arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۶۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳

قبوض گاز مشترکان در هر دوره دست‌خوش چه تغییراتی شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از ابتدای امسال بهای گاز برای مصارف خانگی با افزایش 20درصدی و مصارف عمومی با افزایش 30درصدی همراه شد که هر قبض گاز مشترکان از فروردین‌ماه حداقل 40 تا 60 هزار تومان افزایش قیمت دارند ، اما مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران معتقد است که قیمت گاز مشترکان خانگی در سال جاری با شیب ملایم افزایش یافته است.

در حالی که قرار بود با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی نیز افزایش یابد اولین افزایش قیمت‌ها گریبان گاز مصرفی را گرفت و در اولین هفته فروردین‌ماه تعرفه افزایش 20درصدی بهای گاز به امضای هیات وزیران رسید.

در همین رابطه نیز عراقی- مدیر عامل شرکت ملی گاز با تاکید بر ملایم بودن شیب افزایش قیمت گاز مصرفی گفته است که مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده است برای مصارف خانگی به میزان ٢٠ درصد و برای مصارف عمومی (دولتی،کسب و خدمات) به میزان ٣٠ درصد بهای گاز در سال جاری افزایش داشته باشد.

به گفته وی،‌ بر اساس قانون بودجه سال ٩٣، مقرر شده است در بخش خانگی علاوه بر نرخ‌های موجود، به صورت متوسط ١٤٠ ریال به ازای هرمتر مکعب دریافت و عوارض دریافتی از مشترکان نیز با افزوده شدن ٣٠ ریال، به ١٣٠ ریال تغییر داشته باشد.

این در حالی است که در زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ،‌ قیمت حامل‌های انرژی با افزایش حداقل 20درصدی همراه می‌شوند و در این میان با احتساب افزایش این میزان بر قبوض مشترکان، مصرف کنندگان باید برای مصرف 300 تا 350 متر مکعب گاز، ‌ معادل 20 تا 25 هزار تومان به علاوه هزینه بیمه و 1500 تومان آبونمان پرداخت کنند که گفته می شود هر قبض در فروردین‌ماه با افزایش حداقل 40 و حداکثر 60هزار تومانی همراه می‌شود.

همزمان با افزایش 20 درصدی قیمت گاز از ابتدای امسال ،‌ هزینه عوارض فروش هر متر مکعب گاز طبیعی به مشترکان خانگی از 10 تومان سال گذشته به 13 تومان افزایش یافته تا متوسط قیمت هر مترمکعب فروش گاز مشترکان از 70 تومان فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به حدود 100 تومان در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش یابد.

این محاسبات که بر اساس اعلام هیات وزیران در یازدهم فروردین‌ماه امسال صورت گرفته است و پیش‌تر نیز شرکت ملی گاز طبقات مصرفی را به صورت پله‌ مصرفی اعلام کرده بود، کمترین میزان پرداخت گاز بر اساس 10 پله مشخص شده معادل 15 هزار تومان و بیشترین میزان پرداخت معادل 500 هزار تومان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، با افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیشتر مسئولان دولتی بر ملایم بودن شیب افزایش قیمت‌ها تاکید دارند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان