arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۰

مجلس اجازه گرانی بیش از 20 درصدی را نمیدهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایندگان مجلس به فوریت طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی آن دولت اجازه افزایش ۲۰ درصدی قیمتها در ماه های پایانی سال و همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را ندارد.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 20 دی) مجلس شورای اسلامی، طرح دوفوریتی استفساریه مفاد جزء ب بند 46 قانون بودجه سال 1390 کل کشور را در دستور قرار دادند و با 145 رای موافق، 10 رای مخالف و 14 رای ممتنع کلیات آن را به تصویب رساندند.

موضوع این استفساریه براین اصل تاکید دارد که دولت نمی تواند در ماه‌های باقیمانده سال 1390 بیش از 20 درصد قیمت هر یک از موارد مذکور را افزایش دهد.

در پاسخ این استفساریه آمده است: مجوز در این بند متناسب با ماه‌های باقیمانده سال می‌باشد و دولت نمی‌تواند تمام یا سهم افزایش ماه‌های گذشته را در ماه‌های باقیمانده سال تجمیع نماید و قیمت فروش واحد هر کدام از مواد یاد شده می‌تواند حداکثر 20 درصد نسبت به قیمت‌های سال 1389 در همان مورد افزایش یابد.

در صورت تصویب نهایی این طرح دولت اجازه افزایش 20 درصدی قیمت‌ها در ماه های پایانی سال را ندارد و در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مصوبه مجلس را اجرا می‌کند.

مصباحی مقدم به عنوان طراح استفساریه گفت: رای به کلیات و جزئیات این استفساریه تکلیف دولت را نسبت به باقیمانده سال جاری در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مشخص می کند. در حال حاضر این ابهام در قانون وجود دارد که دولت می‌تواند افزایش قیمت ها را تا 20 درصد داشته باشد یا خیر.

وی ادامه داد: در شرایطی که مشکلات بانک مرکزی و دستگاه های اجرایی و افزایش نرخ ارز، فشار جدیدی را برای مردم به وجود آورده، نباید اجازه دهیم نگرانی جدیدتری از افزایش قیمت ها در ماه های پایانی سال برای مردم به وجود آید.

حیدری دستنایی به عنوان مخالف طرح دوفوریتی استفساریه با اعلام اینکه با کلیت قضیه موافق هستم و هرگونه افزایش قیمتی را در ماه های پایانی سال خلاف قانون می دانم گفت: شالوده این طرح بر مبنای اخباری است که هنوز برای مجلس مسجل نشده است و ما نمی دانیم که آیا واقعا دولت وارد اجرای فاز دوم هدفمندی شده است یا خیر.

وی تصریح کرد: بنابراین تکثر قانونگذاری راه برون رفت از مشکل فعلی نیست و مجلس باید برای مصوبات خود ضمانت اجرایی شدیدتری قائل شود.

هادی قوامی دیگر موافق کلیات این طرح دوفوریتی گفت: عزم دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد، بنابراین مجلس باید با تصویب این استفساریه از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند و اجازه فشار به اقشار پایین جامعه را ندهد.

نمایندگان مجلس جزئیات طرح استفساریه مفاد جزء ب بند 46 قانون بودجه سال 1390 کل کشور را در جلسه روز بعد (چهارشنبه 21 دی) بررسی می کنند.

نظرات بینندگان