صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

دوشنبه - ۲۸ مهر ۱۴۰۴
کد خبر: ۸۹۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۴
مرسدس بنز همزمان با هفته مد شانگهای از یک کانسپت لوکس به نام «ویژن آیکونیک» در این شهر رونمایی کرد. خودروساز آلمانی می‌گوید این ماشین از گذشته «پر افتخار» بنز الهام گرفته تا راه آینده را به کارخانه نمایش دهد. در طراحی ماشین از مدل‌های مختلف گذشته بنز الهام گرفته شده است. فرم بدنه با کاپوت کشیده یادآور مدل ۵۴۰ است که سال ۱۹۳۶ ساخته شد، بخش عقب ماشین برداشتی مدرن از مدل ۳۰۰ SL است و جلوپنجره‌اش با الهام از مدل ۶۰۰ پولمن طراحی شده که مشهورترین لیموزین کارخانه در دهه شصت و هفتاد میلادی بود. این جلوپنجره قرار است در تمام مدل‌های جدید بنز عرضه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: کانسپت جدید بنز که فناوری‌ها و ظاهر مدل‌های آینده این کارخانه را نمایش می‌دهد، زیرمجموعه جدید تویوتا که از لکسوس لوکس‌تر است و مدل‌های جدید و ارزان تسلا.
 
چهره نمادین بنز
 
مرسدس بنز همزمان با هفته مد شانگهای از یک کانسپت لوکس به نام «ویژن آیکونیک» در این شهر رونمایی کرد. خودروساز آلمانی می‌گوید این ماشین از گذشته «پر افتخار» بنز الهام گرفته تا راه آینده را به کارخانه نمایش دهد.
 
در طراحی ماشین از مدل‌های مختلف گذشته بنز الهام گرفته شده است. فرم بدنه با کاپوت کشیده یادآور مدل ۵۴۰ است که سال ۱۹۳۶ ساخته شد، بخش عقب ماشین برداشتی مدرن از مدل ۳۰۰ SL است و جلوپنجره‌اش با الهام از مدل ۶۰۰ پولمن طراحی شده که مشهورترین لیموزین‌ کارخانه در دهه شصت و هفتاد میلادی بود. این جلوپنجره قرار است در تمام مدل‌های جدید بنز عرضه شود.
 
فضای داخل ویژن آیکونیک با الهام از سبک آرت دکو طراحی شده است. آرت دکو از دل بی‌نظمی پس از جنگ جهانی اول شکل گرفت. هنرمندان با ترکیب زیبایی کلاسیک و روح مدرن صنعت در زمان خود، زبانی تازه برای بیان نظم، شکوه و امید به دنیایی نو آفریدند.
 
روی داشبورد به‌جای نمایشگرهای معمول، سازه‌ای شیشه‌ای به نام «زپلین» (Zeppelin) قرار دارد که با الهام از کشتی‌های هوایی دوران آرت دکو طراحی شده است. هنگامی که ماشین خاموش است زپلین مانند یک اثر هنری است، اما با روشن شدن ماشین اطلاعات را با ترکیبی از ابزارهای آنالوگ و دیجیتال نمایش می‌دهد.
 
اتاق کانسپت «ویژن آیکونیک» با الهام از سبک آرت دکو طراحی شده است
 
الهام از سبک آرت دکو در دستگیره‌های فلزی صیقل خورده و کف‌پوشی که با نی معرق‌کاری شده ساخته شده هم دیده می‌شود.
 
ویژن آیکونیک چهار موتور الکتریکی دارد. فناوری جدیدی که در ماشین معرفی شده رنگی است که نقش یک باتری خورشیدی را بازی می‌کند. بنز می‌گوید این رنگ در یک شاسی‌بلند متوسط می‌تواند در شرایط ایده‌آل به اندازه دوازده هزار کیلومتر برق تولید کند.
 
ماشین همچنین به کامپیوتر نورومورفیک مجهز است. برخلاف کامپیوترهای معمولی که اطلاعات را به‌صورت خطی پردازش می‌کنند، این سیستم داده‌ها را هم‌زمان و شبیه به مغز انسان تحلیل می‌کند. به گفته‌ کارخانه با این فناوری، سیستم‌های هوش مصنوعی ماشین از جمله تشخیص تابلوها، خطوط جاده و عابران پیاده، ده برابر کارآمدتر و سریع‌تر عمل می‌کنند و در عین حال تا ۹۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌شود.
 
