arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷

پایان سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر با آرزوی بهبودی برای استاد شجریان

سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر پس از شش روز اجرا در هفت سالن امشب در تالار وحدت به کار خود پایان داد.آرزوی بهبودی برای محمدرضا شجریان که در این شش روز اجراهای متعددی به او تقدیم شده بود و همچنین بهنام صفوی (خواننده جوان موسیقی پاپ) بخش‌هایی از مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر را تشکیل می‌داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایان سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر با آرزوی بهبودی برای استاد شجریان

مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر پس از شش روز اجرا در هفت سالن امشب در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم پنج اجرای موسیقی در ژانرهای مختلف تدارک دیده شده بود و از سه هنرمند حوزه موسیقی (فخری ملک‌پور، رامین جزایری و کریم صالح عظیمی) تقدیر شد.

آرزوی بهبودی برای محمدرضا شجریان که در این شش روز اجراهای متعددی به او تقدیم شده بود و همچنین بهنام صفوی (خواننده جوان موسیقی پاپ) از دیگر بخش‌های مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر را تشکیل می‌داد.

اجرای مراسم را فرزاد جمشیدی عهده‌دار بود که در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می‌خواهم خواهش کنم توییت امشب شما فقط درباره موسیقی و مظلومیت موسیقی باشد.

آیین پایانی جشنواره موسیقی در شب سه شنبه (۳۰ بهمن ماه) با بیش از ۲۰ دقیقه تاخیر نسبت به زمان اعلام شده، آغاز شد؛ در این مراسم سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و سید محمد مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت ارشاد) و علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) حضور داشتند.

همچنین افرادی مانند شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، مهدی آذرسینا، محمد جلیل عندلیبی، داود گنجه‌ای، هومان اسعدی، حسین بهروزی‌نیا، احمد صدری، فریماه قوام‌صدری، بهروز وجدانی، فاضل جمشیدی، ناصر آقایی، هادی منتظری، علی مغازه‌ای، علیرضا میرعلی‌نقی، رافائل میناسکانیان و بیژن بیژنی از دیگر حاضران در تالار وحدت بودند.

سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر غیررقابتی برگزار شد و بر این اساس برگزیده‌ای در اختتامیه معرفی نشد. همچنین عنوان بین‌المللی از عنوان این جشنواره حذف و بخشی برای اجراهای بین‌الملل در نظر گرفته شده بود.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و در ادامه گروه کر «اردیبهشت» به سرپرستی حمید عسگری روی صحنه آمد و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و دو قطعه دیگر را اجرا کرد.

برنامه بعدی این اختتامیه اجرای گروه موسیقی «روشنا» بود.

پخش کلیپی از روند برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر بخش بعدی این مراسم را تشکیل می‌داد.

 

داستان جشنواره موسیقی فجر در یک جمله

شاهین فرهت، دبیر سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر در این مراسم اظهار کرد: جشنواره موسیقی فجر همیشه بهترین و مهم‌ترین زمان برای اجرا و شنیدن موسیقی بوده است. امسال آرزوی دیرینه من تا حدودی برآورده شد که این آرزو اجرای آهنگسازان ایرانی بود.

او ادامه داد: از اولین دوره برگزاری جشنواره من حضور داشتم که سه نوع موسیقی اجرا می‌شد. هر جشنواره هر سال می‌تواند یک مقدار رنگش عوض شود و دینامیک داشته باشد. امسال تقریباً از تمام موزیسین‌های ایرانی به جز برخی جوانان که باید حالا وقت بگذاریم و معرفی‌شان کنیم اثر اجرا شد. اگر بخواهم این داستان را در یک جمله بگویم آثار آهنگسازان ایرانی توسط گروه‌هایی که از خارج دعوت کردیم اجرا شد و آثار هنرمندان بزرگ جهان توسط نوازندگان ما اجرا شد.

فرهت گفت: از یک طرف خوشحالم و از طرفی می‌بینم چه راه طولانی در پیش است و امیدوارم این راه را ادامه داده و خلاقیت جوانان ایرانی را نشان بدهند. ارکستر سمفونیک ما خیلی خوب اجرا کرد.

او به آکوستیک تالار وحدت اشاره کرد و گفت: اکوستیک سالن خوب است اما من دیدم صدا را تقویت می‌کنند که از نظر استانداردهای جهانی درست نیست. ما دیگر موسیقی زنده گوش نمی‌کنیم. احتیاجی نیست اگر سالن دارای اکوستیک باشد صدا را تقویت کرد.

