arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۵ آذر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۵ آذر ۱۳۷۷: مصباحی مقدم درخواست کمک براى تجهیز اینترنت کرد؛ قبول کردم

به دانشكده الهيات [دانشگاه تهران] رفتم؛ با تأخير رسيدم. پس از خيرمقدم و گزارش آقاى [غلامرضا] مصباحى[مقدم]، ریيس دانشكده، در اهميت تربيت نيروهاى سطح بالاى علمى براى تبليغ اسلام و وحدت حوزه و دانشگاه سخنرانى‌ كردم، با ياد خير شهيد مفتح و شهيد مطهرى. درخواست كمك براى تجهيز اينترنت كردند؛ قبول نمودم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

خاطرات دستنویس آیت الله هاشمی در ۲۵ آذر ۱۳۷۷ به شرح زیر است:

بعد از نمازصبح، تا ساعت هفت و نیم كاركردم. سپس به مركز صداوسيما، براى افتتاح همايش مديران [سازمان صدا و سیمای] سراسر كشور رفتم. لدى‌الورود، بدون قرار قبلى، مصاحبه‌اى كوتاه با سيما كردم كه مستقيم پخش شد. سؤالى در مورد اتهام جناحى عمل‌كردن صداوسيما كرد كه‌ گفتم تا حدودى اتهام وارد است، ولى عمدتاً غيرجناحى است؛ لابد انتظار اين جواب صريح را نداشتند.

پس از خيرمقدم دكتر [علی] لاريجانى، [رییس سازمان صدا و سیما]، سخنرانى مهمى نمودم و حساسيت وضع را گفتم و تهاجم جديد غربى‌ها براى استحاله فرهنگى و سياسى اقتصادى و تضعيف بلاد اسلامى و انقلاب و مأيوس‌كردن مردم از آينده را توضيح دادم و با ذكر افتخارات انقلاب در شكست رژيم قبل و دوران تثبيت و دفاع و سازندگى، اثبات كردم كه انقلاب، توان عبور از بحران فعلى را دارد و با ذكر توفيقات دستاوردهاى دوران سازندگى، به طور غيرمستقيم به شُبهاتى كه القا شده، جواب دادم.

قبل از جلسه، آقايان [علی] لاريجانى و [علی آقا]محمدى، [معاون سیاسی صدا و سیما]، از من خواسته بودند كه براى تقويت روحيه مديران، تحليلى اميدوار كننده ارایه دهم. بعداً اجازه گرفتند كه‌ كل سخنرانى را به منظور تقويت روحيه مردم، پخش‌كنند؛ موافقت‌كردم.

به دانشكده الهيات [دانشگاه تهران] رفتم؛ با تأخير رسيدم. پس از خيرمقدم و گزارش آقاى [غلامرضا] مصباحى[مقدم]، ریيس دانشكده، در اهميت تربيت نيروهاى سطح بالاى علمى براى تبليغ اسلام و وحدت حوزه و دانشگاه سخنرانى‌ كردم، با ياد خير شهيد مفتح و شهيد مطهرى. درخواست كمك براى تجهيز اينترنت كردند؛ قبول نمودم.

به دفترم رفتم. هيأت امنا، اساتيد و دانشجويان دانشگاه مذاهب اسلامى‌آمدند. آقاي [محمد] واعظ‌زاده [خراسانی، رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی] گزارش داد و تصريح كرد، ابتكار دانشگاه از من است. با سخنرانى، نقش اين دانشگاه در تقريب بين‌مذاهب را توضيح و تذكراتى در مورد برنامه‌ها دادم.


[آقای دانیل آراپ مویی]، ریيس‌جمهور كنيا و همراهان آمدند. مذاكرات‌مان دربارة موارد همكارى بود. در جواب سفر من به كنيا و دعوت آقاى [سیدمحمد] خاتمى آمده است. عصر، اعضاى انجمن‌هاى حمايت زندانيان از 150 شهر آمدند. آقاى [مرتضی] بختيارى، [رییس سازمان زندان‌ها] گزارش داد و مشكلات را گفت و من تشويق‌شان كردم و راه حل را گفتم.[1] درگزارش‌ها، داغ شدن مسأله عراق با گزارش منفى [ریچارد] باتلر، [رییس بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل]، در خصوص همكارى نكردن عراق با بازرسان و احتمال حمله نظامى آمريكا با آماده‌باش نيروهايش، مهم است؛ به همين جهت قيمت نفت هم بالا رفته است.

نظرات بینندگان