صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۲۱:۰۴
کد خبر: ۵۲۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۸
فرمودند که: «کلیتا عمل داخله و خارجه [کمپانی رژی را] موقوف کردیم؛ اما باید خسارتی به کمپانی داد.» عرض کردم: «در قرارنامه و امتیازنامه فقط نوشته شده که دولت ایران باید از کمپانی رعایت کند و حمایت نماید. کدام رعایت و حمایت بالاتر از این‌که صد نفر نفوس محترمه خودتان را کشتید... حکم به اخراج میرزا حسن آشتیانی دادید و چه کمک‌های معنوی نفرمودید. با وجود این همه حمایت دیگر دیناری حق مطالبه خسارت ندارند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه در چهارشنبه ۱۶ دی ۱۲۷۰ آمده است:

امروز صبح دارالترجمه رفتم. از آن‌جا به حضور مبارک رفتم. دمِ درِ باغِ آردل امین‌السلطان (وزیر اعظم) را دیدم که به عقب من می‌آمد. خدمت‌شان رسیدم. صورت اعلان مذکور [در پی لغو انحصار توتون و تنباکو در روز قبل از آن، کمپانی رژی به تجاری که توتون و تنباکو به آن فروخته بودند اعلام کرد که می‌توانند محصول خود را پس بگیرند] را به من دادند که تا عصر پانصد نسخه چاپ کرده به ایشان بدهم. در این بین شاه احضارم فرمودند. به حضور رفتم. به من فرمودند که: «کلیتا عمل داخله و خارجه [کمپانی رژی را] موقوف کردیم؛ اما باید خسارتی به کمپانی داد.» عرض کردم: «در قرارنامه و امتیازنامه فقط نوشته شده که دولت ایران باید از کمپانی رعایت کند و حمایت نماید. کدام رعایت و حمایت بالاتر از این‌که صد نفر نفوس محترمه خودتان را کشتید. وزیر آذربایجان امیرنظام و رئیس پست‌خانه و تلگراف‌خانه و امور خارجه آذربایجان را معزول کردید. مجتهد شیراز را جلای وطن دادید. حکم به اخراج میرزا حسن آشتیانی دادید و چه کمک‌های معنوی نفرمودید. با وجود این همه حمایت دیگر دیناری حق مطالبه خسارت ندارند.» بدا به حال من که این عرض من مخالف رای وزیر اعظم [امین‌السلطان] است و البته شنیده است و همان‌طوری که چهار سال است من به واسطه ایرادی که از امتیازنامه بانک گرفتم می‌سوزم، حالا هم به واسطه این عرض انتظار صدمات جسمانی و روحانی از وزیر اعظم و جنود ایشان دارم.