arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳

روزی چند عدد تخم‌‌مرغ می‌توان خورد؟ متخصصان تغذیه پاسخ می‌دهند

تخم‌مرغ خوراکی با ارزش غذایی بسیار بالاست که ویژگی‌های درخور توجهی دارد. پژوهشی تازه نیز نشان داده که مصرف روزانه آن استحکام استخوان‌ها را تقویت می‌کند. اما آیا باید هر روز تخم‌مرغ خورد؟ میزان سرانه مصرف تخم‌مرغ در سراسر جهان بسیار متفاوت است: بعضی‌ها در سال فقط چند تخم‌مرغ می‌خورند و برخی دیگر تا بیش از ۲۵۰ تخم‌مرغ در سال مصرف می‌کنند. بطور مثال در ژاپن میزان سرانه مصرف تخم‌مرغ نزدیک به ۳۰۰ عدد در سال است. به گفته کمیته ملی ترویج مصرف تخم مرغ (CNPO) در فرانسه، فرانسوی‌ها بطور میانگین ۲۲۰ تخم‌مرغ در سال می‌خورند؛ یعنی هر فرانسوی تقریبا بیش از ۴ تخم‌مرغ در هر هفته مصرف می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تخم‌مرغ خوراکی با ارزش غذایی بسیار بالاست که ویژگی‌های درخور توجهی دارد. پژوهشی تازه نیز نشان داده که مصرف روزانه آن استحکام استخوان‌ها را تقویت می‌کند. اما آیا باید هر روز تخم‌مرغ خورد؟
 
تخم‌مرغ بصورت نیمرو، آب‌پز، خاگینه و املت مصرف می‌شود و در طبخ بسیاری از انواع غذاها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
میزان سرانه مصرف تخم‌مرغ در سراسر جهان بسیار متفاوت است: بعضی‌ها در سال فقط چند تخم‌مرغ می‌خورند و برخی دیگر تا بیش از ۲۵۰ تخم‌مرغ در سال مصرف می‌کنند. بطور مثال در ژاپن میزان سرانه مصرف تخم‌مرغ نزدیک به ۳۰۰ عدد در سال است.
 
به گفته کمیته ملی ترویج مصرف تخم مرغ (CNPO) در فرانسه، فرانسوی‌ها بطور میانگین ۲۲۰ تخم‌مرغ در سال می‌خورند؛ یعنی هر فرانسوی تقریبا بیش از ۴ تخم‌مرغ در هر هفته مصرف می‌کند.
 
تخم مرغ که مدتهاست به عنوان افزاینده سرسام آور کلسترول خون شناخته می‌شد، اکنون به عنوان یک غذای سالم و غنی از پروتئین در نظر گرفته می‌شود که باید بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشد. با این اوصاف روزی چند عدد تخم مرغ می‌توانیم بخوریم؟
 
مبارزه با پوکی استخوان
 
مطالعه‌ای که در ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی روی ۱۹ هزار نفر انجام شد و نتایج آن در مجله (Food and Function) منتشر شد، تأیید می‌کند که خوردن روزانه تخم‌مرغ برای سلامتی مفید است. 
 
طبق تعریف موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه (Inserm) تخم مرغ به ویژه با ارتقای سلامت استخوان، خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. 
 
پوکی استخوان به عنوان یک بیماری اسکلتی منجر به شکنندگی استخوان‌ها شده و درنهایت خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.
 
بر طبق این مطالعه، افرادی که حداقل ۸۵ گرم تخم مرغ کامل در روز (معادل یک و نیم تخم مرغ بزرگ یا دو تخم مرغ کوچک) مصرف می‌کردند، دارای ۷۲ درصد تراکم استخوان بیشتر در استخوان ران و ۸۳ درصد در ستون فقرات خود به نسبت شرکت‌کنندگانی که تخم مرغ مصرف نمی‌کردند، بودند.
 
مطالعه دیگری که گزارش آن در سال ۲۰۲۰ در مجله علمی آمریکایی «کلینیکال نوتریشن» منتشر شد نیز نشان داد که خوردن یک تخم مرغ در روز برای سلامتی مضر نیست و خوردن روزانه یک عدد از آن «خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا دیابت را افزایش نمی‌دهد».
 
دکتر کورین شیشوپورتیچ، پزشک متخصص تغذیه در پاریس در این‌باره می‌گوید: «می‌توان بدون هیچ مشکلی روزی یک عدد تخم‌مرغ خورد. با این حال باید در شمارش تخم مرغ‌ها، آن‌هایی را که بطور پنهانی در سایر غذاها هستند را نیز در نظر بگیریم.»
 
با این وجود او تاکید دارد افرادی که از بیماری دیابت یا بالا بودن کلسترول رنج می‌برند، نباید بیش از دو تا سه تخم مرغ در هفته استفاده کنند.
 
تخم مرغ یک تغذیه کامل و ارزان
 
متخصصان تغذیه در این موضوع اتفاق نظر دارند که تخم مرغ فواید زیادی دارد: «تخم‌مرغ یک غذای عالی و یکی از شگفت‌انگیزترین خوراک‌هاست. گواه این موضوع آن‌ که تخم مرغ بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. سرشار از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و پروتئین است که همه برای سلامتی بسیار مفیدند.»
 
دکتر کورین شیشوپورتیچ می‌افزاید: «در واقع تخم مرغ یک غذای کامل در ازای میزان پولی است که بابتش می‌دهید. در سفیده تخم‌مرغ مقدار زیادی ویتامین، روی و پروتئین‌های باکیفیت در قبال کالری کم وجود دارد. میزان آنتی اکسیدان و کلسترول موجود در هر زرده تخم مرغ نیز به همان اندازه‌ای است که بدن انسان روزانه نیاز دارد.»
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان