arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۰۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۰ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۵ اسفند ۱۳۷۹

خاطرات هاشمی رفسنجانی: ساعت هفت صبح، به سوی قم حرکت کردیم. پس از زیارت و فاتحه بر مزار والده و اخوی و همشیره، برای مراسم «جشنواره شیخ طوسی» که به منظور تجلیل از محققان غیرایرانی‌که در قم تحصیل می‌کنند، برپا شده است، به مرکز جهانی علوم اسلامی رفتیم. سومین دوره بود؛ فراخوان مقاله و کتاب است و به بهترین‌ها جوایزی تعلق می‌گیرد. یک‌سوم برنده‌ها، خانم‌اند که قابل توجه است. سطح تحقیقات هم خوب است. حدود نُه هزار طلبه خارجی از 91 کشور جهان دارند و نوشته‌ها به فارسی، عربی، اُردو و انگلیسی است. دو نفر از محققان در مورد تحقیق‌شان توضیح دادند. آقای [سیدحسن] ربانی، [رییس مرکز جهانی علوم اسلامی] گزارش‌کار داد و خیرمقدم گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

۲۵ اسفند ۱۳۷۹: ساعت هفت صبح، به سوی قم حرکت کردیم. پس از زیارت و فاتحه بر مزار والده و اخوی و همشیره، برای مراسم «جشنواره شیخ طوسی» که به منظور تجلیل از محققان غیرایرانی‌که در قم تحصیل می‌کنند، برپا شده است، به مرکز جهانی علوم اسلامی رفتیم. سومین دوره بود؛ فراخوان مقاله و کتاب است و به بهترین‌ها جوایزی تعلق می‌گیرد. یک‌سوم برنده‌ها، خانم‌اند که قابل توجه است. سطح تحقیقات هم خوب است. حدود نُه هزار طلبه خارجی از 91 کشور جهان دارند و نوشته‌ها به فارسی، عربی، اُردو و انگلیسی است. دو نفر از محققان در مورد تحقیق‌شان توضیح دادند. آقای [سیدحسن] ربانی، [رییس مرکز جهانی علوم اسلامی] گزارش‌کار داد و خیرمقدم گفت.

من هم صحبت مفصلی‌کردم؛ درباره اهمیت دانش به عنوان پایه تمدن‌ها و اهمیت تحقیق به عنوان پایه دانش و تأکید کردم که تحقیقات در زمینه‌های آزادی و سعه‌صدر و پرهیز از تعصب و تحجر رشد می‌کند و حضور این همه طلبه، از ملیت‌های مختلف را زمینه مناسبی برای تحقیق و توسعه دانش اسلامی و علوم انسانی معرفی‌کردم  و لوح تقدیر به چهل نفر از برگزیدگان دادم.

به تهران برگشتیم. تا مغرب در دفترم کارکردم. یک هواپیمای روسی، از فضای ترکیه ربوده شده و در مدینه نشسته است. هواپیمان‌ربایان، خود را چچنی معرفی‌کرده‌اند و خواهان پایان دخالت نظامی روسیه در چچن هستند.

نظرات بینندگان