arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۹۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۱

هوگو چاوز درگذشت

هوگو چاوز رهبر 14 سال اخیر ونزوئلا پس از 21 ماه نبرد با بیماری سرطان، درگذشت. به دنبال آن، فرماندهان نظامی وفاداری خود را به نیکولاس مادورو -معاون وی- اعلام کردند. خبر درگذشت رهبر ونزوئلا را «نیکلاس مادورو» معاون وی اعلام کرد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس اعلام رسانه‌های ونزوئلا چاوز 58 ساله در ساعت 16:25 روز سه شنبه به وقت محلی در بیمارستانی در کارکاس درگذشته است.




روز گذشته، دولت ونزوئلا با صدور اطلاعیه ای که در تلویزیون این کشور قرائت شد اعلام کرده بود که "هوگو چاوز" که در تلاش برای بازیابی سلامت خود بود به یک عفونت تنفسی دیگر مبتلا شده است و حال وی وخیم است.

چاوز ماه اکتبر گذشته توانسته بود در انتخابات ریاست جمهوری بر رقیب سر سختی به نام هنریکه کاپریلس فائق آید. اما به دلیل چهارمین عمل جراحی در کوبا، نتوانست برای مراسم تحلیف به کشور بازگردد.

وی دو هفته قبل به ونزوئلا بازگشته بود و در یک بیمارستان نظامی در کاراکاس بستری شده بود. سربازان پس از درگذشت چاوز، پرچم مقابل بیمارستان را به حالت نیمه افراشته درآوردند.

رسانه های خبری گزارش دادند، با انتشار خبر، مردم ادارات و مغازه ها را بسته اند و هزاران نفر  با چشمان گریان در خیابان ها تجمع کرده اند و شعارهایی همچون "درود بر چاوز" و "درود بر چاویسم" سر دادند.

خبرگزاری رویترز در خبر فوری ساعت 2:30 بامداد به وقت تهران اعلام کرد که فرماندهان نظامی ونزوئلا به دنبال درگذشت چاوز با حضور در تلویزیون دولتی، وفاداری خود را به نیکولاس مادورو (معاون رئیس جمهور) اعلام کردند.

دولت ونزوئلا 7 روز عزای عمومی اعلام کرده است.

طبق ماده 223 قانون اساسی ونزوئلا، اگر رئیس جمهور فوت کند و یا فاقد توانایی لازم برای اداره امور کشور باشد، در این صورت، معاون وی جانشین موقت او خواهد شد،اما اگر چنین اتفاقی برای رئیس جمهور منتخب پیش از برگزاری مراسم تحلیف بیافتد، رئیس مجلس ملی ونزوئلا، به طور موقت عهده‌دار امور دولتی خواهد شد. در هر دو مورد، انتخابات ریاست جمهوری باید طی 30 روز آینده برگزار شود.

چاوز در دوران ریاست جمهوری خود توانست با طرح‎های بلند پروازانه‎ای با عنوان انقلاب بولیواری، تغییرات بزرگی را در ونزوئلا ایجاد کند و بسیاری از صنایع را ملی کند.
نظرات بینندگان