arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
هاآرتص:

«ایپک» و اعراب شکست نخوردند؛ آتش جنگ سرد ایران و آمریکا شعله ورتر شد

ه ایپک با متحدان عجیب خود، یعنی کشورهای عربی تلاش شدید می کنند ه ادامه جنگ سرد میان آمریکا و ایران دامن بزنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ایپک» و اعراب شکست نخوردند؛ آتش جنگ سرد ایران و آمریکا شعله ورتر شد

یک روزنامه صهیونیستی نوشت: اگرچه گروه لابی ایپک در نبردِ خود علیه برنامه هسته‌ای ایران شکست خورد اما این گروه، پیروزی‌هایی در رابطه با دامن زدن به جنگ سرد میان آمریکا و ایران، به‌دست آورد.

به گزارش «انتخاب»، هاآرتص آورده است: برخی از روزنامه‌های آمریکایی اخیراً مقاله‌هایی منتشر کرده و طی آن مقالات، به شکست بزرگ گروه لابی حامی اسرائیل موسوم به ایپک (AIPAC) در تلاش‌هایش برای رد توافق هسته ای ایران (جمع بندی مذاکرات وین) توسط کنگرهِ آمریکا اشاره کرده اند. این روزنامه ها این شکست را عامل تضعیف گروه های لابی طرفدار اسرائیل در آینده دانستند.

نویسنده این مقاله افزود: من با چنین ارزیابی‌هایی مخالفم، زیرا ایپک به رغم شکست هایش در رابطه با توافق هسته ای ایران (برجام)، در این زمینه پیروز شده که موفق شده است هرگونه دورنمای تغییرات مثبت و اساسی در مناسبات میان آمریکا و ایران را از بین ببرد.

نویسنده این مقاله افزود: هنگامی که این توافق (برجام) در ماه ژوئیه به امضا رسید، مقامات آمریکایی از جمله رییس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور ابراز امیدواری کردند این توافق، زمینه را برای همکاری های آتی میان دو کشور تاحدی فراهم سازد. این در حالی است که اکنون، پس از مناقشات فراوان در کنگره میان حامیان و طرفداران توافق هسته‌ای، مقامات دولت آمریکا دیگر از بهتر شدن روابط با ایران دست‌کم در آینده‌ی نزدیک، دم نمی‌زنند.

حتی برخی از شخصیت های دموکرات، مانند هیلاری کلینتون، نامزد اصلیِ این حزب برای ریاست جمهوری آمریکا، درباره لزوم افزایش تحریم های ایران در خصوص مسائلی حقوق بشر صحبت می کند. البته برجسته ترین شخصیت های مخالف ایران، خودشان با ادامه تحریم های این کشور مخالفند.

نویسنده این مقاله در بخش دیگری آورده است: قدرت های سنیِ منطقه قادر به پیروزی نظامی در جنگ های سوریه و یمن در میدان نبرد نیستند و ما (آمریکا) نیز نباید از آنان بخواهیم که تلاش کنند از لحاظ نظامی در این کشورها به پیروزی برسند. بلکه بهترین روش برای پایان دادن به این درگیری ها، روش دیپلماتیک و گفتگوهایی است که شامل ایران، کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس)، آمریکا و روسیه باشد. احتمال فروکش کردن درگیری های خاورمیانه موقعی افزایش می یابد که مناسبات میان واشنگتن و تهران کمتر خصمانه باشد. به علاوه، ایران و آمریکا در رابطه با مقابله با گروه داعش در عراق، در یک طرف قرار دارند.

از سوی دیگر، عربستان سعودی، کشورهای عربیِ متحد آمریکا در منطقه و همچنین اسرائیل نمی خواهند روابط آمریکا با ایران بهتر شود یا گنجاندن ایران در روند دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، باعث مشروعیت بخشیدن به نقش آفرینی مثبت ایران در منطقه شود. علت اصلی آن این است که این مسئله باعث کاهش قدرت اهرم فشار کشورهای عربی و اسرائیل در منطقه خواهد شد. در هر صورت، اگر آمریکا مناسبات کاریِ خوبی با کشورهای منطقه خاورمیانه پیدا کند، کمتر از گذشته نیاز خواهد داشت که به متحدان سنتی خود در منطقه (اعراب و اسرائیل) متکی باشد.

اینجا است که ایپک با متحدان عجیب خود، یعنی کشورهای عربی تلاش شدید می کنند که به ادامه جنگ سرد میان آمریکا و ایران دامن بزنند. هرچند سیاستمداران محافظه کار و تهاجمی در واشنگتن، گهکاه توصیف های رمانتیک درباره نیم قرن جنگ سرد میان آمریکا و شوروی سابق می کنند، جنگ های سرد بسیار زشت هستند. جنگ سرد آمریکا و شوروی باعث شد کشورهایی مانند ویتنام، آنگولا و نیکاراگوئه به میدان های نبرد میان این دو ابر قدرت تبدیل شوند.

این منبع در خاتمه تأکید کرد: تا زمانی که ایپک، اسرائیل و کشورهای عربیِ منطقه، به ادامه‌ی جنگ سرد میان آمریکا و ایران دامن بزنند، درگیری‌ها در کشورهای سوریه، عراق و یمن خاتمه نخواهد یافت. از اینرو، پیروزی اوباما در ممانعت از رد توافق هسته‌ای ایران توسط کنگره آمریکا، لزوماً به معنای بهبود مناسبات میان واشنگتن و تهران و حل و فصل مناقشات و درگیری ها در منطقه خاورمیانه یا دستیابی مردم ایران به آزادی نخواهد بود.

نظرات بینندگان