مرسدس بنز در طراحی کانسپت جدیدش از مدل ۵۴۰ الهام گرفته است
 
مرسدس بنز همزمان با رونمایی از کانسپت مجموعه‌ای از لباس‌ هم نمایش داد
 
سیستم خودران سطح ۴ و فرمان برقی از دیگر فناوری‌های این ماشین است. در این سیستم هیچ اتصال مکانیکی بین فرمان و چرخ‌ها وجود ندارد و فرمان از طریق سیگنال‌های دیجیتال عمل می‌کند. این سیستم همچنین می‌تواند پس از رسیدن به مقصد بدون حضور راننده ماشین را پارک کند.
 
ویژن آیکونیک یک ماشین نمایشی است و قرار نیست بر اساس آن یک مدل جدید به محصولات کارخانه اضافه شود. اما بنز می‌گوید مدل‌های آینده‌اش را با الهام از این کانسپت طراحی خواهد کرد و فناوری‌هایی که در آن نمایش داده را به مرور به بازار عرضه می‌کند.
 
بنز همزمان با رونمایی ماشین، مجموعه‌ای از لباس‌های مردانه و زنانه را هم در شانگهای نمایش داد که رنگ‌ و طرح آن‌ها با فضای داخلی ماشین هماهنگ است.
 
کانسپت جدید سنچوری در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی خواهد شد
 
لوکس‌تر از لکسوس
 
تویوتا می‌خواهد زیرمجموعه سنچوری (Century) خود را به عنوان لوکس‌ترین برند این کارخانه جایگزین لکسوس کند. این کارخانه همزمان با اعلام این خبر تصاویری از کانسپتی جدید از سنچوری منتشر کرده که قرار است تا چند روز دیگر در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شود.
 
اولین مدل تویوتا سنچوری در سال ۱۹۶۷ به مناسبت صدمین سال تولد ساکیچی تویودا، بنیان‌گذار تویوتا ساخته شد و از آن زمان لوکس‌ترین و خاص‌ترین مدل این کارخانه بوده است. سنچوری تنها مدل تویوتا است که لوگوی این شرکت را ندارد. به ‌جای آن از نشان ققنوس استفاده می‌شود که با آب‌طلا پوشانده شده و ساخت هر نشان حدود شش هفته طول می‌کشد.
 
از سدان سنچوری در نزدیک به شصت سال تنها سه نسل معرفی شده که ظاهرشان بسیار به هم شبیه است. نسل اول این ماشین با موتور هشت سیلندر عرضه شد، نسل دوم در سال ۱۹۹۷ با تنها موتور دوازده سیلندر ساخت ژاپن به بازار آمد و نسل سوم هم از سال ۲۰۱۸ با قوای محرکه هیبریدی تولید می‌شود. تویوتا در سال ۲۰۲۳ یک مدل شاسی‌بلند هم از سنچوری معرفی کرد.
 
محصولات سنچوری همه با دست و در تعدادی بسیار محدود ساخته می‌شوند. مشتری این ماشین معمولا خانواده سلطنتی ژاپن، نخست‌وزیران و مدیران ارشد شرکت‌های ژاپنی هستند.
 
در نزدیک به شصت سال تنها سه نسل از سدان سنچوری تولید شده است
 
تویوتا در سال ۲۰۲۳ یک مدل شاسی‌بلند از سنچوری به بازار عرضه کرد
 
کانسپت جدید تویوتا نشان می‌دهد که تویوتا می‌خواهد سنچوری را از یک لیموزین تشریفاتی که شوفر رانندگی می‌کند به خودرویی لوکس تبدیل کند که خریدارانش پشت فرمان هم بنشینند. آکیو تویودا، رئیس هیئت‌مدیره تویوتا در برنامه‌ای که در اینترنت پخش شد گفت: «وقتی مردم به سنچوری فکر می‌کنند، معمولا تصویری از یک سدان مشکی در ذهن دارند. اما این یکی نارنجی و کوپه است و با این حال هنوز یک سنچوری است.»
 
سایمون همفریز، مدیر طراحی گروه تویوتا در همین برنامه اینترنتی گفت با معرفی سنچوری به عنوان لوکس‌ترین برند تویوتا، فضایی برای لکسوس باز می‌شود تا با خلاقیت و ریسک‌پذیری بیشتر فعالیت کند. در این برنامه طرحی از یک ون شش چرخ از لکسوس نمایش داده شد که احتمالا در نمایشگاه خودروی ژاپن رونمایی می‌شود.
 
سنچوری معمولا به عنوان یک رولزرویس ژاپنی در رسانه‌ها توصیف می‌شود،‌ اما با وجود داشتن امکانات بسیار لوکس قیمت محصولاتش ارزان‌تر از رقیب انگلیسی است. قیمت شاسی‌بلند سنچوری در ژاپن ۲۵ میلیون ین (۱۶۶ هزار دلار) است. در حالی که قیمت پایه شاسی‌بلند رولزرویس بیش از ۴۰۰ هزار دلار است.
 
