arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۱

رجب ماه استغفار و آرزوها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امروز اولين روز از ماه رجب است. هفتمين ماه از سال هجري قمري رجب نام دارد که نبايد فضيلت آن را به بوته فراموشي سپرد. رسول اکرم (ص) فرموده اند: «رجب ماه بزرگ خداست و هيچ ماهي در حرمت و فضيلت به پاي آن نمي رسد و قتال با کافران در اين ماه حرام است، آگاه باشيد که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسي در ماه رجب حتي يک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته است و خشم الهي از او دور مي شود.» حضرت موسي بن جعفر نيز (ع) فرموده اند: «رجب نام نهري است در بهشت که از شير، سفيدتر و از عسل، شيرين تر است، هر کس يک روز از اين ماه را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بياشامد.» از امام صادق (ع) نيز نقل شده که حضرت محمد (ص) فرمودند: «رجب ماه استغفار امت من است، پس در اين ماه طلب آمرزش کنيد که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را اصب مي گويند زيرا که رحمت خداوند در اين ماه بر امت من بسيار ريخته مي‌شود پس بسيار بگوييد استغفر ا... و اسئله التوبة.» خواندن زيارت امام حسين(عليه السّلام) در روز اول اين ماه مستحب و تأکيد شده است.

نام هاي ماه رجب: ماه رجب، به دليل برخورداري از مزاياي گوناگون نام هاي ديگري نيز دارد؛ نام هايي مثل ماه آمرزش خواهي (شهرُ الاستغفار)؛ ماه تک (رَجَبُ الفَرد) به دليل تنها واقع شدن و جدا شدن آن از ساير ماه‌هاي حرام، سرشار (رَجَبُ الاَصَبّ) به دليل نزول سرشار رحمت الهي، ماه اميرمؤمنان (شهرُ الاميرِالمؤمنين)، ريسمان الهي و اَصَمْ يعني برخوردار از فضيلت‌هاي بسيار.

ليلة الرغائب: از جمله شب هاي بزرگ و با عظمت ماه رجب شب جمعه اول اين ماه است؛ معروف به ليلة الرغائب، اعمال مخصوصي در اين شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازير مي شود. رغائب جمع رغيبه است به معني «امرٌ مرغوب فيه عکاء کثير»؛ يعني شبي که در آن عطاها و مواهب فراوان به دست مي آيد. در حديث است شب جمعه اول اين ماه احيا و بيداري و نيايش فضيلت ويژه دارد و موجب دستيابي به عطاياي ارزشمند حضرت پروردگار است. در حديث است که رسول خدا (ص) فرمود: ملائکه اين شب را به اين نام نهادند. محدثان در کتاب هاي دعا نمازي با کيفيت مخصوصي در اين شب ذکر کرده اند که پيامبر(ص) فرمودند: هر کس اين نماز را در اين شب انجام دهد ثواب اين نماز به نيکوترين صورت با روي خندان و درخشان و با زباني فصيح در شب اول قبر در حضور اين فرد ظاهر شود و به او مي گويد: اي دوست من مژده مي دهم تو را که از هر شدّت و سختي نجات يافتي، نمازگزار مي‌گويد: تو کيستي که من تاکنون چنين صورتي زيبا با چنين جلوه اي نديدم و سخني شيرين‌تر از کلام تو نشنيده ام و بويي بهتر از بوي تو نبوييده ام؟ در پاسخ مي‌گويد: من همان نماز ليلة الرغائبم که شما انجام دادي. امشب آمده ام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهايي تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود من در عرصه قيامت سايه بر سر تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خير از تو معدوم نخواهد شد. منبع سايت حوزه
نظرات بینندگان