arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۱

لاريجاني:بعيد است تا پايان كار مجلس بتوان استيضاح را مجددا مطرح كرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي، در تذكري مستندبه بند 11 ماده 23 آيين‌نامه داخلي مجلس با تاكيد بر محفوظ بودن حقوق استيضاح كنندگان به نحوه اجراي آيين‌نامه در مورد سوال از رييس‌ جمهور اشاره كرد و گفت: در سوال علي رغم اينكه 10 نفر امضايشان را پس گرفتند هيات رييسه اعلام كرد كه براساس آيين‌نامه، سوال بايد مطرح شود در مورد استيضاح هم بايد شان مجلس حفظ شود.

به گزارش انتخاب، جواد جهانگيرزاده در تذكر خود يادآور شد: اصطلاحات جديدي در مجلس همچون "حكميت" يا " اخذ مشورت" در حال شكل‌گيري است كه به كيفيت كار مجلس آسيب مي‌زند و در ذهن ايجاد شائبه مي‌كند.

وي افزود: اگر اين موضوع مهندسي براي آينده باشد از نظر ما محل بحث است آيا همه اينها اتفاق افتاد تا ذهنيتي در جامعه براي مجلس آينده شكل بگيرد؟ اين محل ترديد است هيات رييسه بايد از شان مجلس دفاع كند. آقاي توكلي اعلام كرده اگر مرتضوي استعفا ندهد دوباره وزير را استيضاح مي‌كنيم.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس تصريح كرد: چند روز از مجلس هشتم باقي مانده است ؟ ما بودجه سال 91 را در دستور كار داريم و آيا مجلس آنقدر حالت عادي دارد كه استيضاح مطرح شود و بعد هيچ تضميني اساسي در اين باره گرفته نشود.

جهانگيرزاده ادامه داد: آيا در قواعد حقوقي اينكه كسي قسم به شرف خودش بخورد مسووليتي براي او ايجاد مي‌كند و يا به يكي از نمايندگان مجلس قولي دهد كه من در زمان خود كنار خواهم كشيد؟ كجاي اين موضوع به لحاظ حقوقي درست است؟ البته حق استيضاح كنندگان است كه مي‌توانند استيضاح كنند و يا دست از استيضاح بكشند. اما اين هم حق مجلس است كه اگر كسي به قولش پايبند نبود مجلس ابزار دست نشود.

لاريجاني، رييس مجلس با اشاره به توضيحات توكلي در ابتداي جلسه علني يادآور شد: به هر حال استيضاح كنندگان متقاعد شدند كه استيضاح را پس بگيرند من كاري به فرمول‌بندي و يا خوب و بد بودن پس گرفتن استيضاح ندارم اما از نظر آيين‌نامه اگر استيضاح پس گرفته شود ما بايد آن را بپذيريم.

رييس مجلس تاكيد كرد: بعيد است بتوانيم تا پايان كار مجلس دوباره استيضاح را مطرح كنيم چرا كه ما بحث بودجه را داريم و اگر بودجه از 15 ارديبهشت در دستور قرار بگيرد تقريبا وقت‌مان را پر خواهد كرد.

لاريجاني اضافه كرد: استيضاح كنندگان به هر دليل استيضاح ‌شان را پس گرفتند و شايد لزومي نداشته باشد فلسفه نظرشان را بگويند در اين صورت هيات رييسه بايد استيضاح را منتفي كند.

وي اضافه كرد: مثال شما در مورد سوال از رييس‌جمهور نيز درست نيست چرا كه اين موضوع ساز و كار خاص خود و استيضاح ساز و كار ديگري دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
0
2
آقاي لاريجاني نمايندگان همچون شما دولت را به قانون گريزي سوق مي دهيد
نظرات بینندگان