تولید سنچوری از ۱۷۵ دستگاه در سال ۲۰۲۳ به ۳۸۳ دستگاه در سال ۲۰۲۴ افزایش یافت. تویوتا می‌گوید از ماه ژانویه تا اوت امسال هم ۱۹۵ دستگاه سنچوری تولید کرده که بیشتر آنها شاسی‌بلند است.
 
قیمت پایه تسلا مدل Y استاندارد در آمریکا ۴۰ هزار دلاراست
 
تسلای ارزان
 
تسلا دو مدل ارزان‌قیمت از ماشین‌های الکتریکی‌اش به بازار عرضه کرده تا از افت فروش این کارخانه جلوگیری کند. این مدل‌ها نمونه‌های ساده‌تری از شاسی‌بلند مدل Y و سدان مدل ۳ هستند که قیمتشان نسبت به مدل‌های دیگر ارزان‌تر و مصرف برقشان کمتر است.
 
مدل‌های جدید تسلا با پسوند «استاندارد» از مدل‌های دیگر کارخانه متمایز شده‌اند. ظاهر این مدل‌ها هم کمی متفاوت است. در مدل Y نوار نورانی بین چراغ‌ها حذف شده، چرخ‌ها کوچک‌تر است، طرح قالپاق‌ها فرق دارد و ماشین در رنگ‌های محدودتری عرضه می‌شود. اتاق هم ساده‌تر شده و مثلا صندلی‌ها به جای چرم مصنوعی روکش پارچه‌ای دارند. طرح کنسول وسط هم تغییر کرده است.
 
مدل‌های استاندارد کلید فیزیکی ندارند و دسترسی به ماشین فقط با تلفن همراه ممکن است.
 
بقیه امکانات شبیه مدل‌های دیگر تسلا است. نمایشگر ۱۵.۴ اینچی روی داشبورد و امکاناتی نظیر کنترل تهویه از راه دور و حالت نگهبان که در آن هنگام پارک دوربین‌ها اطراف ماشین را رصد می‌کنند در این مدل‌ها ارائه شده است. خریداران در آمریکا همچنین می‌توانند سیستم رانندگی تمام خودکار تسلا را برای ماشین سفارش دهند.
 
ظاهر مدل Y استاندارد (چپ) کمی تغییر کرده است
 
کنسول وسط مدل‌های استاندارد با مدل‌های دیگر تسلا فرق دارد
 
تسلا می‌گوید تغییرات ظاهری به کاهش مصرف برق ماشین کمک کرده است. به گفته کارخانه مدل‌های استاندارد می‌توانند با هر بار شارژ تا ۳۲۱ مایل (۵۱۵ کیلومتر) حرکت ‌کنند. به گفته کارخانه این مدل‌ها کارآمدترین ماشین‌هایی است که تاکنون تولید کرده و با مصرف برق کمتر مسافت بیشتری حرکت می‌کنند.
 
قیمت مدل Y استاندارد در آمریکا ۳۹ هزار و ۹۹۰ دلار و مدل ۳ استاندارد ۳۶ هزار و ۹۹۰ دلار است که به‌ترتیب پنج هزار و ۵۰۰ دلار و پنج هزار دلار ارزان‌تر از مدل‌های قبلی است. مدل Y استاندارد در آلمان حدود ۴۰ هزار یورو است و این مدل تا پایان سال در بازارهای دیگر اروپا مانند سوئد و نروژ هم عرضه خواهد شد.
 
امسال برای تسلا سال سختی بوده است. با وجود عرضه یک مدل جدید در چین، فروش این شرکت چندان زیاد نشده و وضعیتش در بازارهای دیگر هم تعریفی ندارد. سهم این شرکت از بازار اروپا نسبت به سال ۲۰۲۳ تقریبا نصف شده است. واکنش منفی خریداران به دیدگاه سیاسی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و قدیمی شدن مدل‌های این کارخانه از دلایل کاهش فروش عنوان می‌شود.
 
تسلا امیدوار است مدل‌های ارازن‌ترش بتواند با مدل‌هایی الکتریکی ارزان‌تر فورد، جنرال موتورز و هیوندای رقابت کند و فروش این شرکت در ماه‌های آینده بیشتر شود. اما رقابت در این رده قیمت از بازار بسیار شدید است و برخی تحلیلگران درباره موفقیت تسلا تردیدهایی مطرح کرده‌اند.
 
منبع: بی بی سی