arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۵۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

آيت‌الله مظاهری: گريستن به حال اين جامعه رواست

مرجع عاليقدر حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در چهارمين جلسه از سلسله مباحث اخلاق با عنوان«فضيلت‌هاي فراموش شده»، «صداقت» را يکي ديگر از فضيلت‌هاي فراموش شدۀ جامعۀ کنوني دانسته و افزودند: صداقت، صفا و صميميّت، فضايل مهم و فراموش شده‌اي هستند که در بين مردم مغفول‌اند و در عوض، رذائلي همچون دروغ، تقلّب، حقّه‌بازي و نيرنگ، جايگزين صفت حسنۀ صدق شده و شهرت فراواني نيز يافته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرجع عاليقدر حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در چهارمين جلسه از سلسله مباحث اخلاق با عنوان«فضيلت‌هاي فراموش شده»، «صداقت» را يکي ديگر از فضيلت‌هاي فراموش شدۀ جامعۀ کنوني دانسته و افزودند: صداقت، صفا و صميميّت، فضايل مهم و فراموش شده‌اي هستند که در بين مردم مغفول‌اند و در عوض، رذائلي همچون دروغ، تقلّب، حقّه‌بازي و نيرنگ، جايگزين صفت حسنۀ صدق شده و شهرت فراواني نيز يافته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري، ایشان با بيان چند روايت از اهل‌بيت«سلام‌الله عليهم» صفاتي همچون صداقت و امانتداري را از علامات اهل دين برشمرده و خاطرنشان ساختند: اهل‌بيت«سلام‌الله عليهم» در روايات متعدّدي فرموده‌اند: مسلمان واقعي با دو صفت «صداقت» و «امانتداري» شناخته مي‌شود و از اين جهت مي‌توان گفت: افراد حقّه‌باز، فريب‌کار و دورغگو، مسلمان واقعي نيستند.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري با اشاره به اينکه مسلمانان علاوه بر گفتار، در رفتار خود نيز بايد صادق باشند، تصريح کردند: اهميّت صداقت نزد خداوند متعال به قدري است که ازهمۀ انبياي الهي براي مراعات صداقت و يکرنگي در گفتار و کردار و نيز براي وادار ساختن بندگان به راستي و صميميّت در گفتار و کردار، ميثاق گرفته است.

ايشان در اين زمينه افزودند: سيري در سيرۀ اهل‌بيت«سلام‌الله‌ عليهم» نيز حاکي از جلوۀ ويژۀ صداقت، صفا و يکرنگي در زندگاني آن بزرگواران و رسوخ اين صفات پسنديده و فضائل حسنۀ اخلاقي، در عمق جان ايشان است.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري ضمن تبيين اقسام صداقت، از «صداقت با خداوند متعال»، به عنوان قسم اول صداقت نام برده و خاطرنشان کردند: هنگامي انسان مي‌تواند مدّعي صداقت با خداي خويش شود که تنها او را بپرستد، تنها از او مدد بجويد و مؤثري در جهان به غير از ذات بي‌همتاي پروردگار نشناسد.

ايشان افزودند: مسلماني که از شيطان برون و درون و نفس امّاره متابعت کند، هنگامي که در نماز مي‌گويد «ايّاک نعبد» در حال دروغ گفتن است و مسلماني که ساير عوامل را در کنار خداي تعالي در پيشبرد اهداف خويش مؤثر بداند، «ايّاک نستعين» گفتن او دروغ است.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري صداقت با اهل‌بيت عصمت و طهارت«سلام‌الله عليهم» را قسم دوم صداقت دانسته و اظهار کردند: ابراز ارادت واقعي و اظهار محبّت حقيقي به محضر اهل‌بيت«سلام‌الله عليهم» مستلزم متابعت عملي از سيره و دستورات آن بزرگواران است؛ از اين‌رو کسي که آلوده به گناه است، ارادت و محبّت او نسبت به معصومين«سلام‌الله عليهم» تظاهري بيش نيست و در زمرۀ دروغگويان به شمار مي‌رود.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري از صداقت در خانه و حاکميّت صفا و صميميّت بين افراد خانواده، به عنوان قسم سوم صداقت نام برده و تأکيد کردند: ورود دروغ، نيرنگ و حيله‌گري به نظام خانواده، نه تنها منجر به بروز اختلافات اساسي بين زن و شوهر و فرزندان مي‌شود، بلکه بر تربيت فرزندان نيز اثرات سوئي خواهد داشت و موجب مي‌شود آنان اهل دورغ، ريا و نيرنگ شده و از صداقت و يکرنگي فاصلۀ زيادي داشته باشند.

