arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۲

مشاور امنیت ملی اوباما: انتظار گام‌های ملموس از جانب ایران را داریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت:

یک مقام عالی‌رتبه کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا در مراحل آغازین مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی ایران به دنبال لغو تحریم‌ها علیه تهران نیست.

بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در واشنگتن گفت که جمهوری اسلامی ایران باید "گام‌های ملموسی" در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش بردارد تا پس از آن واشنگتن بتواند تحریم‌ها را لغو کند.

مذاکره‌کنندگان کشورهای عضو 1+5 (آمریکا، فرانسه، چین‌، انگلیس،‌ روسیه و‌آلمان) اخیرا دور جدید مذاکرات رسمی با نمایندگان ایران پس از انتخاب حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران را در ژنو برگزار کردند.

رادز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که یکی از راه‌های کاهش فشار تحریم‌ها علیه ایران این است که به تهران اجازه دسترسی به دارایی‌های مسدود شده‌اش داده شود، ولی افزود که این تنها یک احتمال از میان ده‌ها احتمال دیگر است و وی مایل نیست بگوید که در این زمینه تصمیم‌گیری صورت گرفته است.

روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ 17 اکتبر برای اولین‌بار احتمال لغو انسداد دارایی‌های ایران در خارج از کشور را مطرح کرد.

معاون مشاور امنیت ملی اوباما، در گفت‌وگو با رویترز گفت: ما در آغاز مذاکرات یا توافق‌مان در حال بررسی چیزی که تحریم‌ها را حذف کند، نیستیم، زیرا مهم است که ابتدا نیات ایران را بیازماییم.

او افزود: پیش از این که بتوانیم لغو تحریم‌ها را دنبال کنیم باید شاهد گام‌های ملموس از جانب ایران برای مشخص شدن وضعیت برنامه هسته‌یی‌شان باشیم.

رادز صریحا اعلام کرد که دولت اوباما خواستار انعطاف‌پذیری از جانب کنگره آمریکا است تا بتواند چنین توافقی را بررسی کند و افزود که کاخ سفید مایل است قانون‌گذاران هنگام بررسی هرگونه تحریم جدیدی، پیشرفت مذاکرات را نیز مدنظر قرار دهند.

کاخ سفید روز پنجشنبه جلسه‌ای را با دستیاران سنای آمریکا برگزار کرد که هدف از آن متقاعد کردن قانون‌گذاران آمریکایی برای به تاخیر انداختن بسته تحریم‌های جدید علیه ایران بود.

معاون مشاور امنیت ملی اوباما گفت: ما هم‌چنان مایلیم این انعطاف‌پذیری را داشته باشیم تا بتوانیم مسیر دیپلماتیک را دنبال کنیم. فرصتی به وجود آمده است که مایل هستیم آن را بیازماییم. این به این مفهوم نیست که کنگره تحریم‌های جدید را در نظر نخواهد گرفت. بلکه به این مفهوم است که در حالی که آن‌ها این کار را انجام می دهند، باید پیشرفتی را که ما در زمینه دیپلماسی به آن دست می‌یابیم مدنظر قرار دهند و این که ما برای دنبال کردن یک توافق نیازمند داشتن کمی انعطاف‌پذیری هستیم.
نظرات بینندگان