صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۲۰:۵۱
کد خبر: ۶۳۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که آمریکا مسئول آغاز بحران افغانستان است و باید مسئولیت پذیر باشد و اقدامات مشخصی را در جلوگیری از تقویت گروه‌های تروریستی انجام دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری با اشاره دیدار وزرای خارجه چین و پاکستان و اظهارات آن‌ها درباره افغانستان گفت: دو طرف تصمیم گرفتند تا اقدامات مشترکی را درباره مسئله افغانستان آغاز کنند.

وی افزود: آن‌ها همچنین بار دیگر بر تعهدات خود برای تسهیل و حمایت از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تاکید کردند.

لیجیان در ادامه تاکید کرد: اعلام اخیر و ناگهانی آمریکا درباره خروج کامل نیروهایش از افغانستان دلیل اصلی وخامت شدید اوضاع امنیتی در آنجا است که صلح و ثبات افغانستان و منافع امنیتی کشورهای منطقه را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره با مسئول دانستن آمریکای در بحران افغانستان، اضافه کرد: آمریکا به عنوان مقصر و آغازگر مسئله افغانستان است و باید مسئولیت خود را به عهده گیرد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز حدود سه هفته پیش با اشاره به نقش منفی آمریکا در منطقه و جهان گفته بود که آمریکا «منشاء» برخی از بدترین بحران‌ها در عرصه جهانی است.

وی در ادامه اظهارداشت که آمریکا مشکلات افغانستان را ایجاد کرده و سبب وخیم‌تر شدن این مشکلات شده است.

به گزارش «نیوزویک»، وزیر خارجه چین تاکید کرده بود که آمریکا باید تظاهر به اینکه «مدافع» مردم افغانستان است را متوقف کند.