arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

چین: آمریکا مسئول آغاز بحران در افغانستان است

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که آمریکا مسئول آغاز بحران افغانستان است و باید مسئولیت پذیر باشد و اقدامات مشخصی را در جلوگیری از تقویت گروه‌های تروریستی انجام دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری با اشاره دیدار وزرای خارجه چین و پاکستان و اظهارات آن‌ها درباره افغانستان گفت: دو طرف تصمیم گرفتند تا اقدامات مشترکی را درباره مسئله افغانستان آغاز کنند.

وی افزود: آن‌ها همچنین بار دیگر بر تعهدات خود برای تسهیل و حمایت از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تاکید کردند.

لیجیان در ادامه تاکید کرد: اعلام اخیر و ناگهانی آمریکا درباره خروج کامل نیروهایش از افغانستان دلیل اصلی وخامت شدید اوضاع امنیتی در آنجا است که صلح و ثبات افغانستان و منافع امنیتی کشورهای منطقه را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره با مسئول دانستن آمریکای در بحران افغانستان، اضافه کرد: آمریکا به عنوان مقصر و آغازگر مسئله افغانستان است و باید مسئولیت خود را به عهده گیرد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز حدود سه هفته پیش با اشاره به نقش منفی آمریکا در منطقه و جهان گفته بود که آمریکا «منشاء» برخی از بدترین بحران‌ها در عرصه جهانی است.

وی در ادامه اظهارداشت که آمریکا مشکلات افغانستان را ایجاد کرده و سبب وخیم‌تر شدن این مشکلات شده است.

به گزارش «نیوزویک»، وزیر خارجه چین تاکید کرده بود که آمریکا باید تظاهر به اینکه «مدافع» مردم افغانستان است را متوقف کند.

نظرات بینندگان