فرهت اظهار کرد: ما در موسیقی رو به پیشرفت هستیم. امیدوارم بزرگان توجهی به آثار جوانان ما داشته باشند.

او بیان کرد: از تشویق تمام بزرگان و کسانی که محبت کردند و به من شوق دادند تشکر می‌کنم این چند روز برای من خاطره‌انگیز است که دوستداران موسیقی جدی این فستیوال را دنبال می‌کنند. هنرمندان خارجی از رپرتوار ایرانی خوششان آمد. موسیقی ایران حتماً در جهان معرفی خواهد شد. این تنها آرزوی من از خداوند بزرگ است.

 

***

به گزارش ایسنا، در ادامه کلیپی از هنرمندان درگذشته موسیقی پخش شد.

فرزاد جمشیدی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت از بهنام صفوی و محمدرضا شجریان یاد کرد و گفت دلمان می‌خواهد دوباره شجریان برایمان بخواند.

گروه خنیاگران مهر اجرای موسیقی بعدی این مراسم را بر عهده داشت.

سپس نوبت به بخش تجلیل از کریم صالح عظیمی (ردیف‌دان و مدرس آواز)، رامین جزایری (نوازنده و سازنده ساز) و فخری ملک‌پور (نوازنده پیانو) رسید.

 

موسیقی ایرانی از زمین به آسمان پر می کشد

در بخش پایانی اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، سید عباس صالحیاز اینکه در جمع اساتید هنر موسیقایی ایران است ابراز خوشحالی کرد و گفت: کشورهایی هستند که موسیقی آن‌ها از اصالت و کشورهایی هستند که موسیقی آن‌ها از تنوع برخوردار است اما موسیقی ایران به خاطر قدمت و گستره جغرافیایی، ترکیبی از اصالت و تنوع است و این ویژگی ممتاز آن است. از سوی دیگر ویژگی جامعه و تاریخی ایرانی به این موسیقی خصلت داده است.

او ادامه داد: ویژگی جامعه و به ویژه تاریخ ایرانی، خصلت های خاص خود را به موسیقی داده است، شاعرانگی ایرانی باعث شده موسیقی ایرانی با کلام همراه شده باشد. ترکیب نوا و کلمه ویژگی خاصی به موسیقی ایرانی داده است، ویژگی جانگرایی اشراقی ایرانی باعث شده موسیقی ایرانی با عرفان همراه باشد، به طوری که موسیقی ایرانی از زمین به آسمان پر می کشد و سپس از آسمان به زمین می‌آید.

صالحی گفت: موسیقی ایرانی هم شور است و حماسه، هم سوگ است و درد و رنج. به نظر می‌رسد موسیقی ایرانی یک فرصت برای ایران و حافظ هویت ایران است. ایران با زبان فارسی و موسیقی خود زندگی کرده و زنده می‌ماند. موسیقی ایرانی پاسدار هویت رنگین‌کمانی اقوام ایرانی است. موسیقی ایرانی خط ارتباط ایران با جهان است. ما با شعر و موسیقی با جهان در ارتباط هستم و خواهیم بود. ا اگر می خواهیم دریچه‌ای به جهان گشوده شود و نفس ایرانی به جهان برسد با نوای موسیقی می‌توانیم این خط ارتباطی را برقرار کنیم.

وزیر ارشاد اظهار کرد: جشنواره موسیقی فجر خط اتصال نسل‌های موسیقی و خط اتصال تهران و ایران است.

او به برگزاری جشنواره در ۱۵ استان کشور اشاره کرد و گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی خط اتصالی هم افزوده یا پررنگ‌تر شد که موسیقی دفاع مقدس را با بازآفرینی‌ها پررنگ‌تر کنیم و به خاطر بیاوریم. به همه دست‌اندرکاران این اتفاق خوب دست مریزاد می‌گویم.

***

اجرای گروه موسیقی قشقایی یاغلیق و دو نوازی کمانچه و دودوک حسلم اینالنو و رضا عسگرزاده بخش بعدی این مراسم بود.

همچنین مجری اعلام کرد هوشیار خیام قرار بود در این برنامه اجرا کند اما برای فرزندش مشکلی پیش آمد که نتوانست در این مراسم اجرا داشته باشد.

نظرات بینندگان