arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۲

وزیر خارجه عراق: نگرانیم به جای بشار اسد، تندروهای اسلامی حکومت تشکیل بدهند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه عراق گفت: این نگرانی را داریم که پس از بشار اسد، در سوریه، حکومت تندروهای اسلامی ایجاد شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی بحرین (بنا)، هوشیار زیباری گفت: عراق از بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت نمی کند و در صورت خروج وی ازقدرت، برای او اشک نخواهد ریخت اما نگرانیم به جای او، حکومت تندروهای اسلامی تشکیل شود.
 
زیباری که در کارگاهی با موضوع "بحران سوریه و تاثیر آن بر منطقه"در چارچوب کنفرانس "گفتگوی منامه" در بحرین سخن می گفت افزود: به ایرانی ها گفته ایم که عراق بخشی از درگیری ها در سوریه نیست و به هیچ یک از طرف های درگیر در بحران سوریه، اسلحه نمی رساند.

زیباری تاکید کرد: افراد مسلح عراقی در خاک سوریه حضور ندارند.



وی با اعلام اینکه "اهداف ملت سوریه در تغییر حکومت سوریه، مشروع است" اما در عین حال از برپایی حکومت تندورهای اسلامگرا در سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت: به دلیل افزایش تعداد افراط گرایان اسلامی در میان انقلابیون،  جهان مجبور به تعامل با حکومت تندروهای اسلامگرا در سوریه خواهد شد.

وزیر خارجه عراق پیش از این هم درباره برپایی حکومت تندروهای اسلامی در  مناطق شمال و شرق سوریه به مانند حکومت طالبان در افغانستان هشدار داده بود.

زیباری در بخش دیگری از سخنانش با تایید توافق چند مرحله ای هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در ژنو گفت: این توافق در کاهش بحران در منطقه و همکاری برای از میان برداشتن ریشه بحران ها و حمایت از ثبات در منطقه خلیج فارس و جهان، نقش دارد.

وزیر خارجه عراق از مشارکت کشورهای ایران و عربستان سعودی در کنفرانس ژنو -2 با موضوع آینده سوریه هم حمایت کرد.

او همچنین با انتقاد از سخنان برخی از مقامات و شرکت کنندگان در کنفرانس منامه درباره اشغال عراق توسط ایران یا مالکیت ایران بر عراق گفت: هیچ کشوری نمی تواند تصمیم گیری در عراق را در اختیار خود بگیرد.
نظرات بینندگان