arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۶۲۲
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۲
در بخش چهارم گفت و گو با «انتخاب» ؛

هاشمی: سبك فعلي را قبول ندارم كه نهادهای نظامی تبديل به رقيبي در مالكيت شوند/ در دور زدن تحریم ها، فسادهاي زيادي اتفاق افتاد، بعضی هایش هنوز رو نشده/ به هيچ وجه از وضع اقتصادی راضي نيستم، اما نمی توان توقع زیادی از دولت داشت/ دست دولت خالي است

سوء مديريت ها خود را در اتفاقات اخير نشان مي دهد . البته چون اين ها مي خواستند مخفي كاري بكنند و نمي شد علني كنند و آن طرف هم حاضر نبودند كه علني باشد و در داخل مصلحت نبود ؛ از افرادي استفاده مي كردند كه غير دولتي باشند و در آن ها انسان ناشايسته اي هم وارد شدند و بعضي ها كارهايي هم كردند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهارمین بخش گفت و گو با پایگاه خبری «انتخاب» ، از فسادهای 8 سال اخیر انتقاد کرده و می گوید: طی این چند سال فسادهای بسیار زیادی اتفاق افتاد که هنوز بعضی هایش رو نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت اقتصادی کشور، در عین حال می گوید: البته نمی توان توقع زیادی از دولت داشت چرا که دست دولت هم خالی است.

عضو مجلس خبرگان همچنین از برخی سوءمدیریت ها در دور زدن تحریم ها انتقاد کرد و تصریح کرد: به صورت كامل و جامع اطلاع ندارم كه [این روشها] كجاها و چگونه بوده است . فروش نفت ، ورود كالاها ؛  انتقال پول و انتقال موارد  حساس فني بوده و اگر درست مديريت مي شد ؛ شايد اين اتفاقات نمي افتاد.

متن کامل بخش چهارم مصاحبه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پایگاه خبری «انتخاب» در پی می آید:



○ انتخاب: در مورد نقش نهادهاي نظامي در اقتصاد صحبت مي كنيد؟ اين اتفاق را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ آيا تصدي گري نهادهاي نظامي به سود رقابت و توان اقتصادي كشور است؟

●آیت الله هاشمی: در قانون اساسي ما كاملاً آمده است .يعني نيروهاي نظامي در زمان صلح كه ظرفيت بالايي دارند نبايد معطل بمانند و به انتظار جنگ بنشينند . انشاالله  هيچ وقت ما ديگر جنگ نداشته باشيم، آمده كه بايد در زمان صلح دولت از آنها در عمران كشور استفاده كند تا  كار كنند. ماشين آلات و انسان هاي تحصيل كرده و با تجربه دارند؛  بخصوص ما كه در جنگ تجربه هاي زيادي در خيلي موارد  به دست آورده ايم كه اين ها دارند. من در حد همان قانون اساسي فكر مي كنم كار خوبي بوده و از پيش بيني هاي خيلي خوب بوده است .

○ انتخاب: در دولت جنابعالی این وضعیت چگونه بود؟

آیت الله هاشمی:‌ بله، من بعد از جنگ در دولت خودم اين كار را كردم . يعني آن موقع كه سازندگي كشور و بازسازي  اساس كار شده بود و طرح هاي زيادي در دست كار داشتيم ؛  پيمانكار در داخل كشور به آن اندازه نبود و خود اين باعث مي شد كه رقابت ها به گونه اي نباشد كه قيمت ها را تعديل كند . اگر ما رقيبي نداشتيم ؛ خيلي گران تمام مي شد . من هنوز آن موقع جانشين فرمانده كل قوا بودم و همان موقع از نيروهاي نظامي و انتظامي و همه خواستم كه از امكانات مهندسي فراواني كه در اختيار دارند كه در جنگ براي آن ها سرمايه گذاري شده و خيلي هم زياد بود ؛ مثل جهاد كه عمدة ماشين هاي كشور در اختيار اين ها بود . خواستم در طرح ها وارد شوند كه  خيلي هم موثر بود. اولاً ماشين آلاتشان را به كار گرفتند و آن هايي را كه فرسوده شده بود ؛  بعداً توانستند نو كنند . چون در آمد داشتند .  در بين نيروهايي كه داوطلبانه به جنگ رفته و از جنگ آمده بودند؛  انسان هاي تحصيل كرده زيادي بود و از استعداد اين ها استفاده شد . طرح ها را ارزان تر انجام مي دادند واقعاًآن موقع كار هاي بزرگي انجم دادند.

