arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۳ تير ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / دادگاه علنی نجفی چه زمانی برگزار می شود؟ / گاف صداسیما و واکنش زنگنه / هشدار مهم برجامی روحانی / غلظت ازن در تهران به طور «وحشتناکی» بالا رفته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

مشکل جهانی در اپ‌های خانواده فیسبوک --- دیشب، اپ‌ها و شبکه‌های اجتماعی زیرمجموعه فیسبوک در کشورهای مختلف جهان برای بارگذاری (آپلود) و پیاده‌کردن (دانلود) و ظاهر کردن عکس و ویدئو با مشکلاتی رو برو بوده‌اند. کاربران سایت فیسبوک و اپ‌های زیرمجموعه‌اش، اینستاگرام، فیسبوک مسنجر و واتس‌اپ در کشورهای مختلف از مشکل مشابهی خبر می‌دهند.

مسدود شدن شش میلیون حساب بانکی متعلق به 'پولشویی و قاچاق' --- رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از شناسایی ۶ میلیون شماره حساب بانکی فعال در پولشویی و قاچاق خبر داده و گفته: "از این تعداد، ۵ میلیون شماره حساب مسدود شد."  علی مویدی، رئیس این ستاد گفته: "از این تعداد، ۵ میلیون شماره حساب مسدود شد." بنابر اعلام ستاد مبارزه با کالا و ارز در سال ۹۲ شش میلیون شماره حساب مخدوش در کشور وجود داشت که در بحث پولشویی و قاچاق فعال بودند. مویدی گفته "در طی این سال‌ها تلاش شد و از ۶ میلیون شماره حساب مخدوش، بیش از ۲ میلیون شماره حساب حقیقی را شناسایی و مسدود کردیم. امروز شماره حسابی نداریم که مربوط به فردی باشد که مظنون است."

فرانسه: ایران با عبور از تعهدات برجام هیچ چیز به دست نمی‌آورد --- فرانسه، یکی از کشورهای عضو برجام، به هشدار حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مورد غنی کردن اورانیوم با خلوص بالا واکنش نشان داده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: "فرانسه و شرکای آن در اتحادیه اروپا قویا از ایران خواسته‌اند تا سریعا از گام قبلی در تجاوز از سقف تعیین شده برای ذخیره اورانیوم غنی شده به عقب بازگردد و از هرگونه اقدامی در جهت تضعیف تعهدات هسته‌ای خود خودداری ورزد."

اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد ۲۲ تیرماه برگزار می‌شود --- غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه زمان برگزاری اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد را ۲۲ تیرماه اعلام کرده است. بر همین اساس این دادگاه علنی برگزار می‌شود. متهم اصلی این پرونده محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران است که به قتل همسر دومش، میترا استاد اعتراف کرده است.

فرمانده نیروی انتظامی: به اماکن بعد از نیمه شب مجوز فعالیت نمی‌دهیم --- سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید "اجاز فعالیت اماکن بعد از ساعت ۱۲ شب را نخواهیم داد." او گفته: "اماکن دارای یک سری ضوابطی هستند و ساعتی در هر استانی مشخص شده که اصولا ساعت ۱۲ شب باید اماکن تعطیل شده و تردد غیرعادی نخواهیم داشت. فروشگاه‌ها و اماکن باید ساعت کار داشته باشند و بیشتر از این را اجازه نمی دهیم."

سخنگوی وزارت خارجه: دولت به اینستکس امید نبسته --- عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پیامی که در توئیتر منتشر کرده گفته دولت کشورش به ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا دل نبسته اما راه آن باز است.  او نوشته: "کسی در دولت به اینستکس اروپا امید نبسته اما راهش را هم نبستیم؛ نه تنها آنرا کافی نمی دانیم بلکه این سازوکار را مقدمه اجرای تعهدات یازده گانه اروپایی ها می دانیم که تاکنون به آنها عمل نکرده اند." او همچنین نوشته: "هنوز در برجام هستیم و فعلا حقوق و مطالبات مان را از طریق همین توافق دنبال می کنیم."

'اکثر آمریکاییان' با تصمیم ترامپ برای خودداری از حمله به ایران موافق بودند --- براساس نظرسنجی انجام شده توسط نهاد نظرسنجی هاروارد هریس پل Harvard CAPS/Harris Poll، اکثر پرسش‌شوندگان با تصمیم دونالد ترامپ برای خودداری از واکنش نظامی به حمله ایران به پهپاد آمریکایی در ماه گذشته موافق بوده‌اند. براساس نظرسنجی انجام شده در این مورد، هفتاد و هشت درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که تصمیم رئیس جمهوری "درست و به جا" بوده است.

