arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۷۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۳۰ آبان ۱۳۹۲

اهداف آمریکا از تعدیل لحن

* دکتر داوود هرمیداس باوند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، با همراهی تیمش در قوه مجریه این کشور، در حال حاضر تلاش می‌کند تا از شدت لحن ضد ایرانی کنگره این کشور بکاهد. در راستای تلاش‌های تیم سیاست خارجی آمریکا تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران تا ماه دسامبر به تعویق افتاد.

نتیجه تلاش‌های تیم اوباما باعث شد که حتی سناتور مک کین که یکی از تندروترین نمایندگان جمهوریخواه آمریکاست نیز خواهان به تعویق افتادن طرح تحریم‌های جدید علیه ایران تا دو ماه دیگر شود. در مورد به تعویق افتادن تحریم‌های کنگره چند نکته به نظر می‌رسد که ذکر آنها ضروری است و توسط تحلیلگران و کارشناسان روابط بین‌الملل عنوان می‌شود. 1- ظرف دیروز و امروز بین ایران و 1+5 مذاکراتی در حال انجام است. فارغ از اینکه این مذاکرات چه نتایجی خواهد داشت، ظاهرا طرف آمریکایی تصمیم گرفته که اعتماد ایران را که در مذاکرات قبلی تا حدود زیادی به خاطر بر هم خوردن توافق نهایی توسط فرانسه سلب شده بود، به واسطه به تصویب نرساندن دور جدیدی از تحریم‌ها جلب کند. 2- موضع مشترک اعلام نشده ایران و آمریکا در شرایط فعلی، در مورد بحران سوریه است.

درست است که تاکنون ایران و آمریکا در مورد بحران سوریه به موضع مشترکی نرسیده‌اند اما به نظر می‌سد در شرایط فعلی خاورمیانه و آمریکا نظر دو کشور به هم نزدیک شده باشد. هرچند هیچ کجا این مساله به صراحت توسط مقامات دو کشور اعلام نشده است،

اما به نظر می‌رسد که مقامات دو کشور خواهان گفت‌وگوهای جدی در ژنو در مورد بحران سوریه در آینده هستند. 3- مطبوعات آمریکا در تحلیل‌های خود ادعا کرده بودند که فارغ از مسائل و بحران‌های منطقه خاورمیانه منافع ملی آمریکا، شرایط کنونی اقتضا می‌کند که آقای اوباما نزدیکی با ایران را در برنامه‌های خود مدنظر قرار دهد.

این توصیه برخی از رسانه‌های آمریکایی به رئیس‌جمهور این کشور است و به نظر می‌رسد جریانی در آمریکا در حال شکل‌گیری است که خواهان ارتباط بیشتر با ایران است. در مقابل این گروه در کنگره این کشور، لابی صهیونیست به شدت فعال است تا بتواند مذاکرات ایران و 1+5 را تحت تاثیر قرار دهد. ظاهرا در اروپا هم فرانسه تحت تاثیر جریان‌های لابی صهیونیست وبرخی کشورهای عرب منطقه مایل نیست که فعلا توافقی بین ایران و 1+5 در شرایط کنونی صورت بگیرد. 4- روسیه سعی کرده است که با فرانسه و عربستان گفت‌وگویی انجام دهد تا بتواند از رهیافت منافع مشترک خود با این کشورها تا حدودی از شدت مخالفت آنها علیه توافق ایران و 1+5 بکاهد. درست است که تلاش‌های روسیه بیشتر تاکتیکی و برای ایفای نقش مهم‌تری در مذاکرات است، اما همین تلاش موجب می‌شود که از میزان سنگ‌اندازی‌ها و مخالفت‌های فرانسه و عربستان با گفت‌وگوهای 1+5 با ایران تا حدی کاسته شود. از این جهت عملکرد روسیه می‌تواند کمک خوبی به مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات پیش‌رو باشد.

آمریکا هم با نگاه به تلاش روسیه سعی می‌کند، مواضع گذشته‌اش را نسبت به ایران اصلاح کند. به نظر می‌رسد آغاز مذاکرات بین ایران و 1+5 تاثیرگذارترین دلیل برای به تعویق افتادن تحریم‌هاست.

نظرات بینندگان