arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۲۲۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
العرب مطرح کرد:

اشتباه نکنید! این روزها همه ذکر و فکر ترامپ و پمپئو، ایران و برجام است، نه «اون»

ایالات متحده در تلاش است به سرعت راه حلی برای بحران سلاح اتمی کره شمالی بیابد تا فراغت لازم را برای رسیدگی به پرونده هسته ای ایران داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منبع نگرانی واشنگتن، پیونگ یانگ نیست / پمپئو در عالم دیگری است؛ تمام حواس او متوجه تهران است / آمریکا پرونده کره شمالی را می‌بندد تا برای پرونده ایران فراغت یابد

العرب نوشت: ایالات متحده در تلاش است به سرعت راه حلی برای بحران سلاح اتمی کره شمالی بیابد تا فراغت لازم را برای رسیدگی به پرونده هسته ای ایران داشته باشد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این گزارش آمده است: دولت ترامپ بار دیگر از استراتژی «لبه پرتگاه» استفاده می کند که در تعامل واشنگتن با پیونگ یانگ به ثمر نشست، اما این بار در برخورد با تهران از این استراتژی استفاده می کند که خود را در برابر عزلت روز افزونی یافته است.

دشمنان ایران در منطقه بیشترین سود را از سخت گیری وزیر خارجه جدید آمریکا مایک پمپئو به دست می آورند. این یکی از سیاستهای ترامپ است که جهان را در حالت حیرانی در مورد نیتهای خود در خصوص توافق هسته ای با ایران قرار دهد.

ایالات متحده می خواهد ثابت کند توجه زیادی به پرونده هسته ای با ایران دارد و این مساله برای آن اولویت دارد، از این رو، تغییراتی بنیادین را در روابط خود با کره شمالی ایجاد کرد که مهمترین این تغییرات زمینه سازی برای اتحاد بین دو کره کمی پیش از دیدار ترامپ با کیم جونگ اون است.

به عقیده نویسنده انگلیسی، پاتریک کوکبرن، این ایران است که منبع نگرانی هاست نه کره شمالی. ایرانی که در مورد افزایش نفوذ در سوریه با ایالات متحده رقابت دارد، می تواند به راحتی موجب ایجاد جنگی شود.

در صورتی که ایران آمادگی خود را برای تغییراتی در مواضع خود، از طریق مذاکره در مورد توافق جدیدی حول برنامه های موشکی اش نشان دهد، این مساله باعث آسودگی خاطر اروپا می شود که شرکتهای آن به دنبال قرارداد با شرکتهای ایرانی هستند.

تحلیلگران می گویند پمپئو در طول سفر به ریاض ثابت کرد دولت ترامپ به سادگی قصد دادن چنین امتیازی(سرمایه گذاری غربی) به ایران را ندارد و اهمیت این مساله برای آمریکا موجب شده است پرونده های کم اهمیت تر مانند بحران خلیج و عزلت قطر را در حاشیه قرار دهد.

به عقیده دیپلماتهای غربی، قطر امیدوار بود که پرونده تحریم آن در راس اولویتهای پمپئو باشد، اما این کشور عربی به بازنده بزرگ سفر پمپئو تبدیل شد.

بسیاری از رسانه های قطری و در رأس انها الجزیره، پیش از رسیدن پمپئو به ریاض از تمایل او برای میانجی گری بین دولتهای تحریم کننده قطر صحبت می کردند، اما صحبتهای وزیر خارجه آمریکا در حال ترک ریاض نشان داد که در عالم دیگری است و تمام توجه او متوجه ایران و موشکهاست که به این وسیله امنیت عربستان به خطر می افتد.

نظرات بینندگان