صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۲۰:۱۵
کد خبر: ۳۴۱۵۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰
مرجع عاليقدر حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در چهارمين جلسه از سلسله مباحث اخلاق با عنوان«فضيلت‌هاي فراموش شده»، «صداقت» را يکي ديگر از فضيلت‌هاي فراموش شدۀ جامعۀ کنوني دانسته و افزودند: صداقت، صفا و صميميّت، فضايل مهم و فراموش شده‌اي هستند که در بين مردم مغفول‌اند و در عوض، رذائلي همچون دروغ، تقلّب، حقّه‌بازي و نيرنگ، جايگزين صفت حسنۀ صدق شده و شهرت فراواني نيز يافته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرجع عاليقدر حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در چهارمين جلسه از سلسله مباحث اخلاق با عنوان«فضيلت‌هاي فراموش شده»، «صداقت» را يکي ديگر از فضيلت‌هاي فراموش شدۀ جامعۀ کنوني دانسته و افزودند: صداقت، صفا و صميميّت، فضايل مهم و فراموش شده‌اي هستند که در بين مردم مغفول‌اند و در عوض، رذائلي همچون دروغ، تقلّب، حقّه‌بازي و نيرنگ، جايگزين صفت حسنۀ صدق شده و شهرت فراواني نيز يافته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري، ایشان با بيان چند روايت از اهل‌بيت«سلام‌الله عليهم» صفاتي همچون صداقت و امانتداري را از علامات اهل دين برشمرده و خاطرنشان ساختند: اهل‌بيت«سلام‌الله عليهم» در روايات متعدّدي فرموده‌اند: مسلمان واقعي با دو صفت «صداقت» و «امانتداري» شناخته مي‌شود و از اين جهت مي‌توان گفت: افراد حقّه‌باز، فريب‌کار و دورغگو، مسلمان واقعي نيستند.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري با اشاره به اينکه مسلمانان علاوه بر گفتار، در رفتار خود نيز بايد صادق باشند، تصريح کردند: اهميّت صداقت نزد خداوند متعال به قدري است که ازهمۀ انبياي الهي براي مراعات صداقت و يکرنگي در گفتار و کردار و نيز براي وادار ساختن بندگان به راستي و صميميّت در گفتار و کردار، ميثاق گرفته است.

ايشان در اين زمينه افزودند: سيري در سيرۀ اهل‌بيت«سلام‌الله‌ عليهم» نيز حاکي از جلوۀ ويژۀ صداقت، صفا و يکرنگي در زندگاني آن بزرگواران و رسوخ اين صفات پسنديده و فضائل حسنۀ اخلاقي، در عمق جان ايشان است.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري ضمن تبيين اقسام صداقت، از «صداقت با خداوند متعال»، به عنوان قسم اول صداقت نام برده و خاطرنشان کردند: هنگامي انسان مي‌تواند مدّعي صداقت با خداي خويش شود که تنها او را بپرستد، تنها از او مدد بجويد و مؤثري در جهان به غير از ذات بي‌همتاي پروردگار نشناسد.

ايشان افزودند: مسلماني که از شيطان برون و درون و نفس امّاره متابعت کند، هنگامي که در نماز مي‌گويد «ايّاک نعبد» در حال دروغ گفتن است و مسلماني که ساير عوامل را در کنار خداي تعالي در پيشبرد اهداف خويش مؤثر بداند، «ايّاک نستعين» گفتن او دروغ است.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري صداقت با اهل‌بيت عصمت و طهارت«سلام‌الله عليهم» را قسم دوم صداقت دانسته و اظهار کردند: ابراز ارادت واقعي و اظهار محبّت حقيقي به محضر اهل‌بيت«سلام‌الله عليهم» مستلزم متابعت عملي از سيره و دستورات آن بزرگواران است؛ از اين‌رو کسي که آلوده به گناه است، ارادت و محبّت او نسبت به معصومين«سلام‌الله عليهم» تظاهري بيش نيست و در زمرۀ دروغگويان به شمار مي‌رود.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري از صداقت در خانه و حاکميّت صفا و صميميّت بين افراد خانواده، به عنوان قسم سوم صداقت نام برده و تأکيد کردند: ورود دروغ، نيرنگ و حيله‌گري به نظام خانواده، نه تنها منجر به بروز اختلافات اساسي بين زن و شوهر و فرزندان مي‌شود، بلکه بر تربيت فرزندان نيز اثرات سوئي خواهد داشت و موجب مي‌شود آنان اهل دورغ، ريا و نيرنگ شده و از صداقت و يکرنگي فاصلۀ زيادي داشته باشند.

