arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۲۲۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۱

عبدالله نوری: با سوریه‌ای شدن ایران مخالفیم/ روی مواضع معتدل خود می مانیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هفته نامه آسمان نوشت:

عبدالله این روزها نه تنها میزبان دانشجویان و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، بلکه میزبان روزنامه‌نگاران نیز می‌باشد. او از خرداد 88 به این سو، تلاش می‌کند بیش از گذشته، نقش فعالی در جامعه سیاسی امروز بازی کند.

آخرین پیشنهاد او برای انتخابات پیش رو. تشکیل یک اتاق فکر بود. او اکنون تأکید دارد که نباید بگذاریم ایران شبیه سوریه شود. نوری تأکید دارد که باید اصلاح‌طلبان در این شرایط خط اعتدال را در پیش بگیرند.

- ما باید یک مشی درست، منطقی و قابل دفاع انتخاب کنیم. روی آن پافشاری و آن را ترویج نماییم و در این راستان مهم نیست که ما را چگونه تحلیل می‌کنند. در جامعه ممکن است برخی افراد خود را میزان تعیین حق و باطل بدانند و افراد و تفریط را براساس نظرات خودشان بسنجد با این روحیه چنانچه حاکم باشند به پشتوانه قدرتی که در اختیار دارند اینگونه رفتار می‌کنند و اگر خارج از حاکمیت باشند با فرافکنی، دیگران را نفی می‌کنند تا حرف و نظر خود را به اثبات برسانند.
- من البته رد نمیکنم ممکن است در جایی تند عمل کرده باشم و برعکس آن نیز ممکن است جایی کند عمل کرده باشم من بعد از جریانات انتخابات سال 88، سعی زیادی داشتم با حداقل احساسات فکر و تأمل کنم، جریان اصلاحات و جریان سبز مسیری را و حکومت نیز مسیر دیگر را می‌پیماید و این انشقاق، تفرقه و دوگانگی منافع ملی را تأمین نمی‌کند.
 

- شما به وضع امروز سوریه نگاه کنید. معارضین خود را حق و دموکراسی خواه و بشار اسد را ناحق و دیکتاتور می‌دانند. حکومت سوریه هم خود را حق و معارضین را گروهی تروریست و مزدور می‌داند نه حکومت سوریه حاضر است از مواضعش عقب‌نشینی کند و نه معارضین. هر روز نیز کشور سوریه و مردم آن بیشتر در حال نابودی هستند. خیلی بعید است با اسلحه و گلوله بشود دموکراسی و حقوق بشر را نهادینه کرد.
- جمع‌بندی من این است که جریان اصلاحات و جریان سبز به عنوان جبهه بانفوذ و منتقد، باید همچنان مسیر معقول و به دور از خشونت را با جدیت ادامه دهند و لحظه از پیگیری حقوق اساسی، قانونی و شهروندی‌شان غافل نشوند.
 

- ما نباید اجازه بدهیم هر روز شرایط کشور  تندتر شود ما باید روی مواضع معتدل و منطقی خودمان بمانیم و تندروی جریان مقابل موجب تحریک جبهه اصلاحات و جریان سبز نگردد.
- این قانون هم مانند سایر قوانین یک متن دست‌نوشته‌ای است که مجموعه‌ای از افراد همین جامعه آن را تنظیم کرده‌اند و نهایتاً به رأی مردم گذارده‌اند و چون دست نوشته بشر است می تواند اشکالات عدیده‌ای داشته باشد که در طول زمان روشن گردد. به همین دلیل قابلیت تغییر و اصلاح هم در خود قانون پیش‌بینی شده است اگرچه همان هم دارای اشکلاتی است لکن حرکت کردن در چارچوب قانون و عمل کردن به قانون، ولو قانونی که ممکن است دارای ایراد و اشکال هم باشد بسیار بهتر از بی‌قانونی است.
-  باید از مشکلات قانون اساسی حرف زد و آنها را طرح و بررسی کرد. همان‌طور که برخی تغییر قانون اساسی و حذف مقام ریاست جمهوری و احیای نظام پارلمانی را مطرح می‌کنند. از این نظر سخن از تغییر قانون اساسی خیانت و یا بیان خواست بیگانگان نیست.
- من بعد از سال 1388 نه از مشارکت مطلق در انتخابات حرف زده‌ام و نه از تحریم مطلق انتخابات. ممکن است زمانی لازم باشد که در انتخابات شرکت کنیم و زمانی ناگزیر نتوانیم در انتخابات شرکت کنیم اما بحث درباره هر انتخاباتی بستگی به شرایط همان انتخابات دارد.
- بحث چگونگی رویکرد اصلاح‌طلبان و جریان سبز با فرآیند انتخابات ریاست جمهوری سال 92 موکول به گفت‌وگو و تبادل نظر درونی جبهه اصلاحات است. تا زمانی که اصلاح‌طلبان گردهم نیایند و درباره انتخابات گفت‌وگو و تبادل نظر جدی و شفاف نداشته باشند. نمی‌توان تصمیم قاطعی درباره انتخابات سال آینده اتخاذ کرد.
- جریان اصلاحات اگر منتقد وضع موجود است نباید فقط به بیان نقاط منفی بپردازد. باید برنامه نیز داشته باشد. به عنوان مثال اگر ما نسبت به فساد و ناامنی در جامعه منتقد و معترض هستیم باید ایده‌ای هم برای اصلاح داشته باشیم. اگر نسبت به تورم و گرانی، بیکاری و سایر مشکلات اقتصادی معترض هستیم باید خودمان برای بهبود وضع اقتصادی دارای ایده و برنامه‌ای واقع‌بینانه‌ براساس امکانات و شرایط موجود کشور باشیم یا برنامه‌ای واقع‌بینانه برای تغییر شرایط موجود کشور داشته باشیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
6
31
آقاي نوري. كانديداي انتخابات شويد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
6
6
جناب آقاي نوري برنامه و يا طرح هاي شما زماني ميتواند كاربري باشد كه در مجموعه شما نيروهاي اقتصادي عملگرا بيش از نيروهاي سياسي باشند ....هرگاه اين نسبت ايجاد شود ... تاثيرات نيروهاي اقتصادي شما بر جامعه قطعا به لحاظ تاثير مثبت در حفظ حاكميت ميتواند بعنوان الگو و برنامه هاي شما در سطح كلان قابل اجرا باشد....بياييدكمي عقلانيت اقتصادي را جايگزين عقلانيت سياسي بكنيم ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
0
18
جناب آقاي نوري درفقدان نيروهاي اقتصادي عملگراي شناسنامه دار متصل به جريانهاي سياسي شاهد ورود نيروهاي اقتصادي بي هويت و فرصت طلب كه با استفاده از رانت و روابط مافيايي مبادرت به نابودي بنيانهاي اقتصادي جامعه وحاكميت ميكنند ؛ هستيم....
از اهالی سار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
1
15
جالب بود
نظرات بینندگان