صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۰۴:۴۴
کد خبر: ۴۰۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
البناء تحلیل کرد:
اسرائیل قطعا بدون موافقت آمریکا و با حمایت محکم آن تصمیم به شروع جنگی علیه ایران نخواهد گرفت. عقل و منطق با قطعیت می گویند که آمریکا تصمیم جنون آمیزی در این باره نمی گیرد، چرا که هنوز در کنگره و پنتاگن افراد عاقلی هستند که مانع از اتخاذ چنین تصمیمی می شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

د. عصام نعمان در روزنامه البناء لبنان نوشت: معامله قرن یک طرح سیاسی است که صاحب ایده آن دونالد ترامپ و هدف از آن حل مساله فلسطین به نفع رژیم صهیونیستی است.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه در ادامه آورده است: هجوم اسرائیلی-آمریکایی دارای جبهه های متعدد است و در زمان حاضر تا سوریه و از طریق آن به ایران، امتداد یافته است.

این هجوم در دو صورت منطقه ای و بین المللی آن در فشار اسرائیل به آمریکا و اروپا برای لغو توافق هسته ای با ایران نمود می یابد. به نظر می رسد ترامپ قصد لغو توافق را دارد، بویژه آنکه مشخص شده است ایران با هیچگونه تعدیلی در نص توافق موافقت نمی کند و غالبت دولتهای اروپایی مصلحت خود را باقی ماندن در برجام می دانند.

اما در صورتی که ترامپ توافق را لغو کند گام بعدی اش چه خواهد بود؟

دو احتمال وجود دارد، یا اینکه دولت ترامپ تحریمهای بیشتری را علیه ایران اعمال می کند و به دولتهای اروپایی نیز در این راستا فشار می آورد.  و یا آمریکا وارد ائتلافی با فرانسه، انگلیس و برخی دولتهای خلیج فارس می شود تا در یک عملیات نظامی، ایران را در سوریه شکست داده و از این کشور خارج کند. این مساله منجر به تحقق دو هدف استراتژیک مهم می شود: حمایت از اسرائیل و باز گذاشتن دست آن در غرب آسیا و تضعیف نفوذ روسیه، که  به آمریکا، اروپا و دولتهای خلیج فارس اجازه می دهد عواید بازسازی سوریه پس از جنگ را از آن خود کنند.

علاوه بر این، سران دولت ترامپ و راست گراهای اسرائیل بر این عقیده هستند که روسیه به دنبال مقابله با ائتلاف آمریکایی اروپایی خلیج فارس در میدان سوریه نیست، چرا که می داند این مساله می تواند مسکو را در باتلاق فرسایشی طولانی مدتی وارد کند که توان مقاومت در آن را ندارد. این مسئولان آمریکایی همچنین معتقدند پاسخ ایران به خروج آمریکا از توافق و بازگشت به غنی سازی اورانیوم، پیامدهای نظامی خطرناکی ندارد، چرا که ایران به لحاظ دینی و سیاسی ملتزم به موضع امام خمینی در مورد حرام بودن ساخت سلاح اتمی است.

متخصصان مسائل ایران بالا گرفتن لحن دشمنی صهیونیستی آمریکایی علیه ایران را عاملی برای تجدید نظر ایران در موضع سلبی اش در خصوص ساخت بمب اتمی می دانند. ایشان بر این عقیده اند که مالکیت سلاح جمعی توسط ایران می تواند این سلاحها را در دسترس نیروهای مقاومت سوریه، لبننا و فلسطین نیز قرار دهد و در ادامه خسارتهای سنگینی را متوجه صهیونیستها کند.

فرماندهان اسرائیل از این خطر آگاهند و برخی از آنها به اغاز جنگی نابود کننده علیه ایران دعوت می کنند، تا در زمانی پیش از مجهز شدن ایران به این سلاح، با حمایت ایالات متحده برای مقابله با ایران تلاش کنند.

اسرائیل قطعا بدون موافقت آمریکا و با حمایت محکم آن تصمیم به شروع جنگی علیه ایران نخواهد گرفت. عقل و منطق با قطعیت می گویند که آمریکا تصمیم جنون آمیزی در این باره نمی گیرد، چرا که هنوز در کنگره و پنتاگن افراد عاقلی هستند که مانع از اتخاذ چنین تصمیمی می شوند.

به این ترتیب مشخص می شود که معامله قرن از فلسطین آغاز شد، با محوریت سوریه ادامه یافت و پایان آن به ایران منتهی می شود.