arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۱

علت نوسانات بازار از دید آقای استاندار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استاندار تهران گفت: نوسانات بازار قبل از اینکه تحت تأثیر قیمت‌ها و عرضه و تقاضا باشد تحت تأثیر جو روانی شایعات و موضوعاتی بود که در عالم عرضه و تقاضا مصداق نداشت.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، مرتضی تمدن استاندار تهران در حاشیه بازدید از مجموعه شیرپاک به منظور بررسی علت افزایش قیمت مواد لبنی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه چرا مردم بازخورد نظارت‌های مسئولان در سطح بازار را نمی‌بینند، اظهار داشت: مسئولان در میدان عمل هستند اما نوسانات بازار در این مدت قبل از اینکه تحت تأثیر قیمت و عرضه و تقاضا باشد تحت تأثیر جو روانی شایعات و موضوعاتی بود که در عالم عرضه و تقاضا مصداق نداشت.
وی ادامه داد: جبهه‌هایی از شایعه و مسائل روانی را روانه بازار می‌کنند و نظام بازار را دستخوش تنش کردند که نتیجه و زیان آن گریبان مردم را می‌گیرد ما اقدامات را فقط در موضوع محصولات لبنی خلاصه نمی‌کنیم بلکه همه مایحتاج و سبد زندگی مردم حتی مسکن مشمول رسیدگی نظارت و بازرسی خواهند شد.

استاندار تهران گفت:‌ اینکه امروز به این مجموعه آمده‌ایم به این دلیل بود که نمی‌خواهم پشت درهای بسته تصمیم‌گیری کنیم و آمدیم تا از زبان مسئولان این واحد دلایل خودشان را هم بشنویم.
تمدن با بیان اینکه نظارت و کنترل بازار باید شدت بیشتری بگیرد و تنها بخشی از کار تنظیم بازار کنترل نظارت و بازرسی است، گفت: در روزهای آتی برای مواد پروتئینی مانند گوشت هم نظارت و کنترل انجام می‌شود که قطعاً شدت آن بیشتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از بازار با تنظیم عرضه و تقاضا تعدیل می‌شود در این فصل مصرف شیر به هر دلیلی بالا می‌رود و شاید عرضه‌‌کننده نتواند به تقاضا پاسخ دهد و اینجا باید به کمک عرضه آمد.
تمدن ادامه داد: بحث آزادسازی وارداتی شیرخشک برای مصارف صنعتی و صنفی به همین دلیل است که بازار تنظیم شود. همچنین برداشت محدودیت‌های واردات گوشت به این دلیل است که قیمت تعدیل شود.
وی با بیان اینکه در سایر حوزه‌ها هم ستاد تنظیم استان تهران و کشور مورد به مورد وارد شده و روی قیمت محصولات لبنی، پروتئینی و حتی فولاد ورود پیدا کرده‌اند، گفت: امیدواریم تنش‌هایی که بعضاً بی‌دلیل وارد بازار شده و به بازار و قیمت‌ها شک وارد کرد طی روزها و هفته‌های آینده برطرف و قیمت‌ها واقعی و تعدیل شود.
 
* حمایت از تولید ملی با برابری واردات و صادرات
تمدن در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه چه تصمیمی برای حضور بیشتر کالاهای ایرانی در سطح بازار دارید، گفت: این آهنگ کار تولید در دولت برمبنای تقویت تولید کار ملی بوده اما با توجه به برنامه‌های جدید رئیس جمهور باید واردات و صادرات برابر شود.

وی افزود: این پیام یک سیاست جدی است که در حال حاضر در دولت تصمیم گرفته شده و در نشست روز پنج‌شنبه استانداران درباره جوانب آن بحث خواهد شد.

استاندار تهران گفت: برابری واردات و صادرات دقیقاً در راستای حمایت از تولید ملی است و با نگاه به تولید کالای داخلی و صادراتی کردن کالای داخلی صورت می‌گیرد و اگر همین یک تصمیم اجرایی شود فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید ملی می‌تواند اثربخش باشد.
نظرات بینندگان