arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

«جامعه‌روحانيت» به احمدي نژاد نظر دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اوود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حشمتي در روزنامه قانون نوشت: اين دو روز مصاحبه غلامرضا مصباحي‌مقدم، نماينده مجلس نهم از جنبه‌هاي مختلف مورد ارزيابي قرار گرفت. اما دنباله ماجراي اين مصاحبه، نشانه مهم ديگري را از رويكرد يك تشكل سياسي رو كرد. اينكه: جامعه روحانيت مبارز قصد ندارد به طور كامل راهش را از احمدي‌نژاد جدا كند. اين را بايد درك كرد و در ارزيابي‌ ماه‌هاي آينده به آن پرداخت.

اين دو روز مصاحبه غلامرضا مصباحي‌مقدم، نماينده مجلس نهم از جنبه‌هاي مختلف مورد ارزيابي قرار گرفت. اما دنباله ماجراي اين مصاحبه، نشانه مهم ديگري را از رويكرد يك تشكل سياسي رو كرد. اينكه: جامعه روحانيت مبارز قصد ندارد به طور كامل راهش را از احمدي‌نژاد جدا كند. اين را بايد درك كرد و در ارزيابي‌ ماه‌هاي آينده به آن پرداخت.

نكات افشاگري مصباحي‌مقدم

 مصاحبه مصباحي مقدم يك بخش بسيار مهم داشت. جايي كه گفته بود «احمدی‌نژاد گزارشی به رهبری داد که ما به آخر خط رسیدیم و با توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره انرژی هسته‌ای باید‌ آن را امضا کنیم.» آقاي مصباحي مقدم در ادامه فاش كرد احمدي‌نژاد تهديد مي‌كند كه مسئوليت پرونده را ديگر نمي‌پذيرد. اين بخش نشان مي‌داد كه كسي كه معتقد بود: قطار هسته‌اي ايران ترمز ندارد، چگونه به «آخر خط‌ رسيده بود».اما اين مصاحبه يك نكته مهم ديگري هم داشت. جايي كه مصباحي مقدم از بازگشت احمدي نژاد به قدرت حرف زده بود و معتقدم بود كه «به طور قطع شوراي نگهبان او را تاييد صلاحيت نمي كند». مصباحي مقدم وظيفه سخنگوي يكي از پرسابقه‌ترين تشكل‌هاي روحانيت را نيز برعهده دارد. لذا براي فهميدن رويكرد يك تشكيلات سياسي چه كسي بهتر از سخنگوي آن مي‌توان سراغ داشت؟ او در پاسخ به این سوال که اگر احمدی‌نژاد دست دوستی جلوی جامعه روحانیت مبارزه دراز کند  آيا جامعه این دست دوستی را قبول می کند؟ گفته بود: «یقینا جامعه روحانیت، دست دوستی ایشان را رد می کند.»

  موج تكذيب

بخش اصلي و به «آخر خط رسيدن كشور» كه احمدي نژاد به آن اعتقاد داشت، به طور گسترده‌اي بازتاب پيدا كرد. اما به نظر نگارنده همين موجب شد تا بخش دوم نيز بيشتر ديده شود. از همين رو خبرگزاري تسنيم مصاحبه‌اي از آقاي مصباحي‌مقدم منتشر كرد كه در آن گفته بود: «هرگونه مصاحبه‌ با عنوان سخنگوی جامعه روحانیت را طی روزهای اخیر تکذیب می‌کنم و ادبیات مصاحبه در سایت «انتخاب» ادبیات بنده نیست» علاوه بر اين آقاي مصباحي مقدم در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» نيز بر روي اين موضوع كه «به عنوان سخنگوي جامعه روحانيت مصاحبه نكرده است» انگشت تاكيد نهاده بود. 

  مصاحبه حقيقي يا حقوقي

نكته اينجاست، «انتخاب» اعلام كرده كه فايل صوتي اين مصاحبه موجود است و  آقاي مصباحي‌مقدم هيچ بخشي از مصاحبه را انكار نمي‌كند. او به «اعتماد» گفته بود كه مسائلي را كه در مورد اين گزارش مطرح كرده پيش از اين نيز در مصاحبه ها بر زبان آورده بود. هيچ كدام از بخش‌هاي مصاحبه انكار نشده،  غير از يك بخش كه ايشان را  سخنگوي جامعه روحانيت مبارز معرفي كرده بودند. حالا سوال اين است: چه اتفاقي افتاده كه آقاي مصباحي مقدم براي اصلاح «سمت خود در جامعه روحانيت مبارزه» دوبار مصاحبه مي‌كند و تلاش مي‌كند اين مصاحبه را شخصي قلمداد كرده و از جامعه روحانيت جدا كند؟ دو پاسخ قابل تصور است.

 حذف مصباحي‌مقدم يا بازگشت‌احمدي‌نژاد!

اول، مي‌توان تصور كرد كه آقاي مصباحي مقدم بر سر موضوع سخنگويي اين تشكل، دچار اختلاف درون تشكيلاتي شده و از او خواسته‌ شده اين مصاحبه را تكذيب و آن را موضع شخصي خودش قلمداد كند. در اين صورت بايد در آينده نزديك شاهد تغيير سخنگوي جامعه روحانيت بود. دوم، مي‌توان تصور كرد كه جامعه روحانيت با بخش دوم اظهارات مصباحي‌مقدم در مورد «رد كردن دست دوستي احمدي نژاد به اين جامعه» مخالف است و دوست ندارد اين جمله از قول سخنگويش در رسانه‌ها نقل شود. به هرحال مي‌توان گفت اين تكذيبيه‌ تنها در صورتي اهميت پيدا مي‌كند كه، جامعه روحانيت (يا دست‌كم بخش مهمي از آن) همچنان چشم اميد به بازگشت احمدي نژاد داشته باشند و اين برداشت چندان هم دور از واقعيت نيست. مصباحي مقدم و بسياري از اصولگرايان از آمدن احمدي‌نژاد واهمه دارند. در عين حال بخش ديگري از اصولگرايان از آمدن او خوشحال خواهند شد. اين همان چيزي است كه آقاي مصباحي مقدم هم در مصاحبه با «اعتماد» اينگونه به آن اشاره مي‌كند: «احمدي نژاد هر نقشه‌اي از مجموعه اصولگرايان را با ورود خود خنثي مي‌كند.» لذا مي‌توان نتيجه گرفت كه فشار براي تكذيب كردن اين مصاحبه از سوي بخشي از جامعه روحانيت مبارز تهران صورت گرفته كه همچنان به احمدي‌نژاد باعنوان گزينه احتمالي چشم اميد دوخته است.

نظرات بینندگان