arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱

اقتدار 4 ساله طلا فرو ریخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد هرمزی: سرانجام اُبهت وغرور 4 ساله طلا که تا فتح قله 2هزار دلاری در هر اونس پیش رفته بود، فروریخت.


طلایی که برای چند سالی و بخصوص طی یک سال گذشته ثروتهای باد آورده ای برای خیلی ها به ارمغان آورد و برای خیلی ها هم به یک کابوس تکان دهنده بدل شد.
بنابراین گزارش، طلا طی 4 سال گذشته و بخصوص در 10 ماه گذشته تاکنون نه نتها با جذب نقدینگی سرگردان همپای بازار ارز، دیگر بازارها را با خطر مواجه کرد، بلکه برای مدت زیادی بانک مرکزی را هم به دردسر انداخت، اما به نظر می رسد که تحولات اتحادیه اروپا بویژه یونان و فرانسه و همزمانی آن با مدیریت دیرهنگام بازار داخلی سبب شده است که طلا روزهای کم رمقی را بعد از یک دوران طلایی سپری کند.

300دلار کاهش در چند ماه
به هر حال طلا که در روزهای طلایی خود 1900دلار در هر اونس را تجربه کرده بود، طی چند ماه گذشته و در یک فرایند کاهشی با 300دلار کاهش در کانال 1500 قرار گرفته است.
به اعتقاد کارشناسان، بغض قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت تأثیر تحولات یونان و نتیجه انتخابات فرانسه ترکیده است، این درحالی است که رئیس جمهور جدید فرانسه توقف سیاستهای ریاضتی را در سر دارد که خود این موضوع و احتمال رایزنی وی با دیگر اعضای اتحادیه اروپا از جمله آلمان سیاستهای این اتحادیه را به چالش خواهد کشاند و این امر به گفته کارشناسان، کاهش بیش از پیش قیمت طلا را به همراه خواهد داشت.
بنابراین گزارش با ادامه نگرانی سرمایه داران نسبت به توقف سیاستهای ریاضتی در منطقه یورو و احتمال خروج یونان از این منطقه قیمت جهانی طلا 46 دلار کاهش یافت و به 1590دلار در هر اونس رسید.
البته به موازات کاهش جهانی قیمت طلا هر گرم طلای 18عیار در ایران به زیر 64 هزار تومان طبق بررسی و آنالیز کارشناسان، کاهش قیمت طلا در یک بازه زمانی یکساله اخیر بی سابقه بوده است، بخصوص اینکه قیمت طلا در اوج افزایش نرخ دلار در کشور به طور بی سابقه ای به گرم 90هزار تومان رسید، اما با مدیریت ارز در کشور و کاهش قیمت جهانی طلا آرام آرام روند کاهشی به خود گرفت.
در هر حال هر اونس طلا دیروز به 1587دلار رسیده است که بدین ترتیب قیمت این فلز گرانبها طی یک روز 46 دلار در هر اونس کاهش داشته است.
از سوی دیگر، بهای معاملات طلا در ماه های اخیر که بحران بدهی منطقه یورو تقاضای سرمایه گذاران را به سمت دلار آمریکا به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن هدایت کرده، معمولاً پایین تر بوده است.
به گفته معامله گران، سقوط بازارهای سهام و کالاهای دیگر نیز به روند فروش طلا شتاب بخشیده است، زیرا مشارکت کنندگان در این بازار ناچارند برای جبران ضرر در بازارهای دیگر، نقدینگی کسب کنند.قیمتهای طلا در آغاز سال 2012 با این دید که بانکهای مرکزی در اروپا و آمریکا دور جدیدی از سیاستهای پولی را برای رونق رشد اقصادی اجرا می کنند، افزایش یافته بود؛ چنین سیاستهایی سرمایه گذاران را برای پشتیبانی از سرمایه، از بازارهای ارزی به سمت طلا می کشاند، اما با سکوت اخیر بانک مرکزی آمریکا در مورد تدابیر محرک اقتصادی جدید و درخواست بانک مرکزی اروپا از دولتهای اروپایی برای در پیش گرفتن اقدام برای رشد اقتصادی، پیش بینی ها در مورد چشم اندازهای طلا تیره شده است.

استمرار کاهش قیمتها در ایران
در همین حال رئیس اتحادیه کشوری طلا گفت: با کاهش قیمت جهانی طلا به کمتر از 1600 دلار در هر اونس، هر چه قیمت طلا از سال 2008 افزایش یافته بود، با نزول به کانال 1500دلاری از میان رفت. وی افزود: با این سقوط، قیمتها تقریباً شکسته شد که در نوع خود یک رکورد کاهش قیمت است.
محمد کشتی آرای اظهار کرد: این افت قیمتها نشان دهنده بهبود اقتصادهای جهانی و کاهش بحران اقتصادی است.
وی با اشاره به روند تغییر قیمت اونس جهانی از سال 2008 تاکنون گفت: بعد از بحران اقتصادی سال 2008 روند قیمت طلا در جهان همواره افزایشی بوده است و پس از چهار سال قیمت طلا با افت شدید مواجه شد.
وی ادامه داد: در چهار ماه اخیر قیمت طلا روند نسبتاً ثابتی داشت، اما در روزهای اخیر بشدت کاهش یافته که بازار داخلی ارز و سکه را در ایران هم تحت تأثیر قرار داده و ادامه واگذاری سکه های پیش فروش شده در بانک ملی هم بر قیمتها تأثیر گذاشته است.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر همچنین گفت: نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم دیروز 639 هزار تومان، طرح جدید 637 هزار تومان، نیم سکه 315 هزار تومان و ربع سکه 177هزار تومان است که به ترتیب 5، 8، 6 و 2هزار تومان کاهش نشان می دهد.
کشتی آرای قیمت هر گرم طلای 18عیار را نیز با 1500تومان کاهش در حالی 64هزار 400 تومان اعلام کرد که تا لحظه نگارش این گزارش به 63هزار 500 تومان سقوط کرده است.
وی با اشاره به انتخابات فرانسه و نوسانات ایجاد شده در بازار ارز هم گفت: نرخ دلار، یورو و پوند به ترتیب 1655، 2179و 2720تومان است.
او افزود: هم اکنون قیمتها با نرخ های جهانی هماهنگ است و با توجه به عرضه سکه های پیش فروش شده هیچ گونه حباب قیمتی یا قیمتهای کاذب وجود ندارد.
نظرات بینندگان