معظّم‌له در اين خصوص ادامه دادند: خانۀ با صفا و نوراني، خانه‌اي است که در آن، زن و شوهر نسبت به همديگر صادق باشند و براي رفاه خانواده از هر ‌کوششي دريغ نکنند و ايثار، گذشت و فداکاري را در خانۀ خود حاکم سازند؛ به گونه‌اي که اگر يکي از زوجين مرتکب اشتباهي شد، ديگري اشتباه او را نديده بگيرد و افزون بر اين، به او نيکي نمايد.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري از صداقت اجتماعي و يکرنگي در گفتار و کردار با مردم، به عنوان قسم چهارم صداقت ياد کرده و خاطرنشان ساختند: مردم بايد نسبت به يکديگر صادق باشند و از هرگونه ريا، تظاهر و تقلّب و حقّه‌بازي دوري گزينند که صفا و صداقت، موجب افزايش محبّت اجتماعي بين مردم مي‌شود و تظاهر و دورويي، انسان را از چشم ديگران مي‌اندازد و شخصيّت او را لکّه‌دار مي‌کند.

ايشان ادامه دادند: حتّي تعارفات روزمرّه و جاري بين مردم نيز بايد صادقانه باشد و تعارفات ظاهري و دورغين، گناه محسوب مي‌شود.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري ضمن ابراز نگراني شديد از رواج دورغ در رسانه‌ها، مطبوعات و سايت‌هاي خبري، جامعۀ آغشته به دروغ را جامعۀ غيراسلامي خوانده و افزودند:

متأسّفانه دروغ و نيرنگ همۀ جامعه را فرا گرفته است؛ به گونه‌اي که علاوه بر روزنامه‌ها و سايت‌ها که مکرراً به دورغ متوسّل مي‌شوند، حتّي دولت و مسئولين نيز در مواردي به مردم دروغ مي‌گويند و در مقابل، مردم نيز در مواردي که بايد با مسئولين صادق باشند، به دروغ‌گويي مي‌پردازند.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري از عدم مراعات صداقت در عرصۀ اقتصادي نيز انتقاد کرده و تصريح کردند: امروزه متأسّفانه دروغ، تظاهر و تقلّب در عرصۀ اقتصاد رواج دارد که نتيجۀ آن، شيوع معضلاتي نظير غشّ در معامله، کم‌فروشي، و عدم ثبات نرخ کالاها است که گناهان بزرگي محسوب مي‌شود.

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در بخش پاياني بيانات خود، رياکاري، نفاق و دورويي را گناهان بزرگي دانستند و افزودند: تعريف و تمجيد از خود و نيکو جلوه دادن عملکرد خود و نيز تخريب ديگران و عملکرد آنان، گناهان بزرگي است که از رذائلي همچون ريا و نفاق سرچشمه مي‌گيرد و اين طرز رفتار نه تنها محبوبيّت اجتماعي را افزايش نمي‌دهد، که ضربات مهلکي به شخصيّت انسان وارد مي‌سازد.

معظّم‌له در اين باره افزودند: متأسّفانه ريا و رياکاري در بين مسئولين و مردم به قدري فراوان است که بايد گفت: جامعۀ ما بر روي دروغ، تظاهر، تعريف‌‌هاي بي‌جا و رياکاري مي‌چرخد و صدق و اخلاق در جامعه بسيار کمرنگ شده است. چنين جامعه‌اي از نظر پيامبر اکرم«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم» جامعۀ اسلامي نيست و گريستن به حال اين جامعه رواست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هيچ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
0
0
خدا پدرتان را بيامرزاد .....

اما چشم بسته غيب گفتنا
تنها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
0
0
اري گريستن به حال اين جامعه رواست.
حقیقت گو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
0
3
خدایا این سرزمین را از دروغ و خشکسالی و ... و.... پاسیانی کن .... خب این مرجع تقلید که دیگه عامل استکبار و استعمار جهانی نبود باز هم می گید همه چیز خوبه نه دروغی در کار هست و نه نیرنگی ؟؟؟؟
ناگفته نماند که دروغ گفتن مردم حاصل رفتار و کردار و پندار از ما بهتران هست و گر نه چرا باید اینجوری باشیم ؟؟؟
دیگه هر کسی راست بگه مانند من حقیقت گو باشه (نیشخند ) کم یافت می شود گشته ایم ما ...
چون حزب زده گی و شستشوی مغزی بد دردی هست
به گفته ی سعدی ( در بند آنی که در بند آنی )
پس نباید به خزب زده ها خرده گرفت که چرا روز روشن را منکر می شوید درود به خودم که سرم در هیچ آخوری نیست ( بوس )
نظرات بینندگان