arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴

سفير جديد عربستان در عراق کيست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اکنون عربستان بعد از 24 سال قطعي روابط با عراق و خودداري از بازگشايي سفارت خود در طول اين مدت، ثامر بن ثامر السبهان را به عنوان سفير خود در بغداد برگزيده است.

عربستان سفير خود را در عراق تعيين کرده است. سفيري که گفته مي شود معيار انتخاب او ميزان توانايي هايش در رقابت با سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي ايران و معمار پيشبرد هدف مبارزه با داعش و گروه هاي تکفيري در عراق و سوريه بوده است.

اکنون عربستان بعد از 24 سال قطعي روابط با عراق و خودداري از بازگشايي سفارت خود در طول اين مدت، ثامر بن ثامر السبهان را به عنوان سفير خود در بغداد برگزيده است.

آن چه در پي مي آيد اطلاعاتي است که در شبکه هاي اجتماعي عراقي درباره سفير جديد عراق در عربستان منتشر شده است:

السبهان متولد 1967 است و دوران تحصيل خود را در مدرسه الجزيره گذرانده و در سال 1985 ديپلم گرفته است. در سال 1988 موفق به اخذ مدرک کارشناسي در رشته علوم سياسي از دانشگاه نظامي ملک عبدالعزيز شده و بعد از آن براي گذراندن دوره هاي نظامي به ايالات متحده امريکا رفته است. وي پس از آن مسئوليت هاي مختلفي را در نهادهاي نظامي عربستان عهده دار شده است.

وي در حالي به عنوان سفير عربستان در عراق تعيين شده که سابق خدمت در کنار وزراي دفاع غربي را در کارنامه خود دارد که بارزترين آنها ديک چني، وزير اسبق دفاع و معاون اسبق رئيس جمهوري امريکا، تام کينگ، وزير دفاع سابق بريتانيا و سرلشگر ژوزف هور، فرمانده کل نيروهاي مرکزي امريکا است.

السبهان مسئوليت هاي مختلفي را نيز در عربستان بر عهده داشته است، از جمله فرمانده بخش هاي مختلف گارد ويژه نظامي، افسر در وزارت امنيت و مسئول تامين امنيت فرمانده مرکزي امريکا، سرلشگر نورمن شواتزکوف در خلال جنگ خليج فارس اول (در جريان جنگ امريکا با عراق بر سر کويت) و افسر سازمان امنيت همراه با امير خالد بن سلطان بن عبدالعزيز السعود در سال هاي 1993 تا 1995 بوده است.

او بارها در جريان اشغال عراق توسط امريکايي ها به عراق سفر کرده و به عنوان مشاور نظامي در نيروهاي ائتلاف و بعدا رايزن نظامي در سفارت امريکا در بغداد فعال بوده است. وي همچنين به عنوان رايزن نظامي در لبنان نيز فعال بوده که مسئوليت او در لبنان همراهي با اهل تسنن براي جلوگيري از افزايش نفوذ ايران در اين کشور بوده است. وي همچنين مسئول مکاتبات سفارت عربستان در لبنان با سفارت امريکا بوده و ناظر امور نظامي جريان المستقبل و گروه هاي مسلح در طرابلس بوده است.

جمع آوري اطلاعات و ارتباط با جاسوس ها عليه حزب الله از جمله مسئوليت هاي او در لبنان بوده و از چهره هاي بارز در جنگ اسرائيل عليه لبنان در سال 2006 بوده است. او در طول اين جنگ گزارش هاي سري شخصيت هاي لبناني مخالف حزب الله از جمله جريان المستقبل لبنان را دريافت و به اسرائيل منتقل مي کرده است.

وي بارها نيز از اسرائيل به عنوان شخصيت هاي ديپلماتيک و نظامي هيئت هاي امريکايي و اروپايي ديدن کرده و شبکه اي از روابط را با فرماندهان صهيونيستي دارد.

بعد از اين که عربستان اعلام کرد السبهان را به عنوان سفير خود در عراق معرفي کرده برخي از نمايندگان مجلس عراق از جمله فراکسيون شهروند، وابسته به مجلس اعلاي اسلامي عراق نسبت به اين انتخاب اعتراض کرده و از دولت عراق خواستند که السبهان را به عنوان سفير عربستان نپذيرد و از رياض بخواهد فرد ديگري را به جاي او معرفي کند.

منبع : ديپلماسي ايراني
نظرات بینندگان