arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۱

یک اتفاق عجیب دیگر در ورزش ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لیگ برتر بسکتبال ایران یکی از عجیب و غریب ترین فصلهای خود را پشت می گذارد. هنوز حاشیه های فصل عادی هضم نشده که در آستانه آغاز مرحله دوم (play off) اتفاقات عجیبتری می افتد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایپنا، در آخرین پرده از نمایش اتفاقات عجیب و غریب بسکتبال ایران (که با این اوضاع به نظر نمی رسد واقعا آخرین پرده باشد!) خبر می رسد که "اندرسن" بازیکن آمریکایی که در مرحله "Play Off" تیمهای پایین جدول برای تیم جهش ترابری قم به میدان رفت در ادامه لباس تیم بسکتبال دانشگاه آزاد را برتن خواهد کرد!

این خبر را از هر سمتی که که نگاه کردیم، مفهوم نبود. مگر می شود بازیکنی که برای یک تیم در یک مرحله به میدان رفته دوباره برای یک تیم دیگر در همان مرحله بازی کند!؟ هرچقدر حافظه تاریخی بسکتبالی خود را جارو کردیم یادمان نیامد که بار قبل کدام بازیکن لباس 2 تیم را در یک مرحله پوشیده اند، چیزی به خاطرمان نیامد!

خبر آنقدر عجیب و باورنکردنی بود که مجبور شدیم با حسن نوربخش (این مرد خستگی ناپذیر و آچار فرانسه فدراسیون) تماس بگیریم. حسن آقا مثل همیشه مهربان و باحوصله پاسخ داد: بله تیم بسکتبال جهش ترابری قم این 2 بازیکن را مدنظر داشت و اتفاقا هزینه ابتدایی آنها را هم پرداخت کرد. یکی از آنها به دلیل نرسیدن کلیر نتوانست بازی کند اما آندرسن برای جهش ترابری قم بازی کرد.

عجب! رئیس کمیته مسابقات فدراسیون بسکتبال ادامه داد: زمانی که بازیهای جهش ترابری قم به پایان رسید و این تیم به دسته پایین تر سقوط کرد با اندرسن تسویه کرد تا عملا از این تیم جدا شود اما به دلیل اینکه ویزا داشت در ایران ماند و تیم بسکتبال دانشگاه آزاد هم که به دنبال بازیکن خارجی بود این 2 بازیکن را جذب کرد.

ما که نفهمیدیم دقیقا چه اتفاقی افتاد به همین دلیل از نوربخش پرسیدیم که آیا بازی کردن یک بازیکن برای 2 تیم قانونی است؟ و وی پاسخ داد: در جلسه ای که در فدراسیون داشتیم، این مسئله را بررسی کردیم و دیدیم که کار عاقلانه و درستی است.

اینجا بود که مشخص شد می شود قانون را خودمان بنویسیم و اگر ما و دوستانمان به این نتیجه رسیدیم که کاری درست است باید آن را انجام بدهیم و اساسا چیزی به نام قانون می تواند در یکی از پرافتخارترین فدراسیونهای ورزشی یک مملکت نقش کشک را ایفا کند!

رئیس کمیته داوران و مسابقات فدراسیون توضیحات دیگری هم دارد: البته این قانون برای بازیکنان ایرانی صادق نیست و آنها فقط می توانند در یک فصل، برای یک تیم به میدان بروند.

و دلیلش هم اینکه چون اینکار عواقب خوبی ندارد و ممکن است آن بازیکن مثلا در نیم فصل دوم مقابل تیم سابقش قرار بگیرد و این می تواند مشکل ساز شود که اینجا هم اصلا مشخص نمی شود که آیا بازیکن خارجی نمی تواند مقابل تیم سابقش درد سر داشته باشد؟!

تیم بسکتبال دانشگاه آزاد از یک فرصت طلایی استفاده کرد و وقتی دید 2 بازیکن خارجی حاضر و آماده در ایران حضور دارد، با آنها وارد مذاکره شد و در این بین فدراسیون بسکتبال با خلق الساعه کردن یک قانون دیگر و تصویب گلخانه ای آن، بار دیگر نشان داد که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن نیستند.

البته مدنظر قرار دادن این نکته نیز خالی از لطف نیست که وقتی در ورزش کشوری پرافتخارترین تیم نمی تواند تمرین کند و بهترین بازیکنانش یک فصل تمام با حداقل دریافتی برای تیم شهرشان بازی می کنند و در کشوری که رشته المپیکی، جهانی و قهرمان آسیایش، یک سالن تمرین ندارد نمی توان انتظار داشت همه اتفاقها با منطق قابل تحلیل باشند!

امید است حال که در سال جدید سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شده و تا چند روز (یا هفته!) آینده راهی تهران می شود و بسکتبال با افتخار آفرینی تیم جوانان به جاده موفقیت بازگشته است، این حواشی و اتفاقات ناخوشایند نیز ریشه کن شوند.
نظرات بینندگان