arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۳

نشریه اسپانیایی: ایران؛ کشوری که هنوز کشف نشده است/اینجا می توانید با آرامش و بدون مزاحمت در خیابان ها راه بروید

نشریه آفه اسپانیا نوشت: ایران میراث فرهنگی و معماری تماشایی، خوراکی های فوق العاده، اماکن طبیعی با شکوه و مردمی خوش برخورد و بی اندازه مهمان نواز دارد، اما سالانه به زحمت پذیرای چهار میلیون گردشگر است. آماری که دولت حسن روحانی سعی در افزایش آن دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه آفه اسپانیا نوشت: ایران میراث فرهنگی و معماری تماشایی، خوراکی های فوق العاده، اماکن طبیعی با شکوه و مردمی خوش برخورد و بی اندازه مهمان نواز دارد، اما سالانه به زحمت پذیرای چهار میلیون گردشگر است. آماری که دولت حسن روحانی سعی در افزایش آن دارد.

به گزارش «تیک» Tik.ir، میدان و مسجد تحسین برانگیز اصفهان، بازار تو در توی تبریز، معابد زرتشتی تخت سلیمان، شهر جذاب یزد، اسکی در کوه های البرز یا ویرانه های پر ابهت تخت جمشید امروزه شگفتی های عاری از بدی هستند که مملو از گردشگر می شوند.

در ایران، مسافر می تواند عکس بگیرد، بدون آن که بیست نفر دیگر پشت سرش با کوله پشتی، کلاه لبه دار و عینک آفتابی راه بیافتند. می تواند غذاهای واقعا محلی بخورد و با آرامش و بدون مزاحمت در خیابان ها راه برود، جایی که تقریبا همه به او لبخند خواهند زد و خوش آمد خواهند گفت. ایران کشوری بدون مغازه های فست فود غربی و هتل های زنجیره ای است که تجربه های برابری در نقاط مختلف ایجاد می کنند و فروشگاه های برند که باعث می شوند مراکز بسیاری از شهرها هر یک دیگری را به خاطر بیاورند ندارد.

اما کشوری است که هنوز باید کشف شود، جایی که گردشگران اندکی جسارت سفر به آن را دارند. مرتضی رحمانی موحد، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران می گوید: "امسال 4.6 میلیون ورودی در ده ماه نخست وجود داشت". رحمانی موحد تصریح کرد که این آمار در برگیرنده تمام مبادی ورودی گردشگران خارجی است.

او خاطرنشان کرد که گردشگران 65 درصد این عده را تشکیل می دهند و نیمی از آن ها از کشور همسایه عراق هستند که به منظور درمان یا زیارت حرم امام رضا (ع) در مشهد، مکان مقدس شیعیان به ایران می آیند.

روحانی می خواهد این وضع را تغییر دهد و نه فقط برای کمک به احیای اقتصادی بلکه به عنوان ابزاری اساسی در دیپلماسی عمومی بر گردشگری متمرکز شود.

رئیس جمهور ایران در کنفرانسی در سپتامبر گذشته گفت: "گردشگری می تواند به ایجاد مناسبات و مبادلات بین ملت ها کمک کند و موجب نزدیکی فرهنگی و تفاهم متقابل شود." روحانی در این نشست بر "گذشته درخشان تمدن ها، مهمان نوازی، میراث غنی فرهنگی، آب و هوای خوب و اماکن زیبای" کشورش برای وسوسه مسافران بالقوه تاکید کرد.

اخذ روادید ساده تر شده است. تدابیر ترغیب گردشگران آغاز و باعث شده تا سیاست اعطای روادید تسهیل شود و از چند ماه قبل گردشگران زیادی وارد کشور شده اند که روادید خود را بدو ورود درخواست کرده اند. تهران در صدد است برای همه شهروندان جهان به جز ده کشور، از جمله انگلستان و آمریکا، روادید را بدو ورود صادر کند.

این نظام هنوز به شکل صد در صد فعال نشده است و ممکن است یک مسافر بدون روادید، با مهربانی وبدون توضیحات زیاد از فرودگاه به کشورش بازگردانده شود. بر اساس اعلام سازمان گردشگری، از زمان روی کار آمدن روحانی در ماه اوت گذشته میزان ورود گردشگران خارجی حدود بیست درصد افزایش یافته است.

سازمان جهانی گردشگری در ماه مارس اعلام کرد که در نیم سال اخیر سفر به ایران "آسان تر شده است".

رحمانی موحد می گوید: "توجه بیشتر به توسعه گردشگری از جمله سیاست های اصلی این دولت است. چین، کشورهای آسیای شرقی و همسایه بازارهای هدف ایران هستند" و گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی و پزشکی حوزه هایی هستند که پیش بینی می شود رشد بیشتری در آن ها صورت گیرد. بنابر اعلام شورای جهانی سفر و گردشگری، ایران امسال رشد 7.4 درصدی را در گردشگری تجربه خواهد کرد و سرمایه گذاری در زیرساخت های هتلداری و اقامتی را 7.6 درصد افزایش خواهد داد.

در سال گذشته، سهم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران به 6.1 درصد، حدود دو میلیارد دلار رسید و این بخش 5.3 درصد شغل ایجاد کرد که حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر را شامل می شد. جمهوری اسلامی ایران رسیدن به بیست میلیون گردشگر را تا سال 2025 میلادی هدف گذاری کرده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران تاکید می کند که این کشور علاوه بر زیبایی ها و شانزده مکانی که به عنوان میراث بشری اعلام شده اند جاذبه دیگری دارد که به حد کافی در خارج به آن بها داده نشده است و آن "امنیت مسافر در حد بسیار بالاتر از کشورهای منطقه مانند مصر و اردن است که گردشگران بسیار بیشتری می پذیرند".

رحمانی می گوید: "ما آماده پذیرایی ازآن ها هستیم. مناسبات با خارج ما را نگران نمی کند. ایران هم قبل و هم پس از ورود اسلام همواره دارای تاریخی سرشار از مناسبات با دیگر ملت ها بوده است."
نظرات بینندگان