arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

تحلیل زیباکلام از علت وجود خشونت‌ها در منطقه

صادق زیباکلام طی سخنانی در کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری گفت: ریشه همه خشونت ها در منطقه ضعف دمکراسی و عدم توسعه سیاسی مناسب است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در سخنرانی خود با محوریت «تاریخ مبارزه با خشونت و افراطی گری در منطقه» که بعدازظهر امروز - دوشنبه - در کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری ایراد کرد، دو ریشه اصلی خشونت در سطح جهان را افراطی گری در ایدئولوژی و ناسیونالسیم دانست.

وی با طرح این دو ریشه خشونت در سطوح منطقه ای و جهانی، راه حل برون رفت از این معضل را توسعه دموکراسی عنوان کرد.

این فعال سیاسی با طرح این پرسش که آیا می شود جهانی عاری از قومیت و ناسیونالیسم تصور کرد، با ارجاع به تاریخ اروپا، افزود: پاسخ این است که این امر شدنی است چرا که اگر تاریخ اروپا را بررسی کنیم از آغاز روشنگری و رنسانس ریشه بسیاری از ستیزها و اختلافات در اروپا ایدئولوژیک و ملی گرایانه بوده است.

وی افزود که در این منطقه با تلاش نهادینه در ارتباط با توسعه سیاسی و ساختاری کردن دمکراسی اقدام شد که در نتیجه قومیت گرایی که یکی از ریشه های خشونت است اکنون کمرنگ شده است.

زیبا کلام در عین حال افزود: متاسفانه قومیت گرایی در منطقه ای که ما در آن قرار داریم خیلی پررنگ است و خشونت ها از همین مساله ناشی می شود و راه حل نجات از این مساله توسعه دموکراسی است.

وی تاکید کرد: من ریشه تمام خشونت ها در منطقه و جهان را ضعف دموکراسی می دانم. اگر دموکراسی نتواند جلوی خشونت را بگیرد هیچ چیز نمی تواند.

کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری از روز گذشته در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان