arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۷۹۲۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۲۷ آذر ۱۳۹۱

ماجرای برکناری تقی​پور و لغو سفر احمدی​نژاد به ترکیه چه بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اگرچه «اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري» در مجلس و «آزادي مهدي هاشمي» از سوي دستگاه قضا، از خبرسازترين اتفاقات يکي دو روز اخير بوده است، اما خبر سفر احمدي​نژاد به ترکيه و برکناري وزير ارتباطات در راستاي ادغام وزارت راه و شهرسازي با اين وازتخانه، همچنان در صدر اخبار هستند.

به گزارش خبر ؛ خبر سفر رئيس جمهور ايران به ترکيه را رسانه​هاي ترکي دادند و خودشان هم از لغوش خبر رساني کردند. 25 آذرماه روزنامه حریت چاپ ترکیه اعلام کرد که محمود احمدی نژاد، 17 دسامبر برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا با عنوان«شب عُرُس» به قونیه سفر می‌کند. بر اساس اين خبر، قرار بر اين بود که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نيز رئيس جمهور ايران  را همراهی کند . امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان نیز قرار بود در این مراسم شرکت کند.

اين خبر واکنش​هاي بسياري را برانگيخت. واکنش​هايي عموما انتقاد آميز که اين سفر در اواخر دوره رياست جمهوري احمدي​نژاد را غير ضرور مي​خواندند. برخي از موضع سياسي به دليل رويکردهاي اخير دولت ترکيه در قبال ايران و استقرار موشک پاتريوت و برخي از موضع فرهنگي به دليل آنکه مولانا شاعر ايراني است نه ترک!

پس از اين مخالف​ها بود که امروز خبرگزاری آناتولی ترکیه در خبری نوشت که رئیس جمهور ایران سفر روز دوشنبه خود به ترکیه را لغو کرد. اين خبرگزاري  به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که احمدی‌نژاد سفر خود را به خاطر تداخل برنامه‌ها لغو کرده است. محمدرضا فرقانی مدیر کل امور بین الملل دفتر رئیس جمهور نيز با تاييد خبر لغو سفر رئیس جمهور به ترکیه، علت اين تصميم را مشغله کاری احمدي​نژاد خواند.

اما تصميم خبرساز ديگر دولتمردان، برکناري وزير ارتباطات بود. تصميمي که شبانه اتخاذ شد. بعد قرار به ادغامش در وزارت راه و شهرسازي به منظور تشکيل وزارت زيربنايي شد ، سپس با انتقاداتي پياپي مواجه شد و بعد دولت از موضعش در ادغام عقب نشيني کرد!

رضا تقي​پور هم که کرسي وزارت را به علي نيکزاد به عنوان سرپرست، واگذار کرده بود، در جلسه توديعش حضور نيافت  و امروز هم گفت که ماجراي برکناري​اش مفصل است که در آينده شرح مي​دهد. او از پاسخ به ديگر سوالات مهر سرباز زد و گفت که فعلا فصد مصاحبه ندارد.

اين در حالي است که محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور پيش از اين گفته بود که «آقای مهندس تقی‌پور از این جابجایی نرنجیدند» ، رئيس جمهور هم گفته بود که تا اين دولت هست، تغييرات هم هست.
نظرات بینندگان