arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۱

اخراج 50 معدنچی / 180 کارگر، 4 ماه است حقوق نگرفته اند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیش از 180 نفر از کارگران معدن آق دربند و میان کوهی 4 ماه است، حقوق دریافت نکردند!

مسؤول شورای کار شرکت سهامی خاص معادن خاور در تماس با خبرنگار ما با اعلام این خبر گفت: این مسأله مشکلات زیادی را برای کارگران شاغل در این معدن و خانواده های آنان ایجاد کرده است.
محسن سروری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به سابقه بالای کارگران این معدن به طوری که برخی از آنان در شرف بازنشستگی قرار دارند، افزود: حداقل سابقه کار در این معدن 5 سال است.
وی که دارای سابقه 10 ساله کار در معدن «آق دربند» و «میان کوهی» شهرستان سرخس است، اضافه کرد: به دلیل مشکلات مالی و عدم فروش محصولات 40 نفر از کارگران این معدن اخراج شده اند.
وی ادامه داد: این افراد کسانی بودند که در سال جهاد اقتصادی و به دنبال وعده دولت مبنی بر پرداخت سهم حق بیمه کارفرما به کار گرفته شده بودند که امسال اخراج شدند!

واردات بی رویه کک و زغال سنگ
مدیرعامل شرکت سهامی خاص معادن خاور (معدن زغال سنگ آق دربند و میان کوهی) نیز ضمن تأیید عدم پرداخت حقوق کارگران این معدن گفت: واردات بی رویه کک و زغال سنگ از چین در سال 89 باعث شد شرکت در فروش محصولات تولیدی خود در سال 90 بشدت با مشکل مواجه شود، به طوری که در چند ماهه آخر سال گذشته فروشی نداشتیم و به همین دلیل پرداخت حق و حقوق کارکنان و کارگران شرکت با مشکل مواجه شد.
محمدزاده در گفتگو با خبرنگار ما اضافه کرد: در سال گذشته و به دنبال وعده دولت مبنی بر اعطای وام و تسهیلات با بهره 4 درصد برای واحدهای تولیدی دارای مشکل و نیازمند سرمایه در گردش تقاضای دریافت 700 میلیون تومان وام با هدف پرداخت حق و حقوق پرسنل به استان ارایه شد.
وی ادامه داد: این درخواست به کمیسیون متشکل از استاندار، مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی رئیس سازمان صنایع و معادن و تجارت استان ارجاع و با موافقت به بانک عامل (ملت) جهت پرداخت این مبلغ وام به شرکت معرفی شد.
وی گفت: اما بانک ملت با پرداخت این وام با نرخ سود 4 درصد موافقت نکرد و رقم سود 17 درصد را تعیین کرد که امسال این میزان به 22 درصد رسید.
وی با بیان اینکه پرداخت چنین نرخ سودی در کنار مشکلات فروش محصولات، خارج از توان شرکت بود، گفت: دولت باید طبق وعده خود مابه التفاوت نرخ سود را به بانک ملت پرداخت کند تا وام با نرخ سود 4 درصد به شرکت تعلق گیرد که البته این مسأله محقق نشده است.
258 نفر 4 ماهه حقوق نگرفته اند
محمدزاده با بیان اینکه 258 نفر از پرسنل شرکت اعم از کارگران معدن 4 ماه است حقوق دریافت نکرده اند، گفت: معوقه حقوق این افراد 700 میلیون تومان می باشد.
وی در خصوص اخراج بیش از 40 نفر از کارگران این معدن یادآور شد: 50 نفر از کارگران به دلیل خلف وعده دولت امسال اخراج شدند!
وی در توضیح این مسأله خاطرنشان کرد: سال گذشته بخشنامه ای از سوی دولت دریافت شد که هر واحدی که بتواند کارگری را جذب کند از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف می شود و دولت آن را می پردازد.
محمدزاده ادامه داد: به دنبال این بخشنامه 50 نیروی کار جدید در سال گذشته جذب این شرکت شد که البته به دلیل عدم تحقق این وعده دولت در خراسان رضوی و البته مشکلات فروش و نقدینگی شرکت این تعداد امسال اخراج شدند.
وی با تأکید بر اینکه با همه این مشکلات اگر دولت این وعده را عملی کند، حاضریم تا 100 نیروی جدید را جذب کار کنیم، گفت: کار در معدن جزو مشاغل سخت و زیان آور است و حق بیمه کارگران 34 درصد است که 27 درصد سهم کارفرما و 7 درصد سهم کارگر می باشد و طبق بخشنامه دولت باید 27 درصد سهم کارفرما توسط دولت پرداخت شود.
سابقه 75 ساله معدن
وی با اشاره به سابقه 75 ساله معدن «آق دربند و میان کوهی» گفت: این معدن در شهرستان سرخس است و کارگران با سختی فراوان در زیرزمین در تولید زغال سنگ و کک فعالند.
وی با بیان اینکه در کنار 252 پرسنل شرکت که با احتساب خانواده های آنان هزار و 700 تا هزار و 800 نفر به دلیل عدم دریافت حقوق دچار مشکل شده اند، افزود: در کنار این اشتغال مستقیم افراد زیادی هم که به طور غیرمستقیم از جمله در حوزه حمل و نقل با شرکت در ارتباطند با مشکل مواجه شده اند.
وی با تأکید بر اینکه به لحاظ نقدینگی شرکت بسیار در مضیقه قراردارد، گفت: البته در سال جاری فروش محصولات شرکت برخلاف چند ماهه آخر سال 90 آغاز شده که البته خریداران پول آن را سه ماهه دیگر پرداخت می کنند. بنابراین دریافت این وام بسیار ضروری و کارساز است.
محمدزاده با بیان اینکه قصد توسعه معدن را داریم، گفت: اگر این مسأله البته محقق شود ظرفیت تولید 10 برابر می شود و به دنبال آن تعداد اشتغال نیز حداقل دو برابر وضعیت موجود خواهد شد.
نظرات بینندگان