○ انتخاب: شرايط فعلي را فراتر از قانون مي دانيد يا نه ؟

آیت الله هاشمی:‌ سبك فعلي را  قبول ندارم كه اين ها تبديل به رقيبي آن گونه در مالكيت شوند . آنها كه مالك نمي شدند؛  مثلاً ما سد كرخه را كه خاك ريزي خيلي عظيم و بي سابقه در كشور داشت ؛ به سپاه پاسداران داديم . سپاه كه آن همه ماشين آلات در جنگ داشت ، بولدزرها، كاميون ها ، لودرها، جرتقيل ها و همه اين ها را كه در جنگ داشتند؛ براي  خاك ريزي سد كرخه آوردند و خيلي آسان و زود خاك ريزي را انجام دادند .، يا  بخشي از نيروهاي مسلح ما وسايل و ابزاري داشتند كه به درد انتقال  لوله هاي بزرگ مي خورد، آن ها را آوردند و ما لوله گذاري هاي نفت و گاز را در خيلي از موارد به آن ها واگذار كرديم .  درطرح هايي مثل راهسازي هم خيلي سريع عمل مي كردند . منتها مالك نبودند و حق پيمانكاري را  ارزان تر از ديگران مي گرفتند .درآمد را هم صرف وظايف نظامي مي كردند. هم توانستند وسايل خودشان را با درآمدهايشان نو كنند و هم نيروهايشان تجربيات بيشتري به دست آوردند و  هم شغل بهتري به آن ها دادند،  يعني همان گونه كه در قانون اساسي هست؛ عمل مي كرديم و  مشكلي  نبوده است.

○ انتخاب: در فرآيند دور زدن تحريم ها چه نظری دارید؟ آيا به نظر شما روش درستي بكار گرفته شده است ؟

آیت الله هاشمی:‌ خيلي از جزييات را نمي دانم ؛  چون اين ها را به ما نمي گفتند .



○  انتخاب: با توجه به اين پرونده هايي كه اخيراً در تركيه تشكيل شده؛ فكر نمي كنيد اين موضوع درست مديريت نشده بود ؟

آیت الله هاشمی:‌ بله ؛ سوء مديريت ها خود را در اتفاقات اخير  نشان مي دهد . البته چون اين ها مي خواستند مخفي كاري بكنند و نمي شد علني كنند و آن طرف هم حاضر نبودند كه علني باشد و در داخل مصلحت نبود ؛ از افرادي استفاده مي كردند كه غير دولتي باشند و در آن ها انسان ناشايسته اي  هم وارد شدند  و بعضي ها كارهايي هم كردند . منتها من به صورت كامل و جامع اطلاع ندارم كه كجاها و چگونه بوده است . فروش نفت ، ورود كالاها ؛  انتقال پول و انتقال موارد  حساس فني بوده و اگر درست مديريت مي شد ؛ شايد اين اتفاقات نمي افتاد.

○ انتخاب: در همین ارتباط، اخیراً آقاي رئيس جمهور ستادي را با رياست آقاي جهانگيري در مورد برخورد با همين ويژه خواري كه در واقع اسمش را تاجران تحريم گذاشتند؛  تاسيس كردند . حضرتعالي در اين مورد نظر خاصي نداريد؟

آیت الله هاشمی:‌ كار درستي كردند . بالاخره ما كه از دور نگاه مي كنيم ؛ مي بينيم فسادهاي زيادي در سال هاي اخير در خيلي از  زمينه ها ؛در بانك ها ، در وام ها، در خريدها ؛ در دورزدن تحريم ها و بسياري از مسايلي كه كم و بيش داريم ؛ اتفاق افتاد. بعضي جاهايش را مي بينيد كه علني مي شود و چيزهايي هم هست كه هنوز حالت سرّي دارد و رو نمي شود . اين جزو وظايف رئيس جمهور است و ايشان  به موقع اين وظيفه را محول كردند كه اول اطلاعات جمع كند . يعني  معاون اول ايشان موارد را پيدا كنند و بعد به مواردي كه لازم باشد؛  ورود و هر چه حق است ؛  عمل كنند.

