arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۱

مصباح یزدی: نباید با گرایش‌های ناسیونالیستی، اجر و جایگاه شهدا را پایین بیاوریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت:
آیت‌الله مصباح یزدی اظهار کرد: نباید با گرایش‌های ناسیونالیستی، اجر و جایگاه شهدا را پایین بیاوریم و اهداف آنان را زیر سوال ببریم زیرا شهدای اسلام به واسطه کلام حق و دفاع از اسلام به جانفشانی پرداختند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پنجمین یادواره شهدای این موسسه گفت: مهمترین هدف والای شهیدان اسلام، جهاد در راه خدا و حفظ ارزشهای دینی و اسلامی بود.
وی با بیان اینکه "شهادت در راه حفظ آب و خاک، شاخصه مشترک میان بسیاری از کشورهاست ولی جانفشانی در حفظ جامعه اسلامی و حفظ ارزشهای دینی دارای جایگاه والایی است"، افزود: اهداف ملی‌گرایی و دفاع از خاک و وطن تنها منحصر به کشور ما نیست و بسیاری از جوامع با این عناوین وارد جنگ می‌شوند اما آنچه دفاع مقدس را ارزشمند کرد، گذشت شهیدان از جان خود در راه خدا و محافظت از ارزشهای دینی و اسلامی بود.
مصباح یزدی با اشاره به کشته شدن میلیونها انسان در طول تاریخ به منظور دفاع از میهن خاطرنشان کرد: این جمعیت کثیر با هدف دفاع از کشور و خاک خود مجاهدت کردند اما هیچگاه ارزش و جایگاهی را که شهدای اسلام از آن برخوردارند، به دست نیاورده‌اند. این رشادت، مجاهدت و شهادت برکات زیادی در جامعه اسلامی به همراه داشت و زمینه هدایت و نجات بسیاری از انسان‌ها را فراهم کرد زیرا با اعتقادات قلبی و دینی عجین شده است و حقانیت اسلام را تداعی می‌کند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: شهیدان همواره زنده‌اند و شاهد اعمال و رفتار ما هستند و تصور اینکه آنان تنها برای دفاع از خاک و سرزمین رفته‌اند، به معنای نادیده گرفتن اجر آنان است زیرا شهیدان با هدفی والا و ارزشمندتر گام در مسیر شهادت نهادند.
وی در ادامه، خشنودی خدا را بهترین پاداش برای شهدا دانست و اظهار کرد: شهیدان اسلام با الگوگیری از مکتب اسلام و سیدالشهدا(ع)، رضایت خداوند را انتخاب کردند که بهترین اجر و پاداش برای آنان خشنودی خداوند است. باید برای یاد و خاطره این عزیزان و خانواده معظم شهدا احترام قائل بود و آنان را فراموش نکرد زیرا جایگاه آنان در گذشتن از جان عزیزانشان کمتر از مقام شهادت نیست.
مصباح یزدی با بیان اینکه "در کشور اسلامی و شیعی باید بر محور معارف اهل بیت حرکت و بویژه با پیروی از راه و مکتب اهل بیت(ع) بر حفظ ارزشهای دینی و اسلامی تلاش کنیم"، گفت: انبیا و اهل بیت (ع) برای هدایت بشر و نجات او از گمراهی انتخاب شدند و در راه این هدف جانفشانی کردند.
وی با اشاره به زندگی امام حسین(ع) عنوان کرد: در طول تاریخ اسلام کسی همانند سیدالشهدا (ع) در مسیر حق و هدایتگری چنین جانفشانی نکرد به گونه‌ای که از همه اعضای خانواده حتی طفل شیرخواره نیز در راه خدا چشم‌پوشی کرد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان، هدایتگری را نعمتی بزرگ برشمرد و تصریح کرد: هدایت بشر توفیق و نعمتی است که خداوند به انسان​های خاص عنایت می‌کند و شهیدان اسلام نیز با جانفشانی، نقش مهمی در هدایت انسان​ها به پیروی از حق و حفظ ارزش​ها دارند.
نظرات بینندگان