arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۱

دوبي در انتظار ركوردشكني دوباره ايرانيان

دوازدهمين حراج كريستيز در دوبي، تا كمتر از دو هفته ديگر در محل هميشگي اين حراج واقع در برج هاي دوقلوي امارات برپا مي شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دوازدهمين حراج كريستيز در دوبي، تا كمتر از دو هفته ديگر در محل هميشگي اين حراج واقع در برج هاي دوقلوي امارات برپا مي شود. كريستيز، امسال براي دومين مرتبه پياپي، حراج خود را در دو بخش برپا مي كند؛ بخش اول در روز 17 آوريل (29 فروردين) به آثار گران تر اختصاص دارد و با چكش خوردن 41 اثر برگزار مي شود؛ درحالي كه بخش دوم، چهارشنبه 30 فروردين (18 آوريل) با چكش خوردن 150 اثر با برآوردهاي پايين تر برپا مي شود تا بدين ترتيب در طي دو شب متوالي، بيش از 190 اثر هنري مدرن و معاصر از كشورهاي ايران، عرب و تركيه عرضه شود. به نظر مي رسد حراج امسال، خصوصا شب نخست آن، عرصه رقابت نفس گير عرب ها و ايراني ها باشد؛ رقابتي كه در دوره قبل (مهرماه 90) ايراني ها پيروز آن بودند.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، هرچند دوبي طي شش سال گذشته به آوردگاهي براي رقابت هنرمندان ايراني و عرب در حراج معتبر كريستيز بدل شده، با اين حال در حراج اين دوره رقابتي تازه هم بين هنرمندان مصري و عراقي صورت خواهد گرفت. امسال در كمال ناباوري، بالاترين برآورد حراج كريستيز دوبي به يك نقاشي 210 در 183 سانتي متري از احمد السوداني، نقاش 37ساله عراقي اختصاص دارد. اين نقاشي كه سال 2008 اجرا شده، 300 تا 500 هزار دلار قيمت گذاري شده و در آن رگه هاي تاثير هنرمند از تابلويي از فرانسيسكو گويا ديده مي شود.بعد از اين هنرمند، محمود سعيد (هنرمند درگذشته مصري كه ركورد فروش 4/2 ميليون دلاري جهان عرب را در اختيار دارد)، با دو نقاشي تحت عناوين «حوضچه كلئوپاترا» (1959) و «بندر بيروت» (1954) هردو با برآوردهاي 250 تا 300 هزار دلار در اين حراج حضور خواهند داشت.

سعيد، در دوره قبل با دو اثر حضور داشت كه يكي از آنها (تابلويي با عنوان حاج علي) 650 هزار دلار فروش رفت، اما اثر ديگرش كه 250 تا 300 هزار دلار قيمت گذاري شده و تبليغ زيادي هم روي آن شده بود، به فروش نرفت، در كنار اين دو هنرمند از دو نسل كاملامتفاوت، سرآمدان هنر ايران ازجمله محمد احصايي، پرويز تناولي، كوروش شيشه گران، نصرالله افجه اي، حسين زنده رودي، افشين پيرهاشمي و فرهاد مشيري هم حضوري ويژه در حراج دوازدهم دارند.از محمد احصايي، يك اثر نادر در ابعاد 120 در 120 سانتي متر متعلق به يك مجموعه خصوصي اروپايي با برآورد اوليه 150 تا 200 هزار دلار ارايه خواهد شد.

اين اثر «بدون عنوان»، در سال 1996 اجرا شده و مالك فعلي، آن را در سال 1996 مستقيما از احصايي خريده است. پرويز تناولي مجسمه ساز مطرح ايران هم با دو مجسمه در شب اول حضوري ويژه دارد. اثر اول، مجسمه اي مربوط به سال 1970 با عنوان «خانواده شاعر» است كه به مجموعه داري آمريكايي تعلق دارد. اين مجسمه 22 سانتي متري، 40 در 60 هزار دلار قيمت گذاري شده. اثر دوم، از مجموعه «ديوار»هاي اين هنرمند است كه 31 سانتي متر ارتفاع دارد و 30 تا 40 هزار دلار قيمت گذاري شده است. سال ساخت اين مجسمه 2001 و يونيك است. نصرالله افجه اي هم با نقاشيخطي تحت عنوان «موج» با برآورد 80 تا 120 هزار دلار حضور دارد؛ ضمن اينكه از حسين زنده رودي هم تابلويي بدون عنوان با برآورد 80 تا 120هزار دلار مربوط به سال 1981 ارايه خواهد شد.