○ انتخاب:‌در مورد وضعيت اقتصادي كشور حضرتعالي چه تحليلي داريد؟ آيا فكر مي كنيد وضعيت به گونه اي خواهد شد كه رضايت عمومي ايجاد شود ؟

آیت الله هاشمی:‌ الان كه وضعيت اقتصادي هيچ خوب نيست .يعني واقعاً مقدار زيادي از منابع مهم ما معطل مانده است . بيكاري شديدي - آن هم نيروهاي تحصيل كرده و با سواد -كشور را  فراگرفته؛  گراني و تورم حقيقتاً مردم را اذيت مي كند. پخش كردن پول هم به آن شكل كه مي شد ؛ جواب نمي دهد ؛ بلكه تورم را اضافه تر مي كند .

سيستم اقتصادي از مسير خود خارج شده بود و حتي اجراي اصل 44 كه رهبري به مجمع گفتند و مجمع سياست را تهيه كرد و ايشان تاييد كردند و دستور دادند و ابلاغ كردند ، از مسير خود خارج شد . همين هدفمند كردن يارانه ها كه كار لازمي بود؛  به شكل بدي اجرا شد كه عوارضش را مي بينيم .منابع كشور معطل مانده اند .

الان من به هيچ وجه از وضع راضي نيستم ، توقعي هم نمي توانيم از دولت داشته باشيم كه بدون گام هاي قبلي بتواند اين را اصلاح كند . بالاخره الان منابع دولت خيلي محدود است . الان شما به بودجه نگاه كنيد. عمدتاً در حد هزينه هاي جاري است . مثلاً ده هزار ميليارد براي عمراني نوشتند ؛ ولي  معلوم نيست حاصل شود . چون الان اين بودجه ما تحقق پيدا نمي كند . مثل بودجه سال قبل كه نوشته بودند. مگر تحقق پيدا كرد ؟ شايد 60 درصد  از منابع بودجه  تحقق پيدا كرد . عدد درست و  دقيق يادم نيست.

الان واقعاً دست دولت براي اقدامات بزرگ زيربنايي و روبنايي خالي است. يكي از عوامل لازم اين است كه مديريت ها اصلاح شود كه اين ها دارند به تدريج مي كنندتا  ظرف مهمي ايجاد شود .

دوم اينكه مزاحمت هاي خارجي از بين برود كه شروع كردند  و گام اول را هم خوب برداشتند و انشاء الله گام هاي بعدي هم ظرف يك سال برداشته و تمام شود . فكر مي كنم به سرعت مي توانيم به تعادل اقتصادي برگرديم. چون آن موقع منابع را داريم و ظرفيت جذب آن را هم داريم و كشور هم آماده است و مردم و نيروهاي فراواني آماده هستند كه از خبرگي خودشان استفاده كنند . فكر مي كنم آرزوي دور و درازي نيست . مي توانيم در دولت 4 ساله آقاي روحاني به آنجا برسيم . مگر اين كه يك موانعي پيش بيايد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۶۱
غیر قابل انتشار: ۴۲
مسعود
|
-
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
1065
992
هاشمی زنده است تا نهضت زنده است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
1184
944
درود برهاشمی
بابک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
1159
845
آقای هاشمی انصافا شما دقیق و جامع حرف می زنید. فقط امیدوارم بدخواهان دوباره به شما تهمت نزنند. آخه اونا پاکدست ترین دولت بودند.............
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
1018
706
خداوند حافظ ونگهدارت باشد هاشمی عزیز دلمان برای خطبه های گرم نماز جمعه تنگ شده که چه زیبا در کشور وحدت وامیدواری ایجاد می کردی خدا یار ونگهدارت
بهلول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
1058
783
بیهوده نبود که امام ره فرمودند این انقلاب زنده است تا هاشمی زنده است! هرگاه از نظرات و تدابیر هاشمی عزیز دور شدیم مملکت به قهقرا رفت!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
1024
511
نام هاشمی در تاریخ این کشور درج خواهد شد و هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد............
سعید از سرخه سمنان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
72
383
به یاری خداوند وبا همدلی رهبر فرزانه ما ودرایت آقای هاشمی وبا تدبیر دولت امید بسوی افق روشن حرکت میکنیم وانشالله دست خدا که بالاترین دستهاست تمام دنیا را مجذوب ایران وایرانی خواهیم کرد.انشالله
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
998
510
درود خدا بر تو ای فرهیخته، دلسوز و واقعا انقلابی، کسانیکه نقاب اسلام و انقلاب بر چهره زده و در فرصت خدمت 8 ساله، بجای خدمت، حرص و طمع ... بردند و ...کردند، خیلی تلاش داشتند که شما را بکوبند و از بین ببرند ولی چون راه شما حق بود و خوتان برحق و خدایتان محافظ، موفق نشدند و آرزویشان را به گور خواهند برد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
1001
606
حالا قدر هاشمی را میدانند همیشه یکی گند کاری میکنه یکی باید درست کنه
حافظ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
988
515
خدا نگهدارت باشد. مرد پر قدرت ایران، هرچند کوردلانی وجود دارندکه در صددتخریب توهستند.دورودبرتو هیچگاه سعی نکن خود را کناربکشی.
حامد قزوینی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
1006
609
درود بر خاتمی