معظّم‌له در اين خصوص ادامه دادند: خانۀ با صفا و نوراني، خانه‌اي است که در آن، زن و شوهر نسبت به همديگر صادق باشند و براي رفاه خانواده از هر ‌کوششي دريغ نکنند و ايثار، گذشت و فداکاري را در خانۀ خود حاکم سازند؛ به گونه‌اي که اگر يکي از زوجين مرتکب اشتباهي شد، ديگري اشتباه او را نديده بگيرد و افزون بر اين، به او نيکي نمايد.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري از صداقت اجتماعي و يکرنگي در گفتار و کردار با مردم، به عنوان قسم چهارم صداقت ياد کرده و خاطرنشان ساختند: مردم بايد نسبت به يکديگر صادق باشند و از هرگونه ريا، تظاهر و تقلّب و حقّه‌بازي دوري گزينند که صفا و صداقت، موجب افزايش محبّت اجتماعي بين مردم مي‌شود و تظاهر و دورويي، انسان را از چشم ديگران مي‌اندازد و شخصيّت او را لکّه‌دار مي‌کند.

ايشان ادامه دادند: حتّي تعارفات روزمرّه و جاري بين مردم نيز بايد صادقانه باشد و تعارفات ظاهري و دورغين، گناه محسوب مي‌شود.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري ضمن ابراز نگراني شديد از رواج دورغ در رسانه‌ها، مطبوعات و سايت‌هاي خبري، جامعۀ آغشته به دروغ را جامعۀ غيراسلامي خوانده و افزودند:

متأسّفانه دروغ و نيرنگ همۀ جامعه را فرا گرفته است؛ به گونه‌اي که علاوه بر روزنامه‌ها و سايت‌ها که مکرراً به دورغ متوسّل مي‌شوند، حتّي دولت و مسئولين نيز در مواردي به مردم دروغ مي‌گويند و در مقابل، مردم نيز در مواردي که بايد با مسئولين صادق باشند، به دروغ‌گويي مي‌پردازند.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري از عدم مراعات صداقت در عرصۀ اقتصادي نيز انتقاد کرده و تصريح کردند: امروزه متأسّفانه دروغ، تظاهر و تقلّب در عرصۀ اقتصاد رواج دارد که نتيجۀ آن، شيوع معضلاتي نظير غشّ در معامله، کم‌فروشي، و عدم ثبات نرخ کالاها است که گناهان بزرگي محسوب مي‌شود.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در بخش پاياني بيانات خود، رياکاري، نفاق و دورويي را گناهان بزرگي دانستند و افزودند: تعريف و تمجيد از خود و نيکو جلوه دادن عملکرد خود و نيز تخريب ديگران و عملکرد آنان، گناهان بزرگي است که از رذائلي همچون ريا و نفاق سرچشمه مي‌گيرد و اين طرز رفتار نه تنها محبوبيّت اجتماعي را افزايش نمي‌دهد، که ضربات مهلکي به شخصيّت انسان وارد مي‌سازد.

معظّم‌له در اين باره افزودند: متأسّفانه ريا و رياکاري در بين مسئولين و مردم به قدري فراوان است که بايد گفت: جامعۀ ما بر روي دروغ، تظاهر، تعريف‌‌هاي بي‌جا و رياکاري مي‌چرخد و صدق و اخلاق در جامعه بسيار کمرنگ شده است. چنين جامعه‌اي از نظر پيامبر اکرم«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم» جامعۀ اسلامي نيست و گريستن به حال اين جامعه رواست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حقیقت گو
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
خدایا این سرزمین را از دروغ و خشکسالی و ... و.... پاسیانی کن .... خب این مرجع تقلید که دیگه عامل استکبار و استعمار جهانی نبود باز هم می گید همه چیز خوبه نه دروغی در کار هست و نه نیرنگی ؟؟؟؟
ناگفته نماند که دروغ گفتن مردم حاصل رفتار و کردار و پندار از ما بهتران هست و گر نه چرا باید اینجوری باشیم ؟؟؟
دیگه هر کسی راست بگه مانند من حقیقت گو باشه (نیشخند ) کم یافت می شود گشته ایم ما ...
چون حزب زده گی و شستشوی مغزی بد دردی هست
به گفته ی سعدی ( در بند آنی که در بند آنی )
پس نباید به خزب زده ها خرده گرفت که چرا روز روشن را منکر می شوید درود به خودم که سرم در هیچ آخوری نیست ( بوس )
تنها
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
اري گريستن به حال اين جامعه رواست.
هيچ
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
خدا پدرتان را بيامرزاد .....

اما چشم بسته غيب گفتنا