستان وبلوچستان آماده باش هستندحسن مصفا شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به مردم توصیه می شود از تردد، اقامت، تجمع در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و ورود به داخل آب کانالها و نهرها پرهیز کنند. 
وی ادامه داد: هموطنان می توانند در صورت بروز هرگونه حادثه با شماره تلفن 112 ندای امداد تماس و از خدمات امدادی جمعیت هلال احمر بهره مند شوند.
به گزارش ایرنا بعد از 2 سال خشکسالی در شمال سیستان و بلوچستان سیلاب ناشی از بارندگی های چند روز گذشته در حوضه میانی رودخانه هیرمند از طرف کشور افغانستان به سمت سیستان ایران سرازیر شده است.
به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل در شمال سیستان وبلوچستان در پی سرازیر شدن آب از سمت افغانستان به ایران و رسیدن آن به هامون صابوری(تالاب بین المللی هامون) چشم های خشک سیستان تر شد.
مهدی سراوانی اول اظهار داشت: در پی سرازیر شدن آب از سمت افغانستان به ایران و رسیدن آن به هامون صابوری به منظور بررسی معضلات و مشکلات تالاب بین المللی بازدیدی از ورودی آب به تالاب، نحوه مدیریت آن و استفاده بهینه از آب انجام شد.
وی گفت: در خصوص مدیریت آب تالاب به مشارکت همه اقشار مردم نیازمندیم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل نقش تالاب بین المللی هامون در مهار سیلاب ها، مقابله با کانون ریزگردها و نقش پرندگان تالابی در مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی را بسیار پر اهمیت دانست و افزود: کارکردهای مختلف تالاب و نقش و اهمیت آن در زندگی مردم منطقه بر کسی پوشیده نیست و بدون مشارکت جوامع محلی و مردم، حفظ تالاب امکانپذیر نخواهد بود.

**سیلاب ربطی به حق آبه ندارد
به دنبال پخش کلیپی در فضای مجازی مبنی بر جاری شدن آب در هامون صابوری، استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی که در افغانستان صورت گرفته موجب جاری شدن آب از رودخانه هیرمند شده که بخشی از آن مربوط به منطقه پایین دست و بخشی مربوط به بالادست هامون صابوری و سد کجکی است.
احمدعلی موهبتی افزود: آب جاری شده ناشی از بارندگی های پایین دست سد کجکی است که احتمالا خیلی هم دوام نداشته باشد اما با توجه به اخبار و اطلاعات رسیده و اقدامات و پیگیریهای وزارت نیرو و وزارت امور خارجه با افغانستان قرار است بخشی از آب سهمیه ایران از ٨٢٠ میلیون مترمکعب هم آزاد و آب به دشت سیستان جاری شود.
موهبتی تاکید کرد: سیلاب امروز ربطی به حق آبه ندارد و به دنبال همان بارندگی‌ها در افغانستان است که اگر مردم نتوانند مهار کنند به سیستان می رسد.
رودخانه هیرمند از کوههای بابایغما از رشته کوههای هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می شود.
آب این رودخانه از 19 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سالها سیلاب های جزئی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی رسید.
سیلاب رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حق آبه سیستان محسوب نمی شود.
تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومتر مربع و دامنه عمقی 1 تا 5 متر در زمان پرآبی در منطقه سیستان واقع در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور قرار دارد.
این تالاب از سه بخش به نام های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابوری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان تشکیل شده است. بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد.
سیستان به پنج شهرستان هامون، هیرمند، نیمروز، زابل و زهک در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

نظرات بینندگان