سلام بر هاشمی
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
947
411
مگر اين كه يك موانعي پيش بيايد.
هاشمی عزیز تو امتحانت را پس دادی و به شما اعتماد داریم ، به رئیس جمهور عزیزمان بگو اگر از داخل اتفاق افتاد به مردم بگوید تا تکلیف روشن باشد و اگر از بیرون بود بگوید و بداند که از آن حمایت می کنیم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
75
486
اگه جيب دولت خالي است، در عوض جيب بعضيها خوب پر شده عجب دولت عدالت محور بود.
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
841
339
اگرافراطیون بگذارند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
26
338
شما خودتان از موافقان و مدافعان طرح مجوز کارهای اقتصادی برای تمامی سازمان ها به خصوص نظامی و اطلاعاتی بودید. ... البته جلوی ضرر را هر موقع بگیری منفعت است. ...
میشه توضیح بدید چرا ارتش ... اینقدر وارد کارهای اقتصادی و سیاسی نشده؟
مگر ارتش هم نیروی نظامی نیست؟
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
533
224
سلام بر سردار سازندگی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
86
156
آقای فقیهی با سلام
... هیچ انسان دلسوزی نمی تواند اقدامات شرافتمندانه و شجاعانه آقای هاشمی و برخی از فرزندان او را طی چند ساله اخیر نادیده بگیرد. اما همین موضوعات درست و منطقی را آقای هاشمی در چندین ساله اول انقلاب از بزرگانی همچون شادروانان بازرگان ؛ سحابی ها و غیره می پذیرفت؟...
شرفخانی رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
419
173
بنظر من اگر دولت مردان از تجربه ایشان استفاده نمایند هیچ مشکلی برای کشورمان پیش نمیاد و اینکه امام فرمودند درست است و اگر سیاستمداران ... کشور از روحانیون گرفته تا مجلسیون باید احترام ایشان را داشته باشند چون بعد از رهبری ایشان نفر اول انقلاب و نظام است. ...
صابر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
14
267
فساد بر دولت محمود جان حاکم گشته بود ، بیچاره مردم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
GERMANY
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
481
236
با سابقه اي که در لايک هاي فضاي مجازي داريم، لايک کامنتهاي اين مصاحبه جداً مشکوک است
جمشید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
5
126
صرفنظر از اینکه وارد شدن نظامی ها به فعالیت های اقتصادی مطابق قانون اساسی است یا نه ! اینکار در هیچ کشور پیشرفته ای دیده نشده در کدام کشور صنعتی نیروهای مسلح به کار تجارت و اقتصاد مشغول اند؟! ضرر اینکار خیلی بیشتر از منافع آنست همین وضعیتی که آلان می بینیم اقتصاد بشدت دولتی و فرادولتی که هرگز مجالی برای رشد اقتصاد بخش خصوصی بر پایه رقابت واحد های تولیدی و صنعتی نمی دهد . آقایان در مجمع تشخیص مصلحت طوماری از سیاست های کلی و چشم انداز برنامه های دهن پر کن تدوین می کنند که... چرا ؟ چون هر کس که کمترین دانش اقتصادی داشته باشد اینرا می داند که تا وقتی که ساختار اقتصاد دولتی به اقتصاد رقابتی میان بخش خصوصی در عرصه داخلی و خارجی تبدیل نشود چیزی عوض نخواهد شد !نه رشد تولید ی و صنعتی خواهیم داشت ونه تورم و بیکاری و رانت خواری و سایر مفاسد بر طرف می شوند. در این باره اجلاسی از متخصصین که حق بیان و اظهار نظر آزاد و بدون ترس و واهمه راداشته باشند تشکیل دهند تا همگان از مشکلات اساسی که دامن گیر این کشور است مطلع شوند .
وحید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
496
208
قضیه ی این منفی ها چیست .من به این منفی ها مشکوک هستم..
پاسخ ها
ناشناس
| GERMANY |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
منفیهای مشکوک بعد از ساعت 17 متوقف شده است . ایجاد 500 فرصت شغلی توسط کاسبان تحریم!!!!!!
نظرات بینندگان