arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۲ - ۰۹ تير ۱۳۹۲

تشخیص حرکت از پشت دیوارها میسر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : محققان موسسه فناوری ماساچوست موفق شدند با استفاده از سیگنالهای وای فای حرکت را از میان دیوارها ردیابی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایده این طرح نسبتا ساده است. دو فرستنده و یک گیرنده برای این فناوری مورد استفاده قرار گرفته است. هر کدام از گیرنده ها یک سیگنال که 180 درجه خارج از فاز دیگری است را ارسال می کند، بنابراین هر دو یکدیگر را خنثی می کنند و آنتن گیرنده چیزی نمی گیرد.

اما قرارگیری یک جسم درحال حرکت در این مسیر موجب بازتاب سیگنالهایی می شود. این سیگنالها لغو نمی شوند و جایی که پیشتر هیچ نویز رادیویی وجود نداشت اکنون انرژی رادیویی ساطع شده از شی درحال حرکت یا شخص قابل تشخیص است.

این اختراع توسط دینا کتبی استاد مهندسی برق و علوم رایانه ای در موسسه فناوری ماساچوست ( ام آی تی) و فادل ادیب دانشجوی وی صورت گرفته و " وای وای" (Wi-Vi) نامگذاری شده است.

این دو محقق در نظر دارند که فناوری خود را در همایش Sigcomm که در ماه آگوست ( مرداد ماه) در هنگ کنگ برگزار می شود به بحث بگذارند.

این فناوری می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. یک دستگاه تشخیص دستی که با دو ترانسمتر و یک گیرنده ساخته می شوند می تواند افرادی که در ویرانه ها زیر خاکها گرفتار شده را شناسایی کرده و تیم نجات به سادگی آنها را نجات دهند و یا این که پلیس از آن برای تشخیص این که آیا کسی در یک اتاق پنهان شده یا خیر استفاده کند.

این فناوری از طریق ارسال امواج رادیویی وای- فای می ‏تواند اشیای پشت دیوارها را کشف و شناسایی کند.

نظرات بینندگان