arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۲

سفر احتمالی کری به چین نشانه تداوم همکاری چین و آمریکاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری ژاپنیˈکیودوˈ از سفر احتمالی ˈجان کریˈ در اواسط ماه فوریه به چین خبر داد و با اشاره به روابط تیره و تار پکن و توکیو و سئول این سفر را نشانه تداوم همکاری مستمر آمریکا و چین دانست.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ژاپنی ˈکیودوˈ به نقل از برخی منابع دیپلماتیک از سفر احتمالیˈجان کریˈ،وزیر امورخارجه آمریکا در اواسط ماه فوریه به چین خبر داد. برنامه این سفر در شرایطی مطرح شده است که تنش های بین چین و ژاپن بر سر مناقشات ارضی و تاریخی افزایش یافته است. چین روز پنجشنبه اعلام کرد که ˈوانگ ییˈ، وزیر امور خارجه این کشور با ˈجان کریˈ، وزیر امور خارجه آمریکا درحاشیه کنفرانس موسوم به ژنو2 درˈمونتروˈ سوییس ملاقات کرده است وزرای خارجه دو کشور درباره رابطه چین و ژاپن و وضعیت شبه جزیره کره با یکدیگر گفتگو کرده اند.

کیودو همچنین نوشت:ˈمقامات ارشد چین و ایالات متحده که بر سر دستیابی به یک الگوی کلان همکاری با یکدیگر به توافق رسیده اند،بطور مستمر درتماس با یکدیگر هستند. ممکن است ˈویلیام برنزˈ، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا که روز سه شنبه به منظور یک دیدار سه روزه وارد پکن شده است، درباره سفر احتمالی کری به چین با مقامات ارشد این کشور صحبت کرده باشد.ˈ

این خبرگزاری ژاپنی پیش بینی کرد که امکان دارد سفر احتمالی کری به چین با دیدار وی از ژاپن و کره جنوبی به عنوان متحدان اصلی آمریکا در شرق آسیا نیز همراه شود و در عین حال با اشاره به سفر ماه اکتبر وزیر خارجه آمریکا به ژاپن و گفتگو با مقامات دفاعی و دیپلماتیک توکیو، تاکید کرد که ممکن است کری از سفر به ژاپن صرف نظر کند.

کیودو همچنین بر نگرانی دولت اوباما از روابط تیره و تار ژاپن با چین و کره جنوبی تاکید کرد و افزود:ˈدولت اوباما که در پی افزایش نفوذ خود در آسیاست به خوبی می داند که روابط حسنه بین این چهار کشور تا چه اندازه در تضمین رشد و توسعه منطقه و مدیریت چالش هایی مانند آمال هسته ای کره شمالی موثر است.ˈ

این خبرگزاری واکنش تند واشنگتن به تصمیم ناگهانی پکن در خصوص تعیین منطقه دفاع هوایی جدید بر فراز دریای چین شرقی و همچنین ابراز ناامیدی کاخ سفید از بازدید ˈشینزو آبهˈ، نخست وزیر ژاپن، از معبد مورد مناقشه ˈیاسوکونیˈ در توکیو را شواهدی دال بر نگرانی آمریکا از ناآرامی های اخیر در شرق آسیا دانست.

کیودو با تاکید براینکه حتی قبل از این اقدام توکیو،روابط چین و ژاپن به خاطر مناقشه برسرجزایر دریای چین شرقی درپایین ترین سطح خود قرار داشت، بازدید ˈشینزو آبهˈ را عامل وخیم تر شدن اوضاع قلمداد کرد.

چین این جزایر را که درحال حاضر تحت کنترل ژاپن است،ˈدیائویوˈ می نامد و ژاپنی ها آنها را ˈسنکاکوˈ می خوانند.
نظرات بینندگان