پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شرکت آمازون در حال آزمودن روشی است که صلاحیت و بهره وری کارمندان را به شکل هوشمند می سنجد اما به نظر شما استفاده از این روش عادلانه است؟
اگر سیستم خودکار تشخیص دهد کارگری توانایی هماهنگی با اهداف بهرهوری را ندارد، میتواند اخطارهای لازم را به او اعلام کند. در مراحل بعدی، سیستم توانایی اجرای فرایندهای قانونی برای اخراج نیروی مودنظر را نیز دارد. آمازون ادعا میکند بازرس انسانی میتواند تصمیمگیریهای سیستم را تغییر دهد؛ اما نکتهی مهم آن است که فرایند اخراج بدون نظارت نیروی انسانی هم انجامدادنی خواهد بود. بهعلاوه، شرکت ادعا میکند برنامههای آموزشی نیز برای افرادی با بهرهوری دورازانتظار ترتیب میدهد.
یک روز پس از انتشار اخبار و ادعاها دربارهی اخراج خودکار کارگران، سخنگوی آمازون با وبسایت منبع این اخبار و ادعاها مصاحبه کرد. او جزئیاتی از نحوهی کار سیستم خودکار و ارائهی هشدار و اخراج خودکار بیان کرد. البته، وی در پایان گفت بازرس انسانی باید درنهایت اخراج کارمند را تأیید کند. در مرحلهی پایانی نیز، خبر اخراج را نیروی انسانی به کارمند اعلام میکند.
آمازون میگوید کارمندان و کارگران اخراجشده میتوانند برای تجدیدنظر در حکمشان درخواست بدهند. آنها میتوانند بههمراه همکاران و مدیر سایت خود به فرایند اعتراض کنند. سخنگوی آمازون دراینباره میگوید:
این ادعا صحیح نیست که کارمندان را سیستم خودکار اخراج میکند. ما هیچ کارمندی را بدون اطمینان از دریافت بهترین پشتیبانیها، از فهرست خود خارج نمیکنیم؛ پشتیبانیهایی که آموزش بیشتر برای افزایش بهرهوری را شامل میشوند.
همهی کارمندان در سرتاسر جهان میدانند درصورت کاهش بهرهوری، با خطر اخراج روبهرو میشوند. البته اکثر آنها را سیستمهای خودکار کنترل نمیکنند؛ سیستمهایی که قابلیت هشداردادن و حتی اخراج نیز بهصورت خودکار دارند. بهعلاوه، انسانها ربات نیستند و روزی بهرهوری بیشتر و روز دیگر بهرهوری کمتری دارند. مزیت اصلی استفاده از نیروی انسانی این نیست که آنها را مانند چرخدنده وارد چرخ تولید کنیم؛ بلکه باید انسانهایی خلاق تربیت کنیم.
زومیت