انتقاد وزیر نفت به پخش اخبار و تصاویر از نحوه صادرات نفت ایران توسط صداسیما ---  بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به پخش فیلمی از صداوسیما درباره صادرات نفت ایران به چین واکنش نشان داد. زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت گفته: "اگر درست بگویند این یعنی هر چه وزارت نفت رشته کرده است آن‌ها پنبه کرده‌اند." اخیرا شبکه سه تلویزیون ایران با نشان دادن تصاویر ماهواره‌ای کشتی سالینا از تحویل یک میلیون بشکه نفت ایران در بندر چینی خبر داد.

غلظت ازن در تهران به طور «وحشتناکی» بالا رفته است --- معاون سازمان محیط زیست با ابراز نگرانی از افزایش شاخص آلاینده ازن در تهران گفته است این شاخص به طور «وحشتناکی» بالا رفته و دو روز پیش شاخص ازن در تهران به بیش از ۱۳۰ رسید. مسعود تجریشی درباره علت امر گفت باید دستگاههای دولتی، خصوصا وزارت بهداشت درباره این موضوع بررسی بررسی کند. وی همچنین گفت باید میزان ازن در دیگر شهرها نیز بررسی شود. گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می شود و یک اکسید کننده قوی است. ازن موجود در جو برای جلوگیری از اشعه‌های زیان آور خورشید مفید است، ما ازن در سطح زمین جزو مواد آلاینده است.

نتانیاهو: جاسوسی از ایران با اطلاع ترامپ بود --- بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل ادعا کرد که عملیات جاسوسی این رژیم در ایران با اطلاع دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انجام شده بود. نخست وزیر اسراییل مدعی است این عملیات در خروج آمریکا از برجام و آغاز کارزار فشار حداکثری بر ایران تاثیرگذار بوده است!

معافیت نفتی چین از تحریم ایران؟ --- به گزارش پولتیکو، «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به همراه تیم مذاکره‌کننده خود مسئله اعطای معافیت به چین برای ادامه واردات نفت از ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند. بر اساس این معافیت، چین می‌تواند به واردات نفت از ایران ادامه دهد. منابع آگاه در این خصوص اعلام کردند: وزارت خارجه آمریکا در حال بررسی طرحی است که چین بتواند به واردات نفت از ایران ادامه دهد و شرکت نفتی «سینوپک» چین نیز بتواند در یکی از میدان‌های نفتی ایران سرمایه گذاری کند.

هشدار مهم برجامی روحانی --- روحانی خطاب به آمریکا: شما که می‌گویید بازی با آتش خطرناک است چرا آتش را روشن کردید؟ / ۱۶ تیر سطح ‎غنی سازی ما دیگر ۳.۶۷ درصد نخواهد بود؛ هر مقدار دلمان خواست بالا می‌بریم / اگر می‌خواهید اظهار تأسف بکنید از همین حالا ابراز تأسف بفرمایید / اگر به تعهدات عمل نکنید، ‎راکتور اراک را به شرایط سابق که میگفتید خطرناک است برمی‌گردانیم / اینستکس توخالی به درد ما نمی‌خورد؛ اگر پول نفت را در آن بگذارید و فعال شود، هرچند باز هم ایراد دارد، ولی می‌شود از آن صرف نظر کرد

اعلام ۱۰ طرح علیه آمریکا در مجلس --- امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس فراکسیون "اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا" جزئیات ۱۰ طرح ضدآمریکایی مجلس شورای اسلامی پرداخته است.

او سرفصل این طرح‌ها را اینگونه برشمرده است:

حمایت از امنیت آب‌های سرزمینی ایران
اقدام مقتضی علیه کشورهای همسایه میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا
اقدام قانونی علیه شرکت‌هایی که به تحریم‌های آمریکا پیوستند
پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
پیگیری حقوقی اقدام آمریکا در اسقاط هواپیمای مسافربری ایران
تأسیس "موزه جنایات آمریکا"
تعیین سرفصل "جنایات آمریکا" در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها
حمایت همه‌جانبه از افراد و مؤسسات ایرانی که از اقدامات آمریکا متضرر شده‌اند
طرح تشکیل باشگاه کشورهای تحریم شده توسط آمریکا
و طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا از طریق جایگزینی کالا و خدمات

نظرات بینندگان