arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۰ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۶ آذر ۱۳۷۷: ساعت یک ربع به دو بامداد به وقت تهران، آمریکا و انگلیس تهاجم نظامى علیه عراق را آغاز کردند / یک موشک هم در خرمشهر فرود آمده

خاطرات آیت الله هاشمی: ساعت یک ربع به دو بامداد به وقت تهران، تهاجم نظامى آمریکا و انگلیس علیه عراق آغاز شد. امروز در اخبار بود که حدود ۳۰۰ موشک کروز از ناو‌ها و پایگاه‌هاى کشورهاى مجاور پرتاب شده و یک موشک هم در خرمشهر فرود آمده، یک خانه را ویران کرده و شیشه‌هاى تعدادى از خانه‌هاى اطراف را شکسته. عجیب این است که در اخبار، ساعت فرود این موشک به خرمشهر، یک و ۲۵ دقیقه بامداد ذکر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۶ آذر ۱۳۷۷: ساعت یک ربع به دو بامداد به وقت تهران، آمریکا و انگلیس تهاجم نظامى علیه عراق را آغاز کردند / یک موشک هم در خرمشهر فرود آمدهخاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

ساعت یک ربع به دو بامداد به وقت تهران، تهاجم نظامى آمريكا و انگليس عليه عراق آغاز شد. امروز در اخبار بود كه حدود 300 موشك كروز از ناوها و پايگاه‌هاى كشورهاى مجاور پرتاب شده و يك موشك هم در خرمشهر فرود آمده، يك خانه را ويران كرده و شيشه‌هاى تعدادى از خانه‌هاى اطراف را شكسته. عجيب اين است كه در اخبار، ساعت فرود اين موشك به خرمشهر، یک و 25 دقیقه بامداد ذكر شده است.

ریيس‌جمهور آمريكا و نخست‌وزير انگليس، در سخنرانى‌هاى مفصل، شروع جنگ را توجيه كرده و گفته‌اند، راه توقف جنگ، سقوط دولت صدام [حسین، رییس‌جمهور عراق] است. جمهوريخواهان آمريكا كه قرار بود، امروز اعلام جرم عليه كلينتون را به تصويب برسانند، آن را به خاطر جنگ به تأخير انداخته‌اند و ضمناً گفته‌اند، انتخاب اين تاريخ براى جنگ، به منظور نجات كلينتون از استيضاح است، ولى بالاخره نجات نخواهد يافت، ولى آقاى كلينتون گفته است، به خاطر نزديكى ماه رمضان اين زمان انتخاب شده است.

دولت‌هاى روسيه، چين، ايران و.... حمله را محكوم كرده و دولت‌هاى اسپانيا و استراليا و ژاپن و كانادا و... تأييد كرده‌اند. كشورهاى اروپايى، دوپهلو حرف مى‌زنند و دبيركل سازمان ملل، اظهار تأسف كرده است.

امروز وقتم به مطالعه كتاب‌هاى باد و باران در قرآن و خاطرات [محمدعلی] عمويى و گزارش‌ها و جرايد گذشت. ظهر فاطى آمد، با هم ناهار خورديم. عفت از رياض تلفن كرد و از سفرش اظهار رضايت كرد. هنوز خبر از حمله آمريكا به عراق نداشت. اسم عمليات را «روباه صحرا» گذاشته‌اند و معمولاً كسانى كه مخالفت هم مى‌كنند اشاره‌اى به مقصر بودن عراق در عدم همكارى با بازرسان سازمان ملل دارند و بعضي‌ها منجمله ايران، از عراق مى‌خواهند كه همكارى كند.

سرشب محسن آمد و راجع به مسایل روز و جنگ و سخنرانى ديروزم در صداوسيما و بازتاب‌هاى مختلف آن، صحبت‌كرديم.

نظرات بینندگان