arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
قسمت بیست و هشت؛

خاطرات بولتون: بد نبود اگر عراق با نیرو‌های نظامی ایرانی، حداقل همان طور که با آمریکایی‌ها رفتار می‌کرد، برخورد می‌کرد

 واکنش دولت عراق اعلام ممنوعیت هر گونه حمله از داخل کشور علیه کشور‌های خارجی بود. شاید بد نبود اگر عراق با نیرو‌های نظامی ایرانی و عوامل شیعه در قلمروی خود حداقل همان طور که با آمریکایی‌ها رفتار می‌کرد، برخورد می‌کرد، اما با توجه به سیطره ایران در بغداد چنین کاری غیر ممکن بود. ما این واقعیت را حتی وقتی گسترش یافت به رسمیت نشناختیم و چندین سال به همین منوال بود و واشنگتن آن روز صبح هیچ علاقه‌ای به واکنش نشان دادن به آن حملات راکتی نشان نداد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، خاطرات کاخ سفید از زبان جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ترامپ است. او سابقه معاون وزارت خارجه و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را در دوران جورج بوش پسر نیز در سابقه دارد. بولتون که با رویکردهای ستیزه جویانه در حوزه سیاست خارجی شناخته می‌شود، 372 بار در کتاب خود به ایران اشاره کرده است. این کتاب توسط انتشارات های امیرکبیر و مهراندیش با ترجمه های مختلفی به چاپ رسیده است. «انتخاب» روزانه بخش هایی از این کتاب را منتشر خواهد کرد.

تهران همچنان به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای حرکت می‌کرد، در حالی که ما ایستاده بودیم و روییدن این علف را تماشا می‌کردیم روز بعد، در مصاحبه‌ای با مجله تایم ترامپ حملات اولیه و جدیدترین حملات را «بسیار جزئی» توصیف کرد.

 با خودم فکر کردم که چرا به خودم زحمت می‌دهم و هر صبح به بال غربی می‌آیم. درست با شروع روز چهارشنبه خبر اصابت راکت‌ها به بصره، احتمالاً از طرف شبه نظامیان شیعه با هدف آسیب رساندن به دفتر محلی سه شرکت نفت خارجی (اکسون، شل و انی) به دستم رسید. طی این حملات چندین نفر زخمی شده بودند اما تلفاتی نداشتند.

 واکنش دولت عراق اعلام ممنوعیت هر گونه حمله از داخل کشور علیه کشور‌های خارجی بود. شاید بد نبود اگر عراق با نیرو‌های نظامی ایرانی و عوامل شیعه در قلمروی خود حداقل همان طور که با آمریکایی‌ها رفتار می‌کرد، برخورد می‌کرد، اما با توجه به سیطره ایران در بغداد چنین کاری غیر ممکن بود. ما این واقعیت را حتی وقتی گسترش یافت به رسمیت نشناختیم و چندین سال به همین منوال بود و واشنگتن آن روز صبح هیچ علاقه‌ای به واکنش نشان دادن به آن حملات راکتی نشان نداد. حتماً لبخند گشاده‌ای بر لبان فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حسین سلامی و فرمانده نیروی قدس سپاه قاسم سلیمانی نشسته بود.

خبر مهمتر آن روز این بود که شاناهان نامزدی‌اش برای پست وزارت دفاع را پس گرفت گزارش‌ها درباره نزاع خانوادگی‌اش با همسر سابقش دوباره رو شده بودند و او نمی‌خواست این مسائل در جلسه گرفتن رأی اعتمادش در مجلس مطرح شوند. این یک تراژدی بزرگ بود، اما نمی‌شد افراد را به خاطر تلاش برای دور نگه داشتن خانواده‌شان از دردسر بیش‌تر شماتت کرد ترامپ تقریباً بلافاصله تصمیم گرفت وزیر ارتش مارک اسپر (همکلاسی پومپئو) در وست پوینت را نامزد آن پست کند و بلافاصله از اتاق بیضی به او زنگ زد در دفترم خودم به اسپر زنگ زدم تا به او تبریک بگویم و فرایند رسمی نامزدی‌اش را شروع کنم روز، بعد آخر وقت اسپر به کاخ سفید آمد تا با ترامپ عکس بگیرد و ما در حالی که منتظر شروع جلسه و عکاسی بودیم پیشاپیش درباره بحران ایران صحبت کردیم.

بعد از آن من و اسپر به دفترم برگشتیم. در دفترم به او زنگ زدند تا خبر اصابت یک موشک حوثی‌ها به تصفیه خانه آب شیرین عربستان را بدهند. اسپر بلافاصله به پنتاگون رفت و من به دانفورد  که هنوز خبر حمله را نشنیده بود  زنگ زدم. ساعت ۲۰۰۶ بعد از ظهر به اتاق بیضی رفتم تا ماجرا را به ترامپ بگویم و او خواست فوراً تشکیل جلسه بدهیم تا ببینیم باید چه کار کنیم. نگران بودم که مبادا آن گزارش غلط یا اغراق‌آمیز باشد برای همین گفتم باید تا پنجشنبه صبح صبر کنیم و بعد تصمیم بگیریم. به دانفورد زنگ زدم و پومپئو را در جریان گذاشتم و به هر دوی آن‌ها گفتم که فردا صبح باید دیدار کنیم....

نظرات بینندگان