arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
ترکیه بر طبل جنگ می کوبد ؛

ادعای جدید اردوغان: هواپیمای عازم سوریه حامل تسلیحات روسی بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته است که هواپیمای مسافربری عازم سوریه، حامل تسلیحات ساخت روسیه بوده است.

به گزارش انتخاب ، بی بی سی در گزارشی آورده است : هواپیمای ایرباس A۳۲۰ خطوط هوایی سوریه که روز چهارشنبه ۱۹ مهر با سی مسافر از مسکو راهی سوریه بود، از آسمان ترکیه عبور می کرد که هواپیماهای نظامی ترکیه آن را وادار به فرود در آنکارا کردند.

اردوغان گفته است که مقصد این محموله، وزارت دفاع سوریه بوده است.

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که اقدام هواپیماهای نظامی ترکیه در وادار کردن یک فروند هواپیمای سوری به فرود اجباری در خاک ترکیه "خطر آفرین بوده و جان مسافران روسی این هواپیما را به مخاطره انداخته است."

پیشتر وزیر خارجه ترکیه گفته بود که علت به زمین نشاندن این هواپیما دریافت اطلاعاتی محرمانه حاکی از حمل تجهیزات نظامی به مقصد سوریه بوده و این اقدام در راستای کنترل ارسال اسلحه به "رژیمی که به کشتار بی رحمانه غیرنظامیان مبادرت می کند" صورت گرفته است.

هر دو کشور سوریه و روسیه ادعاها درباره وجود هر گونه محموله غیرقانونی در این هواپیما را تکذیب کرده اند.

البته تنش جدید در حالی اتفاق افتاده است که امروز وزارت انرژی ترکیه اعلام کرد که دولت سوریه خرید برق از این کشور را متوقف کرده است. ترکیه تامین کننده حدود ٢٠ درصد برق مصرفی سوریه بوده و مقامات ترکیه گفته اند که در صورت درخواست دولت سوریه، ارسال برق را از سر خواهند گرفت.

در ماه ژوئیه، دولت ترکیه تهدید کرده بود که ممکن است صدور برق به سوریه را متوقف کند اما پس از آن، دیگر این موضوع را مطرح نکرده بود.
نظرات بینندگان