arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

تفاوت ابتلا به سرطان در کودکان ایران و اروپا

فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان گفت: برای کاهش فاصله میان درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران با کشورهای توسعه یافته تلاش می کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان گفت: برای کاهش فاصله میان درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران با کشورهای توسعه یافته تلاش می کنیم.
علی نادری، با بیان ضرورت پرداختن به موضوع انکولوژی کودکان، افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت ایران را کودکان تشکیل می‌دهند. این نسبت در کشورهایی مانند آلمان بسیار کمتر از این مقدار است، به همین دلیل بیماری‌های کودکان در ایران به نسبت کشورهای توسعه یافته نیازمند توجه بیشتری هستند.

وی ادامه داد: جالب است که ابتلاء به انواع سرطان‌های کودکان در ایران نسبت به کشورهای غربی نیز متفاوت است، به طور مثال سرطان لنفوم در ایران شایع‌تر از کشورهای غربی است.

رئیس بخش پیوند بیمارستان فوق تخصصی محک، با بیان آنکه بیمارستان محک به عنوان تنها بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودک در ایران تلاش می‌کند تا فاصله میان درمان کودکان در ایران را با کشورهای توسعه یافته کاهش دهد، افزود: بر همین اساس چهارمین کنگره بین‌المللی انکولوژی کودکان با هدف تبادل اطلاعات میان محک و متخصصان ملی و بین‌المللی و با تمرکز بر رویکرد درمان چند تخصصی در تومورهای مغزی کودکان در محک برگزار می‌شود.

این فوق‌تخصص هماتولوژی و انکولوژی کودکان، به تبیین اهمیت رویکرد چند تخصصی در درمان تومورهای مغزی شایع کودکان پرداخت و گفت: ماهیت رشته سرطان کودکان چند تخصصی است و من به عنوان یک انکولوژیست نمی‌توانم ادعا کنم که پیوند و شیمی درمانی می‌کنم اما از دریافت نظر جراح، رادیولوژیست و…، بی‌نیاز هستم. در این کنگره تلاش می‌شود تا همه تخصص‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانیم به پروتکلی جامع در خصوص تومورهای مغزی دست پیدا کنیم.

وی با بیان آنکه هر یک از مراکز انکولوژی در ایران در اجرای پروتکل‌های درمانی استقلال دارند، ادامه داد: اغلب جراحی‌های نوروانکولوژی کودکان در مراکز دانشگاهی انجام می‌شود و پس از آن بیماران برای ادامه درمان با رادیوتراپی و شیمی درمانی به محک مراجعه می‌کنند. بنابراین پیروی از یک پروتکل درمانی می‌تواند شرایط درمان و رسیدن به بهبودی فرزندانمان را تسهیل بخشد که این موضوع با توجه به درمان چند تخصصی مقدور می‌شود.

نادری با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی انکولوژی کودکان (یادبود پرفسور پروانه وثوق) با حضور متخصصان انکولوژی کودکان داخلی و خارجی در روزهای ۲۶ الی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محک، گفت: امیدواریم با حضور متخصصان ملی و بین‌المللی زمان تبادل اطلاعات تخصصی در حوزه درمان کودکان فراهم شود.

نظرات بینندگان