arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۵۷۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
حسن بهشتی پور، کارشناس روابط بین‌الملل، در گفت‌گو با «انتخاب»:

درگیری بین ایران و اسرائیل در آن حد جدی نیست که یک دفعه سیاست خارجی ایران را کلاً تغییر دهد / نتانیاهو انتظار دارد همینطور که آمریکا در رهگیری موشک‌ها مشارکت کرد، در حمله به ایران هم مشارکت کند، اما آمریکا این کار را نمی‌کند / واشنگتن الان در سال انتخابات است و نمی‌خواهد یک بحران جدید ایجاد کند / آمریکا به خاطر منافع خود اسرائیل را دعوت به آرامش می‌کند

بهشتی پور در رابطه با علت عدم دفاع و مشارکت علنی آمریکا در کنار اهداف اسراییل گفت: همین الان وقتی بایدن به اسراییل اعلام می‌کند که در همین حد کافیست، نشان می‌دهد که حداقل اسراییل و آمریکا اختلاف دارند. آمریکا نمی‌خواهد مسئولیت بدمستی نتانیاهو را برعهده بگیرد. نتانیاهو انتظار دارد همینطور که آمریکا در رهگیری موشک‌ها مشارکت کرد، در حمله به ایران هم مشارکت کند. آمریکا این کار را نمی‌کند چون می‌داند برای آمریکا تبعات دارد. آمریکا اگر در حمله به ایران مشارکت کند، ایران هم مواضع آمریکا در منطقه را دچار چالش می‌کند و یک جنگ منطقه‌ای شکل می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل صحنه جدیدی از  تنش‌ها در خاورمیانه به چشم می‌رسد. بهشتی پور، کارشناس روابط بین‌الملل می گوید  با وجود اینکه نتانیاهو انتظار دارد  امریکا در حمله به ایران هم مشارکت کند اما بایدن این کار را نمی کند.

حسن بهشتی پور، کارشناس روابط بین‌الملل، درباره صحنه‌بندی جدید ایران در سیاست خارجی پس از عبور از شرایط کنونی به «انتخاب» گفت: سیاست خارجی ایران با این تحولات تغییر نمی‌کند و یک رویکرد و جمع‌بندی از موضوعات مختلف است و به ندرت در دو دهه تغییر در آن حاصل می‌شود. مثلاً فروپاشی شوروی تحول بزرگی بود که طبیعتا سیاست ایران در موضوع نه شرقی، نه غربی تغییر کرد و این مفهوم وارد فاز جدیدی شد. موضوعی که الان در بحث درگیری بین ایران و اسراییل پیش آمده به آن حد جدی نیست که یک دفعه سیاست خارجی ایران را کلاً تغییر دهد. ممکن است در تاکتیک‌ها تغییراتی ایجاد شود.

وی در ادامه در رابطه موضع‌گیری اخیر غرب نسبت به ایران در شورای امنیت اشاره کرد: بستگی دارد تندی را چه تعریف کنید. اینکه سفرای ما را در چندین کشور فراخوانده‌اند و اقدام ایران را محکوم کرده‌اند یعنی رفتار تندی شده است. عدم ارائه قطعنامه به علت حضور چین و روسیه بود و عملاً نشست آنلاین گروه هفت را تشکیل دادند و قرار شد تحریم‌های جدیدی اعمال کنند. فرانسه و انگلیس و آمریکا نیز رسما اعلام کردند در رهگیری پهپاد‌های ایرانی مشارکت داشتند. من موافق نیستم جهان جلو ما ایستاده است؛ آمریکا، انگلیس، فرانسه و برخی کشور‌های منطقه با ما درگیر شدند اما کل جهان این‌ها نیستند. برخی چنین تبلیغ می‌کنند که انگار افتخاری برای ایران است که تنها مقابل غرب ایستاده است. واقعیت این است که ما به هر حال باید پاسخ می‌دادیم چون اگر می‌خواستیم از امنیت ایران دفاع کنیم، نباید نسبت به کنسولگری آسان می‌گذشتیم.

او افزود: در سیاست خارجی زمانی موفق هستیم که بین دشمنان خود اختلاف ایجاد کنیم. مثلاً در موضوع برجام توانستیم بین اسراییل و آمریکا اختلاف ایجاد کنیم. هنر سیاست خارجی اختلاف پراکنی بین دشمنان است. ما در عین حال که باید قاطعیت داشته باشیم و از منافع ملی دفاع کنیم، رویکرد سیاسی‌مان نباید به شکلی باشد که قدرت‌های بزرگ جلو ما قرار بگیرند.

بهشتی پور در رابطه با علت عدم دفاع و مشارکت علنی آمریکا در کنار اهداف اسراییل گفت: همین الان وقتی بایدن به اسراییل اعلام می‌کند که در همین حد کافیست، نشان می‌دهد که حداقل اسراییل و آمریکا اختلاف دارند. آمریکا نمی‌خواهد مسئولیت بدمستی نتانیاهو را برعهده بگیرد. نتانیاهو انتظار دارد همینطور که آمریکا در رهگیری موشک‌ها مشارکت کرد، در حمله به ایران هم مشارکت کند. آمریکا این کار را نمی‌کند چون می‌داند برای آمریکا تبعات دارد. آمریکا اگر در حمله به ایران مشارکت کند، ایران هم مواضع آمریکا در منطقه را دچار چالش می‌کند و یک جنگ منطقه‌ای شکل می‌گیرد. آمریکا الان در سال انتخابات است و نمی‌خواهد یک بحران جدید ایجاد کند. آبرو آمریکا در موضوع غزه رفت و حالا دومرتبه آبرو خود را در ایران خرج کند، هیچ چیزی برای آمریکا باقی نمی‌ماند. آمریکا به خاطر منافع خود اسراییل را دعوت به آرامش کرد. اسراییلی‌ها خوب می‌دانند که برای حمله به ایران باید از آمریکا استفاده کنند. به کشور‌های منطقه نیز اتمام حجت شده که اگر در کنار اسراییل قرار بگیرد مورد هدف ایران قرار می‌گیرند. هیچ کشور عاقلی در این شرایط به خاطر اسراییل وارد جنگ نمی‌شود.

نظرات بینندگان