arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۳۱۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۲۰ تير ۱۳۹۱

سود هر خودرو لوکس برای وارد کننده؛ 50 تا 100 میلیون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محاسبات ساده نشان مي‌دهد برخي واردكنندگان خودرو با استفاده از رانت ناشي از دو نرخي شدن دلار، تا 118 درصد سود به جيب مي‌زنند.

به گزارش انتخاب، برخي تجار خودروهاي خارجي را با ارز دولتي 1226 توماني وارد مي‌كنند اما اين خودروها را با ارز 1800 توماني در بازار عرضه مي‌كنند كه در برخي مدل‌ها سودهاي بالاي 100 درصدي كسب مي‌كنند.

طبق اين محاسبات، سود واردات برخي مدل‌هاي خودروهاي خارجي تا 118 درصد مي‌رسد و اين در حالي است كه هيچ كسب و كاري در كشور به اين اندازه سود ندارد.

احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان در برنامه تلويزيوني پايش، علت اين سود وحشتناك را شفاف نبودن روند واردات خودرو دانست.

وي به نقل از واردكنندگان مدعي شد كه دولت به واردكنندگان خودرو ارز دولتي نمي‌دهد به همين سبب قيمت خودروهاي وارداتي را بر مبناي ارز آزاد تعيين مي‌كنند و به فروش مي‌رسانند.

البته اين ادعا تاكنون اثبات نشده است و وزارت صنعت مدعي است به واردكنندگان خودرو، ارز دولتي تخصيص مي‌دهد.

نعمت‌بخش همچنين درباره علت افزايش تفاوت قيمت كارخانه و بازار خودروهاي توليد داخل كه در برخي خودروها همچون تندر 90 به 2 ميليون تومان رسيده است، گفت: در دهه 70 كه مسئله مشابهي رخ داد، كميته‌اي به منظور رسيدگي به قيمت خودرو تشكيل شد و اين كميته تصميم گرفت قيمت خودرو را بر مبناي قيمت حاشيه بازار تعيين كند تا رانت ايجاد نشود..

وي با تاكيد بر اين كه در سال‌هاي گذشته ميزان افزايش قيمت خودرو كمتر از سطح تورم بوده، افزود: متاسفانه در سه چهار سال اخير در دوره وزارت آقاي محرابيان، در تعيين قيمت خودرو بر مبناي قيمت حاشيه بازار خدشه ايجاد شد و وي اجازه نداد قيمت خودرو در حاشيه بازار به فروش رود و به همين دليل دوباره رانت ايجاد شده است.

نعمت‌بخش با اشاره به جلسه اسفندماه خود با غضنفري -وزير فعلي- گفت: غضنفري هم اعتقاد دارد كه خودروهاي زير 45 ميليون تومان توسط سازمان حمايت تعيين شود.

وي با حمايت از گران شدن قيمت خودروها گفت:‌ وقتي درآمد خودروساز بيشتر شود سودش به جيب دولت مي‌رود چون به دولت ماليات بيشتري مي‌دهد!

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
0
20
خواهش میکنم نظر بدید: پرادو 23 میلیونی میاد ایران میشه135میلیون. کوپه 13 میلیونی میشه 55میلیون. پورشه95میلیونی میشه396میلیون،و ال آخر... این مابه التفاوت میره توو جیب یه عده ای که آخرش زیرپای بچه هاشون bmw میزارن اما در عوض آدهایی هستن که با هزارجور قرض میرن یه پراید دسته دوم میخرن.
سیدمصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
1
19
یعنی آنقدر امورات بی حساب و کتاب است که یک اتومبیل 200 میلیونی 70 میلیون میخورد ؟!!! این کالا که آرد نخودچی و زالزالک نیست !!! که نشود کنترل کرد !!!!! پس کاسه ای زیر نیم لگن است !!!!!!!!
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
0
21
خاک بر سرتون با این نظارتتون!!
نظرات بینندگان