arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۶۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۱

عراق: ایران تضمین داده که هواپیماهایش تنها حامل کمک‌های بشردوستانه به سوریه است/ آمریکا قول داده مدارک این ادعا را بدهد ، اما هنوز نداده

عراق این موضوع را به‌دقت زیر نظر دارد و تاکنون هیچ سند و مدرکی مبنی بر عدم پای‌بندی ایران به قول و قرارش با دولت عراق یافت نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی الموسوی، مشاور رسانه‌ای نوری المالکی،‌ نخست وزیر عراق، با تائید عبور هواپیماهای ایرانی از حریم هوایی عراق اعلام کرد که تهران به دولت المالکی تضمین داده است که این هواپیماها تنها حامل «مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه» به سوریه هستند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ الموسوی اضافه کرد: عراق این موضوع را به‌دقت زیر نظر دارد و تاکنون هیچ سند و مدرکی مبنی بر عدم پای‌بندی ایران به قول و قرارش با دولت عراق یافت نشده است.

دولت عراق همچنین از دولت آمریکا خواستار ارائه اسناد و مدارکی شده است که ثابت کند ایران با این هواپیماها سلاح و مهمات به سوریه ارسال می‌کند. 

الموسوی به آسوشیتدپرس گفته که دولت عراق با دقت زمین و هوا را مراقبت می‌کند.

الموسوی می‌گوید: «دولت ایران گفته به تصمیم ما احترام می‌گذارد و تاکنون هم هیچ مدرکی مبنی بر پیمان‌شکنی ایران وجود نداشته. اگر کسی مدرکی در این زمینه دارد بهتر است به ما ارائه کند، ما آن را بررسی خواهیم کرد».

الموسوی همچنین گفته بایدن حدود یک ماه پیش قول داده بود که این مدارک را به ما بدهد اما دولت عراق تاکنون هیچ چیزی دریافت نکرده است.

موضوع استفاده ایران از حریم هوایی عراق روز چهارشنبه گذشته در گزارش روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا منتشر شد.

نیویورک تایمز به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت که در تیرماه سال جاری ایران پس از سه ماه وقفه «ارسال تجهیزات نظامی به سوریه با استفاده از حریم هوایی عراق» را از سر گرفته است.

هشدار آمریکا به عراق: به خاطر ایران، رابطه با ما را به خطر نیندازید/ شاید علیه ایران قطعنامه صادر شود


سه سناتور بانفوذ آمریکایی در سفر کوتاه خود به بغداد، پایتخت عراق درباره ارسال کمک‌های نظامی از ایران به سوریه با استفاده از حریم هوایی عراق به مقامات این کشور هشدار دادند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ جو لیبرمن، جان مک‌کین، و لینزی گراهام، سه سناتور آمریکایی، به دولت نوری المالکی هشدار دادند که رابطه خود با ایالات متحده را در خطر تخریب روابط قرار ندهد. 

جو لیبرمن، سناتور مستقل، در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت که مسئله اصلی این است که موضوعی چون عبور هواپیماهای ایران از آسمان عراق می‌تواند پیشبرد پیمان استراتژیک بین دو کشور آمریکا و عراق را با مشکل روبه‌رو کند.

او همچنین اظهار امیدواری کرد که این مسئله هرچه سریع‌تر حل شود.

سناتور لیندزی گراهام، از حزب جمهوری‌خواهان که لیبرمن را در سفر عراق همراهی می‌کند گفته است: «این منطقه نزدیک به انفجار است و این‌ها اینجا در وضعیت دشواری هستند. دلیل این‌که نمی‌توانند ایران را به عقب برانند این است که چشم‌اندازی ندارند و این خلا راهبری آمریکاست که کم‌کم دارد اثراتش را نشان می‌دهد».

دو مقام ارشد نظامی در وزارت دفاع آمریکا به این خبرگزاری گفته‌اند که «بهترین راه» برای دولت عراق فرود آوردن هواپیماهای ایران و بازرسی محموله آنهاست!

مقامات آمریکایی می‌گویند جو بایدن، معاون باراک اوباما قول داده است که مدارکی را برای نوری المالکی ارسال کند که نشان می‌دهد این پروازها حامل اسلحه برای کمک به رژیم بشار اسد هستند؛ مدارکی که می‌تواند منجر به صدور یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل شود.

سلاح آمریکا و اعراب به شورشیان سوری و بی توجهی به حضور القاعده در سوریه

این جنجال در حالی از سوی آمریکا ایجاد شده که این کشور به همراه قط رو عربستان صراحتاً از ارسال اسلحه به شورشیان سوری سخن گفته اند!

از سوی دیگر، شواهد انکار ناپذیر حضور القاعده در سوریه و اقدامات تروریستی این گروه ، هرگز با واکنش آمریکایی ها مواجه نشده و حتی برخی از «حمایت امریکا از القاعده» به خاطر «منافع مشترک با این گروه تروریستی» خبر می دهند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
4
17
جالبه قدرتشو مدیون آمریکاست..حالا شده ضد آمریکا...باور کردنش بچه گانه است..
نظرات بینندگان