كوروش شيشه گران، ديگر هنرمند مطرح ايراني است كه امسال با اثري بدون عنوان و بزرگ در ابعاد 290 در 145 سانتي متر، رونقي به اين حراج داده است. اثر بدون عنوان شيشه گران، مربوط به سال 2010 است و 60 تا 80هزار دلار قيمت گذاري شده. اما افشين پيرهاشمي، هنرمند 38ساله ايراني كه در دوره گذشته حراج، با فروش 160هزار دلاري نقاشي «ورود به نيويورك» عنوان گران ترين هنرمند زير 40 سال خاورميانه و شمال آفريقا را حفظ كرده بود، در اين دوره، با يك نقاشي 200 در 300سانتي متري تحت عنوان «تندباد» شركت دارد كه سال 2011 اجرا شده و برآورد اوليه آن، 80 تا 120هزار دلار است. اين تابلو تداعي كننده آثار هنرمندان قرون 14 و 15 حوزه «فلاماندر» از جمله بروگل، در يك بوتس و گرون والد است. تيرگي اثر، نزديك است به فضاي آثار كاراوا جيو، نقاشي باروك ايتاليايي اما تركيب بندي نقاشي، كاملامدرن و نامتقارن است.

در چنين تركيبي، عناصر سمت چپ درشت تر است و سنگيني تركيب بندي را به اين سمت برده تا سمت راست، و از اين جهت يك اثر كاملامدرن است. عدم تعادل مجسمه آزادي در مركز تابلو، از ديگر مشخصه هاي آن است. با اين حال تابلو به لحاظ فيگوراتيو به شدت شبيه آثار روبرت لانگو است. فرهاد مشيري ديگر هنرمند برجسته ايراني با اثري تحت عنوان «الهه طلايي» كه تركيبي از اكريليك، كريستال و ورق طلاروي بوم و تخته است در اين حراج حضور خواهد داشت. اين اثر كه به مجموعه اي خصوصي تعلق دارد، 80 تا 120 هزار دلار برآورد قيمت شده و مربوط به سال 2009 است.

از ديگر آثار حايز اهميت اين دوره در شب اول، مي توان به نقاشي «بدون عنوان» از مصطفي هورسان از تركيه اشاره كرد كه 20 تا 25 هزار دلار قيمت گذاري شده است. آنسن (Ansen) ديگر هنرمند ترك هم با مجسمه هايي از رهبران سياسي جهان حضور دارد كه مجموعا 25 تا 30هزار دلار قيمت گذاري شده است. تابلوي آبستره رضا درخشاني با عنوان «انار دونه دونه» با برآورد 40 تا 60هزار دلار از ديگر آثار ارزنده اين دوره است. از نكات مهم حراج امسال آن است كه «گروه مالي زوريخ» حمايت مالي اين رويداد را برعهده دارد. مايكل جها، مدير خاورميانه موسسه كريستيز و رييس حراج دوبي، تركيب آثار ارايه شده در شب اول و دوم حراج اين دوره را فرصتي براي ديدن گذشته، اكنون و آينده توصيف كرد و افزود: «بعد از موفقيت ما در برپايي حراج در دو شب اكتبر سال جاري ميلادي (مهر 90) تشويق شديم كه حراج اين دوره را در دو شب برپا كنيم تا فرصت ديده شدن به استعدادهاي نوظهور در شب دوم داده شود. همچنين به گفته جها، بخشي از عوايد شب دوم حراج، به «برنامه جهاني غذاي سازمان ملل متحد» اختصاص خواهد يافت.
نظرات بینندگان